2025-10-02, 23:40
Medlem
Hallå sedan januari i år så hyr jag i andra hand men är så förvirrad hemförsäkringarna fungerar mitt försäkringsbolag svrar inte på frågor tan de säger bara att säger typ att saker och ting beror på och hittills har jag under två incidenter inte fått någon hjälp av försäkringsbolaget

rätta mig om jag har fel jag är väldigt ny till hemförsäkringar för att få ut försäkringsersättning på en säng jag halkade och hade sönder stommen på hos min gamla hyresvärd så sa de att försäkringsbolaget att det behövs en civilrättslig rättegång för det vilket jag själv anser helt orimligt jag kan ju inte få ett brottsregister för en olyckshändelse

Och nyligen så när jag försökte få försäkringspengar för hörlurar jag tappade eller fick stulna i samband med sjukhusvistelse som kostade 4000 så sa de att de inte kan ge mig ersättnng för att jag lämnade ifrån mig hörlurarna då jag hade med dem på en sjukhusvistelse och inte fick ha med dem på sjukhuset

Känner mig frustrerad som konsument

Försäkringsbolaget hr i princip inte svarat på någon fråga jag hr kring vad de kan ersätta tan det jag får till svar är att det beror på det beror på olika saker

Försäkringsbolaget är Hedvig jag fattar inte poängen men en försäkring när man i princip måste vra jurist för att sv veta vad man har rätt till då försäkringsbolaget själva inte svrr på det
Senast redigerad av Adde96 2025-10-02 kl. 23:47.
Citera
2025-10-03, 00:37
Medlem
Läs villkoren så står där vad som täcks av försäkringen.
Citera
2025-10-03, 00:52
Medlem
En normal hemförsäkring har begränsningar som att den tex. endast omfattar dina saker. Har personen uthyrningsförsäkring? Annars så får du tyvärr betala ur egen ficka. Som någon skrev ovan läs villkoren det varier från bolag till bolag vad som ingår och vad som inte ingår.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-10-03 kl. 00:56.
Citera
2025-10-03, 02:33
Medlem
auruns avatar
Vad har att du hyr andrahand med att du förstörde en säng hos din gamla hyresvärd och tappade bort hörlurar på sjukhuset att göra?
Citera
2025-10-03, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde96
Hallå sedan januari i år så hyr jag i andra hand men är så förvirrad hemförsäkringarna fungerar mitt försäkringsbolag svrar inte på frågor tan de säger bara att säger typ att saker och ting beror på och hittills har jag under två incidenter inte fått någon hjälp av försäkringsbolaget

rätta mig om jag har fel jag är väldigt ny till hemförsäkringar för att få ut försäkringsersättning på en säng jag halkade och hade sönder stommen på hos min gamla hyresvärd så sa de att försäkringsbolaget att det behövs en civilrättslig rättegång för det vilket jag själv anser helt orimligt jag kan ju inte få ett brottsregister för en olyckshändelse

Och nyligen så när jag försökte få försäkringspengar för hörlurar jag tappade eller fick stulna i samband med sjukhusvistelse som kostade 4000 så sa de att de inte kan ge mig ersättnng för att jag lämnade ifrån mig hörlurarna då jag hade med dem på en sjukhusvistelse och inte fick ha med dem på sjukhuset

Försäkringsbolaget hr i princip inte svarat på någon fråga jag hr kring vad de kan ersätta tan det jag får till svar är att det beror på det beror på olika saker

Försäkringsbolaget är Hedvig jag fattar inte poängen men en försäkring när man i princip måste vra jurist för att sv veta vad man har rätt till då försäkringsbolaget själva inte svrr på det

Du känner dig frustrerad som konsument?

Om du tänker efter lite, så är det ju ett företag som har hand om dina försäkringar. Det är ju inget goodwill-bolag som ger ut pengar varje gång du tar sönder nåt, eller slarvar bort det.

Ett tips för vuxenlivet:
Nästa gång som något händer, så LÄS igenom hela försäkringsvillkoret för saken som det gäller, och sen anpassar du din anmälan efter den.
Eller om du är helt laglydig, så tar du smällen när du gör något dumt och som inte täcks av försäkringen.
Citera
2025-10-05, 19:11
Medlem
Jag skulle inte vilja vara kund hos ett försäkringsbolag som fungerar så som TS vill.

Fatta vilka månadspremier man skulle få betala. Tror inte 5000kr/månad skulle räcka. Har under snart 30 år inte nyttjat hemförsäkringen en enda gång. Tycker det är dyrt nog som det är.
Citera
2025-10-05, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde96

Ni skriver så osammanhängande så att det är besvärligt att helt bli på det klara med vad det är för svar in förväntar er från ert försäkringsbolag. Dessutom saknas bokstäver på sina håll - inte vän med tangentbordet?

Några detaljer då: Om ni skadat en möbel, i aktuellt fall en säng, ej er tillhörig så omfattas troligen inte denna möbel av er försäkring, av er beskrivning att döma har skadan uppstått i följd av en olycka och består inte av medveten skadegörelse från er sida. Med den förutsättningen bör ni eh heller vara skadeståndsskyldig, då är det möbelns ägare, alternativt dennes försäkring som skall täcka kostnaden för uppkommen skada. Att som ni sedan gör, skriva om civilrätt och sedan antyda att det skulle innebära att ni hamnar i ett brottsregister tyder på att ni har missat vad civilrätt innebär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in