Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-02, 11:44
Medlem
Med åren har jag blivit mer och mer kräsen när det gäller skådespeleri i filmer och serier.
Om en skådis ”spelar över” eller att jag får känslan att skådisen är medveten om att försöka spela bra - då tappar jag direkt intresset.

Det gäller både manliga och kvinnliga skådisar. Men oftast kvinnliga. Vad beror det på?
Är det för att kvinnor sällan får intressanta roller i filmer/serier? (= filmskaparnas fel)
Är det för att jag undermedvetet är misogyn? (= fel på mig)
Eller vad beror det på att jag känner så här?

Jag har jämfört både svenska och engelsktalande filmer, och det är samma sak.

Ett ex. på huvudrollsinnehavare (som jag tycker spelar medvetet att vilja spela bra) är Alicia Vikander.
Jag tappar direkt intresset.
En som jag däremot tycker spelar bra är Carla Sehn (Halva Malmö … )
De kvinnliga skådespelare jag däremot gillar är s.k. karaktärsskådespelare, ex. Maggie Smith.
Citera
2025-10-02, 14:06
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Med åren har jag blivit mer och mer kräsen när det gäller skådespeleri i filmer och serier.
Om en skådis ”spelar över” eller att jag får känslan att skådisen är medveten om att försöka spela bra - då tappar jag direkt intresset.

Det gäller både manliga och kvinnliga skådisar. Men oftast kvinnliga. Vad beror det på?
Är det för att kvinnor sällan får intressanta roller i filmer/serier? (= filmskaparnas fel)

Ett ex. på huvudrollsinnehavare (som jag tycker spelar medvetet att vilja spela bra) är Alicia Vikander.
De kvinnliga skådespelare jag däremot gillar är s.k. karaktärsskådespelare, ex. Maggie Smith.
Vad tycker du om exempelvis Frances Mcdormand och Tilda Swinton?
Jag kan också vara skeptisk till många mainstream-skådisar av båda könen, men kanske främst kvinnor. Men båda dessa är exempel där jag tycker dom är väldigt duktiga. I synnerhet Frances tycker jag är typ kvinnornas Willem Dafoe, allt hon tar sig an gör hon bra.
Citera
2025-10-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Vad tycker du om exempelvis Frances Mcdormand och Tilda Swinton?
Jag kan också vara skeptisk till många mainstream-skådisar av båda könen, men kanske främst kvinnor. Men båda dessa är exempel där jag tycker dom är väldigt duktiga. I synnerhet Frances tycker jag är typ kvinnornas Willem Dafoe, allt hon tar sig an gör hon bra.
Det har du rätt i.
Jag är glad om jag blir motbevisad
Citera
2025-10-02, 20:00
Medlem
Den bästa insatsen av en skådespelare, manlig som kvinnlig, är enligt mig Nathalie Portman i Black Swan. Med det sagt så finns det riktigt usla skådespelare där ute och oftast är det kvinnliga precis som du säger
Citera
2025-10-02, 20:07
Medlem
kyrkstockens avatar
Tilda är bra men ser ut som ett lik.

Jag tycker få kvinnor tillför något. Det finns definitivt fler ben affleck på kvinnosidan.

Men jag gillar kate winslet och kate blanchet (blivit grov med åren).

Ser precis "honey don't" med Margaret Qualley. Hon är ful och färglös men funkade i "once upon a time i hollywood" för hennes outveklade kropp ser ut som en tonårings.

Ännu värre med kvinnor som bara skall vara snygga.
Citera
2025-10-02, 20:10
Medlem
Graavargs avatar
Citat:

Kanske du tittar på fel sorts filmer...?
Citera
2025-10-02, 20:12
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:

Kanske dags att gå utanför komfortzonen och upptäcka andra kulturer. Det finns ingen direkt brist på fantastiska skådespelerskor.

I Yumi
Zhou Dongyu
Zhang Zifen
Bae Duna
Citera
2025-10-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Kanske du tittar på fel sorts filmer...?
Det är mycket möjligt.
Citera
2025-10-02, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Kanske dags att gå utanför komfortzonen och upptäcka andra kulturer. Det finns ingen direkt brist på fantastiska skådespelerskor.

I Yumi
Zhou Dongyu
Zhang Zifen
Bae Duna

Ja, jag får väl göra det
Citera
2025-10-02, 21:09
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:

Du får kolla upp Kati Outinen, om du inte redan gjort det:
Kati Outinen is a essential actor in the films of Finnish auteur, Aki Kaurismaki, appearing in no less than ten of them. She is one of the foremost exponents of the peculiar dead pan, minimalist acting found in Kaurismaki’s films, where he often prohibits the actors from moving their faces during scenes. The result of this paring back of the performances is that every little expression, every little movement, every little emotion carries great weight and power. No more is this true than in The Match Factory Girl.
https://jamesdevereaux.com/the-great-acting-blog-an-essential-performance-kati-outinen-in-the-match-factory-girl/

Hon vann bl.a. priset för bästa kvinnliga huvudroll vid filmfestivalen i Cannes 2002.

När man ser henne i Aki Kaurismäkis filmer, och andra, är det svårt att tro att hon en gång i tiden studerade drama vid Helsingfors teaterskola under ledning av Jouko Turkka, som eftersträvade en spelstil där skådespelarna befann sig vid sina fysiska och psykiska gränser, på nivåer där skådespelarna ibland inte längre kunde kontrollera sina kroppsvätskor.
Citera
2025-10-03, 09:43
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Du får kolla upp Kati Outinen, om du inte redan gjort det:
Kati Outinen is a essential actor in the films of Finnish auteur, Aki Kaurismaki, appearing in no less than ten of them. She is one of the foremost exponents of the peculiar dead pan, minimalist acting found in Kaurismaki’s films, where he often prohibits the actors from moving their faces during scenes. The result of this paring back of the performances is that every little expression, every little movement, every little emotion carries great weight and power. No more is this true than in The Match Factory Girl.
https://jamesdevereaux.com/the-great-acting-blog-an-essential-performance-kati-outinen-in-the-match-factory-girl/

Hon vann bl.a. priset för bästa kvinnliga huvudroll vid filmfestivalen i Cannes 2002.

När man ser henne i Aki Kaurismäkis filmer, och andra, är det svårt att tro att hon en gång i tiden studerade drama vid Helsingfors teaterskola under ledning av Jouko Turkka, som eftersträvade en spelstil där skådespelarna befann sig vid sina fysiska och psykiska gränser, på nivåer där skådespelarna ibland inte längre kunde kontrollera sina kroppsvätskor.
Lol, han minns jag. Fick skådespelare att kasta bajs på publiken. Efter det sändes även serien 7 bröder i sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in