2025-10-02, 21:07
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Som sagt, Norge är ett av världens rikaste länder. Att de inte ens har råd att köpa något så basalt som el utan statliga bidrag eller handla mat i sitt eget land, är ett extremt underbetyg för hela landet och dess politiker.
Det är ju lite av en catch22 man satt sig i som man nu försöker åtgärda. Elsamarbetet med Europa blev ju, speciellt inte når Tyskland la ner mycket, särskild bra för norska förbrukare så då får man använda lite av momsen och avgifterna på den dyrare elen som kompensation.
Man kan tycka att Norrmän också skall betala tyska och engelska priser men som sagt tycker jag vi (också svenskar) borde ha någon fördel pga klimatet och att vi trots allt försörjer dom med våra ressurser.
Det är ju att EL har blivit börs med spekulanter och mäklare som gör att vi måste betala dyrt.
Citera
2025-10-02, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag vet och vintern kommer bli dyr för många.

Det har varit betydligt lägre…
Citera
2025-10-02, 21:43
Medlem
Norgespris ordningen låter bättre än vad det är. Laddning av elbil, VVB, värme är ofta reglerade efter kWh pris. Med Norgespris försvinner hela syftet. Dessutom utgör nettleie en väsentlig del av totala kostnaden.

Tror ca 330 000 personer nappade på erbjudandet. Ordningen har mottagit mycket negativt kritik också.
Citera
2025-10-02, 21:48
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Har Norge massvis av skatter som Sverige som också tillkommer, eller är 40 öre/kWh den faktiska summan som betalas?
Ja, skatter, moms tillkommer och med elnätsavgift så blir faktiska priset ca. 1 krona.
Citera
2025-10-02, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Det är ju lite av en catch22 man satt sig i som man nu försöker åtgärda. Elsamarbetet med Europa blev ju, speciellt inte når Tyskland la ner mycket, särskild bra för norska förbrukare så då får man använda lite av momsen och avgifterna på den dyrare elen som kompensation.
Man kan tycka att Norrmän också skall betala tyska och engelska priser men som sagt tycker jag vi (också svenskar) borde ha någon fördel pga klimatet och att vi trots allt försörjer dom med våra ressurser.
Det är ju att EL har blivit börs med spekulanter och mäklare som gör att vi måste betala dyrt.
Norge är inget medlemsland så de behöver inte följa EU,s marknadsdirektiv gällande prissättning som vi gör.
Men vad jag har förstått så följer inte heller Frankrike direktivet fullt ut (dispens) utan har olika priser mot privat personer, industri och export.
Man kan undra vad som händer med elpriset när Tyska industrin sätter fart igen och behöver mer energi.
Själv är jag förbannad på den nya effektavgiften som jag anser är en ren dåld prishöjning, men det är OT i denna tråd.
Citera
2025-10-02, 22:00
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Norge är inget medlemsland så de behöver inte följa EU,s marknadsdirektiv gällande prissättning som vi gör.
Men vad jag har förstått så följer inte heller Frankrike direktivet fullt ut (dispens) utan har olika priser mot privat personer, industri och export.
Man kan undra vad som händer med elpriset när Tyska industrin sätter fart igen och behöver mer energi.
Själv är jag förbannad på den nya effektavgiften som jag anser är en ren dåld prishöjning, men det är OT i denna tråd.
Jo, genom Europeiska ekonomiska samarbetet och ACER avtalet har man förpliktad sig att följa EUs regler tyvärr, så denna norgespris kan vara i strid med reglerna.
Effektavgiften finns också i Norge och är sjuk ja, eftersom t.ex en timme över ett visst nivå bestämmer prisen för en hel månad.
Citera
2025-10-02, 22:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Jo, genom Europeiska ekonomiska samarbetet och ACER avtalet har man förpliktad sig att följa EUs regler tyvärr, så denna norgespris kan vara i strid med reglerna.
Effektavgiften finns också i Norge och är sjuk ja, eftersom t.ex en timme över ett visst nivå bestämmer prisen för en hel månad.
Du har så rätt gällande ACER avtalet, jag missade det totalt.
Effektavgiften är sjukt, visste inte att Norge har det också.
Citera
2025-10-02, 22:14
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Nej det gör det inte. På pappret har de ju samma pris och deltar på marknaden. Titta själv hur det ser ut, Norge exporterar mer el än vad vi gör. Vad de gör på nationell nivå, om de vill använda intäkter från elförsäljning till att ge norrmännen ett lägre faktiskt elpris, det har ingen annan med att göra och det rubbar ingen marknad.

Vad du säger är att Norge (och Sverige) är skyldiga att ge bort våra tillgångar gratis, ännu värre du tycker vi ska betala för nöjet att ge bort vår el. Det är inte rimligt. Det är rimligt att ta betalt och det är rimligt att befolkningen får ta del av vinsten.

Hur kan det inte vara marknadsstörande att några miljoner norrmän nu plötsligt inte behöver reflektera det minsta över om man bränner på med värmefläkten i sin hytte under höglasttimmar? Vad som behövs är att fler betalar timpris, det hade gjort marknaden mycket mer välfungerande.
Citera
2025-10-02, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
visst. vi kan också betala mindre elpris men var kommer pengarna från? staten? vem betalar staten? vi.

så det spelar ju ingen större roll. vi i sverige har inte någon oljefond som är värd mer 3 gånger så mycket som hela sveriges bnp som man kan snylta av. förstår du hur mycket pengar det är?

hela VAG gruppen (volkswagen, audi, porsche, seat, skoda, bugatti, bentley, ducati) är värda 500 miljarder kronor. norges oljefond är på 20 000 miljarder!!!! förstår du hur mycket pengar det är?

om norge skulle dela ut 20 000 miljarder till befolkningen skulle de få 3.7 miljoner vardera! hela norge är i princip ekonomiskt oberoende. det är BRUTALT!
Jo det är enorma pengar..
Och detta område släppte vi..
Citera
2025-10-02, 22:24
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cQ5F9FKXHU0yv1VS0k
Se det såhär: Jäkligt bra ROI på en värmepump.

Dessutom inför ju vår generösa regering ett tillfälligt pristak:

Källa: Omni

Omni
Ja jag investerade i en bergvärmepump 1999. Det hjälper oss att hålla nere förbrukningen, den går fortfarande. Så det är inget nytt du har att komma med.
Citera
2025-10-02, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nej, det är precis tvärtom, med rätt pris på en vara så är alla vinnare. Dock måste marknaden regleras ibland och företag får t.ex inte ha monopol, då försvinner ju konkurrensen, som är fördelen med en fri marknad.

Jag kan t.ex hålla med om begränsningen att svensk el, som tillverkas på svensk mark och ger svenskar en liten ökad risk för olyckor, ska stanna i Sverige. Eftersom man inte kan prissätta en kärnkraftolycka. "Marknaden" ska inte kunna ordna så att svensk kärn-el åker till Tyskland, som om vi var en delstat. Ett land ska inte kunna köpa sig frihet och dumpa sitt energiproblem på andra länders invånare. De är ju helt oskyldiga.

Länder som frivilligt väljer att inte bygga t.ex kärnkraft, som Danmark och Tyskland, ska bara hjälpas av Sverige efter att vi själva fått den el vi behöver.

Jaha? Men så funkar ju inte dagens elmarknad. Alla vi kan exportera till kan köpa elen som produceras här i den mån kapaciteten i kablarna räcker. Sen kan du inte jämföra det med vilken marknad som helst, el måste konsumeras ungefär där den produceras, kan inte transporteras så långt. Det gör att el bör vara billigare närmare produktionskällan, och är den inte det så är det inte en naturlig marknad utan en manipulerad.
Citera
2025-10-02, 22:37
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Förenklat var det att man tog bort gränser och samarbetade mer på det ekonomiska planet.
Nu är det gemensamma lagar, eu tar ut skatter, man pratar om ett eu försvar, man har euro. Sverige har mindre att säga till om, det krävs inte kvalificerad majoritet lika mycket. Eu lägger sig i interna angelägenheter inne i länder. Tex man hotar snuset med skatt som eu skall få.. inte sverige.

Du har ju inte en susning om vad du pratar om.

EU har ingen lagstiftningsrätt och EU tar inte ut några skatter. EU kan bara ge ut direktiv som medlemsländerna förväntas följa men som de kan skita högaktningsfullt i om de känner för det (vilket många också gör).

Mer specifikt så har dagens EU en mindre budget än det tidiga 90-talets EG (mest på grund av jordbrukspolitiken som trimmats kraftigt sedan dess). Schengen-avtalet infördes 1985 så de interna gränserna var borta långt innan Sverige gick med i EG/EU. Om du hade varit med 1995 när det var EU-val hade du kommit ihåg att EU ogillade snus redan då. Och euro har Sverige, som du kanske märkt, fortfarande inte.

Det enda du har lite rätt i är att EUs beslutsfattande system har stramats upp en smula. Det är lite enklare att komma till beslut idag eftersom den absoluta vetorätten har inskränkts. Men den praktiska skillnaden är liten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in