• 1
  • 2
2025-10-02, 21:17
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag oroar mej inte alls, utan bara undrar om man kan snatta utan konsekvenser om man saknar
utmätningsbara tillgångar och inkomster.

Konsekvensen är att böterna går till kronofogden, som inte gör någonting för att driva in den när dom ser att man inte har någon inkomst att utmäta. Sen ligger den där i 5 år och samlar ränta, sen stryks böterna. Och så kan man bli portad ifrån affären.
Citera
2025-10-03, 13:00
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ja, om du inte kan hålla dig undan från polisen så kommer du till sist att dömas till fängelse.

När denna grupp av yrkessnattare blivit bötfällda tillräckligt många gånger så får dom
en månads fängelse. Problemet är att när dom kallas till rättegång så går det inte att
delge dom. Det får Polis göra när dom åker dit för snatteri nästa gång.
Tillslut hamnar dom på Tingsrätten och kan ha 10-15 st "ringa stöld " och får en månad
på öppen anstalt. Dom hamnar i arresten och Polisen begär att Krimvården hämtar upp dom
för transport till någon ledig klass 3 anstalt.

Men huvudfrågan: Jag det är nästan riskfritt för denna grupp att snatta.
En månad på öppen anstalt skrämmer inte dessa.
Dessutom: Dom snattar inte för sitt eget kylskåp utan dom tar oxfilet och annat kött och säljer
till Pizzerior och mindre kvarterskrogar. För pengarna köper dom sprit.
Citera
2025-10-03, 13:19
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
När denna grupp av yrkessnattare blivit bötfällda tillräckligt många gånger så får dom
en månads fängelse. Problemet är att när dom kallas till rättegång så går det inte att
delge dom. Det får Polis göra när dom åker dit för snatteri nästa gång.
Tillslut hamnar dom på Tingsrätten och kan ha 10-15 st "ringa stöld " och får en månad
på öppen anstalt. Dom hamnar i arresten och Polisen begär att Krimvården hämtar upp dom
för transport till någon ledig klass 3 anstalt.

Men huvudfrågan: Jag det är nästan riskfritt för denna grupp att snatta.
En månad på öppen anstalt skrämmer inte dessa.
Dessutom: Dom snattar inte för sitt eget kylskåp utan dom tar oxfilet och annat kött och säljer
till Pizzerior och mindre kvarterskrogar. För pengarna köper dom sprit.
När jag var i hemlössvängen så var det vanligaste att man stal för så att säga husbehov. Men i mina kretsar så var det bara svenskar och en eller annan finne - zigenarpacket fick inte vara med.
Citera
2025-10-04, 10:10
Medlem
Citat:
personer som regelbundet ( dagligen ) snattar för att försörja sej eller bekosta ett missbruk
döms ju till böter i normalfallet. Böter som dom inte betalar då dom går på existensminimum.

Vad händer när dom för 10:e gången döms för ringa stöld ? Får dom en månads fängelse ?

Denna grupp har ju ingen fast adress, om dom helt enkelt inte inställer sej till anstalt eller helt
enkelt inte fått besked då dom saknar postadress, klarar dom sej undan ?

Teoretiskt kan man få fängelse, men knappast i verkligheten. Sannolikt skulle personen kunna fortsätta, så länge det rör sig om ringa brott.
Citera
2025-10-06, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollydayac
Teoretiskt kan man få fängelse, men knappast i verkligheten. Sannolikt skulle personen kunna fortsätta, så länge det rör sig om ringa brott.

Det undrar jag ochså, rent teoretiskt så är fängelse med i straffskalan men i verkliga livet ?

Så länge det är ringa stöld tror jag nog det är mycket ovanligt med fängelse
Citera
2025-10-12, 16:37
Medlem
Citat:
Det undrar jag ochså, rent teoretiskt så är fängelse med i straffskalan men i verkliga livet ?

Så länge det är ringa stöld tror jag nog det är mycket ovanligt med fängelse

Som sagt, tror inte sker. Att det är sex månader i straffskalan beror på att polisen ska kunna använda vissa tvångsmedel man inte får använda om det bara finns böter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in