• 1
  • 2
2025-10-02, 19:24
Medlem
Indikatorer för trading, så ska du tänka..

Varför kan man inte följa en indikatorn och tjäna pengar? Ja om man kunde det vem skulle förlora då? Så per definition, indikatorer MÅSTE ge falska signaler, för att spola ut en del av folk, det är vad jag har nu jobbat med i mer än ett år, har använt AI att implementera mina idéer, har varit svårt från början då AI speciellt chat GPT var en retard inom programmering fram till GPT5.

Men vad jag vill säga är (eller dela med er) koncentrera er att identifiera dessa falska signaler som indikatorer gör eller måste göra. (falska vi vänder om signaler) Och agera tvärtom.

Jag har kommit mycket långt, tänkte kanske vi kan samarbeta och dela av liknande erfarenheter, jag är mycket avancerad inom trading och även investeringar.
Senast redigerad av Brickbreaker 2025-10-02 kl. 19:46.
Citera
2025-10-02, 19:40
Medlem
Ungefär så här: https://imgur.com/a/ysUrNdu
Fånga pullbacks.
Men pullbacks är full blown trends på mindre/högre timeframes.
Så vad man inte fångar på 1 timmes graf, man fångar det på 55 min graf. Allt är relativt.
Senast redigerad av Brickbreaker 2025-10-02 kl. 19:43.
Citera
2025-10-02, 20:11
Medlem
Många har hört om att använda "flera olika indikatorer" för en signal, men vad betyder det? Eftersom nästan allt är en pullback move (gentemot högre timeframe), det är vad man ska förstå, allt är en pullback gentemot högre timeframe. Om du nu inte bara hoppar in på en trend move på din timeframe, som är bevisat dåligt ide. Sådant trading har ingen chans i längden.

Så om din indikator säger sälj, t.ex. head fake inom bollinger band squeeze, de squeeze, och trenden är upp, jag marknaden måste skaka ut dig. Eller försöka.
Men om du samtidigt kollade in andra saker så kan du oftast räkna ut att de en head fake och även beta mer för bättre pris.

Enklast att förklara det är, tänk dig en bollinger band squeeze på 1 timmes graf, till sist den bryter ner, men du ser 2 timmars graf är ultra stark uppåt, är det då en reversal eller bara en pullback/utstakning.

Och de fins en mängd såna situationer som jag har identifierat som falska reversals utan bara pullbacks och jobbar med AI att bara programmera vad jag förstår om marknaden. AI kommer inte hjälpa dig/oss med detta, den kan dock programmera vad vi vill.
Citera
2025-10-02, 20:48
Medlem
En till exemplar: https://imgur.com/a/LDDGkOb

Där på någon lägre timeframe, man fick säljsignal enligt alla indikatorer, men på högre timeframe de en pullback bara..

Svårare än det att genomföra. Men jag är typ 85% där just nu. Kanske vi kan hjälpas åt, jag delar med mig vad jag vet.
Senast redigerad av Brickbreaker 2025-10-02 kl. 20:52.
Citera
2025-10-02, 20:52
Medlem
Intotherainbows avatar
Priceaction indikatorer för level 1 data i all ära. Men indikatorer är tar dig bara så långt och du är på rätt väg. Detta kan fungera lika väl som orderflow indikatorer på level 4 data där man i realtid kan se när institutioner tar positioner och flyttar marknaden. Iceberg indikatorn i Bookmap ger sådan info. Och du kan se varje dag att inte ens jättarna har rätt alla gånger och dom bryr sig inte heller.

Daytrading eller trading handlar om sannolikheter och inte om att ha rätt. Det kommer aldrig gå att veta om nästa trade är en vinnare eller förlorare. Enda sättet att veta är att ta en trade och bli exponderad. Precis som med en investeringsposition i en aktie gick det aldrig att veta i förrgår om igår skulle bli en minus eller plusdag. Enda sättet att veta var att vara just exponerad.

Lika är det med trading, enda sättet att veta är att ta positionen. Förlorare stängs och vinnare adderas.
Detta är daytrading. Detta kan göras med vilken signaler från vilken indikator eller makronyhet som helst. Välj metoden som enklast passar in i vardagen. Alla måste spelas enligt sannolikheter ändå.
Citera
2025-10-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Priceaction indikatorer för level 1 data i all ära. Men indikatorer är tar dig bara så långt och du är på rätt väg. Detta kan fungera lika väl som orderflow indikatorer på level 4 data där man i realtid kan se när institutioner tar positioner och flyttar marknaden. Iceberg indikatorn i Bookmap ger sådan info. Och du kan se varje dag att inte ens jättarna har rätt alla gånger och dom bryr sig inte heller.

Daytrading eller trading handlar om sannolikheter och inte om att ha rätt. Det kommer aldrig gå att veta om nästa trade är en vinnare eller förlorare. Enda sättet att veta är att ta en trade och bli exponderad. Precis som med en investeringsposition i en aktie gick det aldrig att veta i förrgår om igår skulle bli en minus eller plusdag. Enda sättet att veta var att vara just exponerad.

Lika är det med trading, enda sättet att veta är att ta positionen. Förlorare stängs och vinnare adderas.
Detta är daytrading. Detta kan göras med vilken signaler från vilken indikator eller makronyhet som helst. Välj metoden som enklast passar in i vardagen. Alla måste spelas enligt sannolikheter ändå.

Uppskattar filofin, men kanske du gav upp för tidigt.
Senast redigerad av Brickbreaker 2025-10-02 kl. 20:59.
Citera
2025-10-02, 20:57
Medlem
En till exempel https://imgur.com/a/n00wkwI
Kanske räcker nu. You get the point guys.
Citera
2025-10-02, 21:05
Medlem
On någon vill testa detta, säg aktie, timeframe, och ungefärlig tid så tar jag fram en bild av det. Hur det hade sett ut med min indikator än så länge. Men observera, de ger inte signaler hela tiden, sanna signaler är gömda inom olika timeframes. en timmes timeframe kan gömma sanna signaler på 55 min graf. De också vad jag vill lära ut här också.
Citera
2025-10-02, 21:19
Medlem
https://imgur.com/a/o87ti4M
Random facebook 1 hour chart.
Citera
2025-10-02, 21:22
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brickbreaker
Uppskattar filofin, men kanske du gav upp för tidigt.

Har pysslat med detta länge. Och jag föreslår att du börjar studera level 4 data en tid så du får en känsla för vad du har att göra med. Du kan komma att ändra några uppfattningar nämligen.
Enda jag säger är att du behöver se trading i termer av sannolikheter, och att både vinster och förluster ska betraktas som rätt.
Citera
2025-10-02, 21:23
Medlem
pn222jws avatar
Några tankar... Om du använder en EA expert adviser är det viktigt att valutaparet köps och säljs mycket - som till exempel EUR/USD och också bara skiljer några pip's mellan köp och sälj-kurserna. Det gäller att inte fastna. Sen måste dom förprogrammerade köp sälj-kurserna ses över några gånger varje vecka. Man kan pausa roboten om ett viktigt FED eller ECB beslut ska ske. Det gäller att ligga ganska nära aktuell kurs och tröska genom många ordrar som avslutas efter en småvinst. Detta måste nästan ske automatiserat därför att det blir för tråkigt manuellt. Ett bra par som jag tjänade lite på ibland var USD/CAD - paret rörde sig mycket upp och ner, därför att många investerare använde USD/CAD som en sorts indirekt "hedge" skyddsorder - exempelvis om Dow Jones förväntades stiga och USD falla så köpte dom DJ och en köporder USD/CAD för att skydda nettoresultatet utifall att DJ inte steg så mycket men USD steg istället - ganska vanligt före weekenden på fredagar.
Citera
2025-10-02, 21:23
Medlem
Alla signaler handlar om att fånga den absoluta bullback nivån. Även detta är en struggle att förklara till AI då dom inte fattar det, för en AI dom vill se en återvändning i kursen för att ge en signal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in