Citat:
Ursprungligen postat av
Snorren-Kukegaard
Med åren har jag blivit mer och mer kräsen när det gäller skådespeleri i filmer och serier.
Om en skådis ”spelar över” eller att jag får känslan att skådisen är medveten om att försöka spela bra - då tappar jag direkt intresset.
Det gäller både manliga och kvinnliga skådisar. Men oftast kvinnliga. Vad beror det på?
Är det för att kvinnor sällan får intressanta roller i filmer/serier? (= filmskaparnas fel)
Är det för att jag undermedvetet är misogyn? (= fel på mig)
Eller vad beror det på att jag känner så här?
Jag har jämfört både svenska och engelsktalande filmer, och det är samma sak.
Ett ex. på huvudrollsinnehavare (som jag tycker spelar medvetet att vilja spela bra) är Alicia Vikander.
Jag tappar direkt intresset.
En som jag däremot tycker spelar bra är Carla Sehn (Halva Malmö … )
De kvinnliga skådespelare jag däremot gillar är s.k. karaktärsskådespelare, ex. Maggie Smith.
Du får kolla upp Kati Outinen, om du inte redan gjort det:
Kati Outinen is a essential actor in the films of Finnish auteur, Aki Kaurismaki, appearing in no less than ten of them. She is one of the foremost exponents of the peculiar dead pan, minimalist acting found in Kaurismaki’s films, where he often prohibits the actors from moving their faces during scenes. The result of this paring back of the performances is that every little expression, every little movement, every little emotion carries great weight and power. No more is this true than in The Match Factory Girl.
https://jamesdevereaux.com/the-great-acting-blog-an-essential-performance-kati-outinen-in-the-match-factory-girl/
Hon vann bl.a. priset för bästa kvinnliga huvudroll vid filmfestivalen i Cannes 2002.
När man ser henne i Aki Kaurismäkis filmer, och andra, är det svårt att tro att hon en gång i tiden studerade drama vid Helsingfors teaterskola under ledning av Jouko Turkka, som eftersträvade en spelstil där skådespelarna befann sig vid sina fysiska och psykiska gränser, på nivåer där skådespelarna ibland inte längre kunde kontrollera sina kroppsvätskor.