Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Jag börjar tro att du bara går i mellanstadiet. Vet du ens själv vad du menar vad gäller organiskt vs social konstruktion? Hur definierar du det senare.
Vad är det du finner oklart med konservativa värderingar visavi liberala? Vill du verkligen invända mot att Ryssland är konservativt givet det evinnerliga gnället från liberala väst om hur elaka man är mot bögar i Ryssland?
Tack för din fråga, jag menar mitt tack helt oironiskt. Det hedrar dig att du börjar reflektera självständigt kring detta. Observera att självständigt tänkande, med väldigt mycket fog, anses hota Putins maktställning i ditt hemland Ryssland, folk hamnar i fängelse eller får Novitjok i kalsongerna, trillar ut för fönster, får sina plan nedskjutna eller sina ägor invaderade av Ryssland för att de tänker självständigt.
Så innan du går för långt ut på tunn is, förbjudet område för ryska undersåtar, så måste du döda alla FSB/GRU/jadajada-ryssagenter du känner till omkring dig, annars kommer de ange dig. Om det innebär att du måste döda dig själv låter jag dig avgöra själv. Avgöra själv är en annan västerländsk grej som du kanske inte begriper innebörden av.
Du kan googla (eller Yandex eller vad nu ni ryssar är hänvisade till) eller slå upp i bok orden "social" och "konstruktion" och själv definiera det. Det är ganska enkelt. Det väsentliga är att förstå att somligt i vår omgivning är av naturen givet och somligt är sådant som existerar i våra medvetanden och i vårt språk och sådant som följer av det, t ex överenskommelser och konventioner, men inte existerar nån annanstans utanför det.
För mig som vetenskapligt skolad är detta ganska självklart men det är svårt för mig att avgöra vad det är du inte greppar, så jag föreslår att du gör självstudier och försöker motbevisa mitt påstående att Ryssland är en social konstruktion.
Du kan också utgå från påståendet att Romarriket är en social konstruktion, om det känns mindre farligt för din mentala och fysiska hälsa.
Det kallas problembaserat lärande, en västerländsk grej som bygger på en egen förmåga att ta reda på saker och dra egna slutsatser, nåt som i Ryssland är helt förbehållet Tsaren och dem Tsaren tolererar tills vidare, innan de blir ett för stort hot, varvid de oskadliggörs.
Tyvärr är Tsaren inte den upplyste despot han anser sig vara, därför går det som det går för Ryssland. Nån kunde talat om för honom att revanschlystna imperialistiska envåldshärskare med större ambitioner än snopp inte brukar vara så effektiva att nå sina mål och samhällen som är uppbyggda kring imperialistiska envåldshärskare i det långa loppet står sig dåligt mot alternativen.
Lite mer sarkastiskt nurå: Amen fint att du vill konservera ryska värderingar eller snarare vrida klockorna tillbaka, då är vi överens att vi stänger alla portar till Ryssland och slänger nyckeln. På så sätt kan vi konservera bajskorven. Vi behöver inte ryssen och ryssen behöver inte oss och inte våra pengar eller sympatier heller. Ryssland är Burkina-Faso med snö och Putler och HIV.
Jag framför redan nu mina ursäkter till den sociala konstruktionen Burkina-Faso. Jag menar inte att ni är lika vidriga som Ryssland, bara att ni är avlägsna och inte angår oss svenskar nämnvärt. Jag motsätter mig inte goda relationer med vare sig B-F eller R men det måste bygga på att vi har något att erbjuda varandra. Ryssland har absolut ingenting som Sverige vill ha, givet förutsättningarna 2025.