• 1
  • 2
2025-10-02, 21:51
Medlem
Black.Panthers avatar
Vilken av raserna staffordshire bullterrier eller bullterrier fungerar bäst med små barn på 2-3 år?

Motivera era svar tack.
Citera
2025-10-02, 22:13
Medlem
Flaklypans avatar
Skulle vilja svara så här istället!

Båda raser är väldigt barnvänliga i rätt händer men om du inte vet detta så får det mig att tror att det är er första hund? Ingen av dessa raser är lämpliga som första hund! Så snarare än att säga att dom är barn(flock)vänliga så måste jag först fråga, är detta din/er första hund?

Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Vilken av raserna staffordshire bullterrier eller bullterrier fungerar bäst med små barn på 2-3 år?

Motivera era svar tack.
Citera
2025-10-02, 22:40
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan

Båda raser är väldigt barnvänliga i rätt händer men om du inte vet detta så får det mig att tror att det är er första hund? Ingen av dessa raser är lämpliga som första hund! Så snarare än att säga att dom är barn(flock)vänliga så måste jag först fråga, är detta din/er första hund?

Nej då
Citera
2025-10-02, 22:52
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:

Instämmer.
Har man haft hund tidigare ställer man nog inte den typen av fråga här på FB.
Citera
2025-10-02, 23:52
Medlem
Flaklypans avatar
Vad menas med "Nej då"?

Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Nej då
Citera
2025-10-03, 02:57
Medlem
Jodå. Inte för inte som staffe kallas nanny dog i sitt ursprungsland.

Sen tror jag kanske du blandar ihop de här relativt små hundarna med Amstaff, Amarican Bully, Pitbull och allt vad de heter.
Citera
2025-10-03, 03:01
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Vad menas med "Nej då"?

Varför skulle jag behöva försvara mitt hundval för dig?
Citera
2025-10-03, 03:03
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Jodå. Inte för inte som staffe kallas nanny dog i sitt ursprungsland.

Sen tror jag kanske du blandar ihop de här relativt små hundarna med Amstaff, Amarican Bully, Pitbull och allt vad de heter.

Ja staffe verkar jätte bra med barn men även bullterriers, tror det är lite hugget som stucket faktiskt, men två fina raser är det.
Citera
2025-10-03, 07:21
Medlem
MaryGoores avatar
Engelsk staffordshire terrier kallas ju för "nannydogs" just pga att dom är bra med ungar.
Citera
2025-10-03, 09:32
Medlem
ost-e-knarks avatar
En staffe är nog det bättre valet av dessa två, jag älskar min bullterrier men jävlar vad egensinniga dom är.

Staffar är i min uppfattning mer benägna att lyssna på sin ägare, bullar gör som dom vill istället.

Glöm inte att valpar är fruktansvärt jobbiga, mer än man någonsin trott.
Citera
2025-10-03, 12:52
Medlem
Båda raserna är mycket bra, men båda kräver en erfaren ägare, vilket TS kommentarer i denna tråd säger oss att han inte är.

Bullterriers har ett väldigt starkt psyke, jag har sett dem bli attackerade (av en Staff) utan att bry sig alls. Men de har väldigt lite mimik, (face expressieons) som du kan se i t.ex. hos Schäfer eller Golden Retriever. Det är med andra ord inte lätt att se vilket humör de är på.

Jag skulle säga att om du har barn på 2-3 år, och inte är van vid hundar, så bör du inte skaffa någon av dessa två raser då de kräver mycket tid att uppfostra om de ska fungera bra som vuxen. Det är dömt att bli ett misslyckat projekt.
Citera
2025-10-03, 13:41
Medlem
Baalzamons avatar
Staffordshire bullterrier kan bli fantastiskt bra små hundar om ägaren lägger ner tid och möda på uppfostran. Tyvärr brukar de människor som dras till rasen sällan göra det. De flesta hundar av den rasen jag träffat har varit ouppfostrade och jobbiga. De andra bullterrierna med ägghuvudet har jag inte tillräcklig erfarenhet av för att säga något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in