• 1
  • 2
2025-10-03, 12:49
Medlem
wwrs avatar
Den amerikanska piloten Amelia Erhart försökte 1937 bli den första kvinnan att flyga jorden runt men försvann tillsammans med navigatören över Stilla Havet.

Sökandet efter hennes plan har naturligtvis väckt mångas intresse. För ett par år sedan upptäckte en entusiast ett objekt på satellitfoto som passar och verkar ha tillkommit vid tidpunkten för försvinnandet.

https://www.archaeologychannel.org/t...ct081416_2.png

https://maps.app.goo.gl/vfSweb5JcSEFuHuN6

Snart kommer en expedition att ta reda på om planet slutligen återfunnits.

https://www.cbsnews.com/news/amelia-...o-researchers/
Senast redigerad av wwr 2025-10-03 kl. 13:00.
Citera
2025-10-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
För ett par år sedan upptäckte en entusiast ett objekt på satellitfoto som passar och verkar ha tillkommit vid tidpunkten för försvinnandet.

Du som verkar ha läst länkarna, hur menar man att man "vet" att objektet har tillkommit vid tidpunkten för försvinnandet? Jag menar, så vitt jag vet finns det väl ingen satellitbild före att jämföra med?
Citera
2025-10-03, 13:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Du som verkar ha läst länkarna, hur menar man att man "vet" att objektet har tillkommit vid tidpunkten för försvinnandet? Jag menar, så vitt jag vet finns det väl ingen satellitbild före att jämföra med?
Jag tror det var andra bilder, kanske flygfoto. Men de påstår så. Ett brittiskt vrak ligger på samma atoll. Spännande att läsa om hur sjömännens räddning gick till. Britterna beslutade att ge de hjältemodiga räddarna 5 pund var, vad jag minns, 1929.
Citera
2025-10-03, 13:31
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
För ett par år sedan upptäckte en entusiast ett objekt på satellitfoto som passar och verkar ha tillkommit vid tidpunkten för försvinnandet.

https://www.archaeologychannel.org/t...ct081416_2.png
Entusiasten är nog en riktig önsketänkare som är så säker att han hittat hennes plan, utifrån den där satellitbilden.

Ser ju bara ut som trästockar som ligger under vattenytan.

Även om det faktiskt är ett flygplan (vilket det inte alls ser ut som) så finns det ju drösvis med kraschade flygplansvrak i asiatiska vatten.
Både från krig och olyckor.
Citera
2025-10-03, 13:35
Medlem
Merwinnas avatar
Amalia Erharts plan hittas på nytt vartenda år...
Citera
2025-10-03, 13:41
Medlem
wwrs avatar
Att objektet inte funnits där tidigare kanske är fel. Men det har funnits åtminstone sedan 1938 och reflekterar ljus mer som metall än trästock.

Detta är ett vetenskapsområde som nog intresserade får botanisera i själva.

Den som hittade objektet använde Apple Maps. Det vore en ganska cool upptäckt.
Citera
2025-10-03, 13:41
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför tror man att planet ligger på eller invid land?
Citera
2025-10-03, 13:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Låter som något i paritet med Kameruns avbytarbänk.
Citera
2025-10-03, 13:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Varför tror man att planet ligger på eller invid land?

Tror man? Ingen aning. Om jag minns historien rätt nu, så skulle hon (mellan)landa på en pytteliten ö, nästan en atoll bara, som var väldigt lätt att missa i det stora havet såklart. Där väntade hjälppersonal och mer flygbränsle - på den tiden kunde man inte flyga så långt utan att mellanlanda någonstans. Personalen där hade radiokontakt med henne - jag har för mig att de brände något så det blev en svart rökpelare som hon förhoppningsvis skulle kunna se - och hörde på medan hon flög sökrutor i förtvivlan, tills soppan tog slut. Ett enormt sökpådrag sattes in, men hon hittades inte.
Senast redigerad av Merwinna 2025-10-03 kl. 13:55.
Citera
2025-10-03, 14:03
Medlem
Vad är grejen med Amelia Erhart? Jag vet att det lärdes ut i skolorna rätt frekvent, men jag vet inte varför. Hon kraschade ju och försvann? Det kan väl knappast räknas som någon succé.
Citera
2025-10-03, 14:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Låter som något i paritet med Kameruns avbytarbänk.

Nja Erharts plan störtade i Stilla havet - det VET man även om planet inte hittats. Arne sa aldrig att det såg mörkt ut på Kameruns avbytarbänk - det är bara en myt.
Citera
2025-10-03, 14:08
Medlem
wwrs avatar
Letandet efter störtade flygplan bedrivs av flygarkeologiskt intresserade.

https://tighar.org/smf/index.php?topic=2141.0

Citat:
I was recently contacted by Michael Ashmore who spotted something interesting on Google Maps. About once a week, somebody finds the Earhart Electra on Google Earth or Google Maps. I always look at what they found. It's usually the Norwich City wreck or some imagined airplane shape in the bush or water, but this is a real thing and it's kind of interesting. I'd like some opinions. It will take several postings to lay out, so bear with me.

Citat:
Recall that in 1997, while we were in Funafuti, former Niku schoolteacher Pulekai Songivalu told us of seeing airplane wreckage on the lagoon shore opposite the main passage (where floating wreckage washed through the passage might have ended up). This was in the 1950s and he assumed it was wreckage from WWII.
In 2007 we searched that whole shoreline with metal detectors and found nothing.
Senast redigerad av wwr 2025-10-03 kl. 14:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in