2025-10-02, 19:27
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Skatteverket och arbetsförmedlingen exempelvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ok där ser man. Hade aldrig hört talas om den möjligheten. Måste vara relativt nytt. Dock måste man installera ett tilläggsprogram för att det ska funka och det var inte möjligt i åtminstone Firefox.

På Skatteverkets ID-kort för folkbokförda finns ett eID utfärdat av Svenska Pass AB. Svenska Pass AB tillverkar svenska pass och nationella ID för Polismyndighetens räkning, men detta är ett av deras sidoverksamheter. Icke att förväxla med resehandlingar.
Citera
2025-10-02, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Man kan ändå säga att Sverige är ett land som mobbar och sparkar på folk som har problem.
Om du en gång blir utslängd och får BankID stoppat så är du rökt.
Du kan inte logga in på Försäkringskassan Skatteverket och alla andra myndigheter.
Det innebär att man går tillbaka 100 år tillbaka i tiden.
Om du snor någonting och kommer med i registret så får du troligen inte något arbete.
Det innebär att när du ligger ner så sparkar man lite till. Man kan undra om detta verkligen kan vara lagligt.
Helvetes jävla banker ska vara glada för att man ska få ta hand om folks pengar.
Det känns som att banker har alldeles för mycket koll och regler. Nu verkar det som att man inte kan Swisha för mycket. Om man flyttar över för mycket pengar så får man massa jävla frågor.
Man kan undra vad världen är på väg i Sverige.
Bankerna gör regeringens ekonomiska smutsjobb i gengäld blir de bailade när de är konkursmässiga och får även sträcka på lagen till sin fördel såpass att man undrar verkligen som du säger , vart vi är på väg.
Kan ge ett exempel bara.Under hitte-på epidemin fortsatte bankerna kräva in sina månadsinbetalningar av folk trots att lagen, avtalet klart och tydligt säger att force majeure träder in och att alla krav på betalning ska stoppas tillfälligt.
Citera
2025-10-02, 20:09
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du kan söka som kund (för det är så det fungerar idag, man söker som en slav) hos en annan bank. Sannolikt kommer de inte vilja ta emot dig som kund om en annan bank stängt av dig. Det är dock inte säkert att BankID slutar fungera. Banken stänger olika funktioner för en kund.

Men om en bank spärrar ditt BankID så kan du inte söka nytt BankID hos någon annan bank.

Därför är det otroligt viktigt att staten tar fram ett banksystem med ID som alla invånare garanteras eller så tar staten fram lagar som tvingar banken att ta emot dig som kund och då tvingas att tillhandahålla grundläggande behov för en människa som bankkonto och ID osv.

Södertälje är väl lite av ett rövhål när det gäller kriminalitet. Skulle inte förvåna mig om det är många politiker och kommunala tjänstemän, rektorer på skolor och chefer på bibliotek typ som sitter i kläm nu med detta.
Det är väl bara att kolla hur många av dessa tjänstemän som är syrianer? Easy peasy.
Citera
2025-10-02, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Hur var det med bankID?

Jag fick ingen tillgång till BankID / Swish, inget betalkort, inte ens ett konto att sätta in pengar på dom avvisade mig på grund av att andra banker hade stängt ner mina konton, men jag hade heller inget bevis på inkomst.

Dom bad mig återkomma med anställningsavtal, kanske det hade varit lättare att öppna om jag var anställd.
Citera
2025-10-02, 21:18
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
https://www.lt.se/2025-10-02/jakten-...konton-vassas/

Vad gör man när man blir avstängd på banken? Om jag förstår rätt är man spärrad hos alla storbanker när man blir avstängd? Och bankID slutar fungera, hur löser man ett nytt om man är avstängd från bankerna? Går det?

Imponerande ändå att man använt flera hundra personer för penningtvätt, det tvättas mycket svarta pengar i Södertälje..

Betal ägg, vad är det för grejer de gjort? Är det vanliga Svenssons som sålt saker på blocket eller är det Muhammed som fått in knarkpwmgar?
Citera
2025-10-02, 21:45
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Betal ägg, vad är det för grejer de gjort? Är det vanliga Svenssons som sålt saker på blocket eller är det Muhammed som fått in knarkpwmgar?

Det framgår inte. Det enda matnyttiga i artikeln var det jag citerade. Sen står det

Citat:
Flera operationer har redan genomförts som bland annat lett till att ”bankerna avslutat kunder och att polisen kunnat återta brottsvinster”, skriver polisen i ett pressmeddelande.

Tidigare har banker och polisen arbetat tillsammans mot penningtvätt inom ramen för Samlit (Samarbete mot penningtvätt). Det ska nu intensifieras.
Citera
2025-10-02, 21:51
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Arbetsförmedlingen, skatteverket osv. Hur loggar du in med pass?

Det kommer ju bli ett mindre helvete i Södertälje nu när flera hundra inte kan betala sina räkningar, ta ut pengar och handla mat, logga in på sina barns skolplattformar och se ungens schema, anmäla sig till något obligatoriskt etc.

Ska bli kul att se hur detta kommer sluta.

Håller man på med svarta pengar så har man säkert miljoner i madrassen. Så lösningen är cash.
Citera
2025-10-02, 22:06
Medlem
SysterMorbids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Läste lite snabbt och tänkte att du syftade på bankerna själva.

Jag vet inte mer om just de här fallen än från inläggen i den här tråden, men det går alltid att diskutera vilka som egentligen är skurkarna som parasiterar på samhällets resurser. Penningtvätt för småtjafs av enskilda personer - jämfört med storbankernas drakoniska och konstanta styre över alla aspekter av våra liv.

Rör fallen i Södertälje pengatvätt kopplat till grov brottslighet som typ människohandel, mordkontrakt, terrorism etc? Viktiga detaljer innan vi kan hylla banksystemet för ett gott genomfört arbete.

Du tror inte majoriteten av dessa personer ägnar sig åt bidragsbrott? Penningtvätt? Förskingring? Assistansfusk? Finns mycket fiffel och svarta pengar i Södertälje. Genomsyrar till och med styret i kommunen.

Att storbanker är jävla feta grisar som skor sig är en annan femma och något som kan diskuteras i ett annat forum.
Citera
2025-10-02, 22:27
Håller helt med. Uppväxt i stan och har både sett och levt i fördärvet. Jag tycker egentligen inte om att säga detta för det låter så rasistiskt och är det förmodligen också men...Men det ÄR väldigt svårt att samsas med en stor grupp personer som är extremt materialistiska, som lever lika klanmässigt som de gjorde innan de kom till Sverige, som besöker sin egen kyrka varje söndag och förmodligen ber sin egen gud om mera cash och fetare guldhalsband och som framförallt inte vill vara med betala in skatt till det samhälle de naturligtvis är en del av. Det var ett riktigt stort misstag att ta emot denna skara på 70-talet. De VILL inte assimileras utan istället skapa sitt eget rike på svensk mark i Södertälje och det har de allt velat. Texten "Vi ska ta över stan" lät syriansnubbar trycka upp på sina t-shirts på 70-talet. En myt hävdar en del men jag vet med all säkerhet att det är sant. Min pålitlige bror såg tröjorna. Sen blev det ett "raggarbråk" i stan men det hade förmodligen aldrig hänt om inte syrianerna hade varit så förbaskat stöddiga. Redan på den tiden...Men visst sjutton finns det undantag. Det FINNS verkligen supersjyssta syrianer, jag har träffat en hel del, men problemet är att de är i minoritet och saknar säkerligen också egen makt att förändra något till det bättre i sin kultursfär. Tror inte ett sånt försök skulle vara särskilt välkommet hos majoriteten syrianer och hos klanfamiljerna.
Senast redigerad av Kvartalet2023 2025-10-02 kl. 22:58.
Citera
2025-10-03, 00:36
Medlem
Citat:
Man kan ändå säga att Sverige är ett land som mobbar och sparkar på folk som har problem.
Du kan inte logga in på Försäkringskassan Skatteverket och alla andra myndigheter.
Om du snor någonting och kommer med i registret så får du troligen inte något arbete.
Det innebär att när du ligger ner så sparkar man lite till. Man kan undra om detta verkligen kan vara lagligt.
Helvetes jävla banker ska vara glada för att man ska få ta hand om folks pengar.
Det känns som att banker har alldeles för mycket koll och regler. Nu verkar det som att man inte kan Swisha för mycket. Om man flyttar över för mycket pengar så får man massa jävla frågor.

Du skämtar. Hoppas jag!
Citera
2025-10-03, 00:55
Medlem
Citat:

Du har inte alla hästar hemma du va???
Citera
2025-10-03, 01:56
Medlem
Citat:

Så illa är det inte, flera myndigheter däribland skatteverket har möjlighet till inloggning via Freja id.
https://frejaeid.com/skaffa-freja-eid/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in