2025-10-02, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Som sagt. De konservativa värderingar som dagens Ryssland har skiljer sig inte ett dugg från de som gällde i väst fram till för några decennier sen. Konservatism blir förövrigt bara relevant att diskutera utifrån en europeisk kontext. Med det sagt är traditionella värderingar rådande i typ 85% av världen. Så det är alltså väst som framstår som väldigt udda både utifrån ett internationellt och historiskt perspektiv. Jag kommer förövrigt inte att replikera på dina fylleposter på mer än ett ställe.

Vilket är ren bullshit. Så lite du vet.
Citera
2025-10-02, 18:27
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vilket är ren bullshit. Så lite du vet.

Om du inte har något annat än idiotiska små fyllerepliker att komma med så behöver du inte svara mig mer.
Citera
2025-10-03, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Om du inte har något annat än idiotiska små fyllerepliker att komma med så behöver du inte svara mig mer.

Några decennier sedan skriver du? Säg 50 år sedan...

Nämn någon likhet du ser mellan Putins Ryssland och Palmes Sverige?

Putin och Gösta Bohman liksom...

Citera
2025-10-03, 09:39
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Några decennier sedan skriver du? Säg 50 år sedan...

Nämn någon likhet du ser mellan Putins Ryssland och Palmes Sverige?

Putin och Gösta Bohman liksom...

Vi kan säga 60 år då ifall du vill köra pilpul. Men bestrider du att Sverige och övriga väst då hade ungefär samma konservativa värderingar som Ryssland har idag?
Citera
2025-10-04, 17:17
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Putin uttalar sig om Sverige och Finlands NATO-inträde:

Citat:
"Finland and Sweden joining NATO was stupid. We never had any problems with Sweden, much less Finland. No problems at all … both Finland and Sweden have lost the advantage of their neutral status"

"If they want to restore relations we have no objections ... but the situation has changed"

https://www.youtube.com/watch?v=Lxs9MnOqvog

Låter som ett genidrag att man gjorde sig av med alliansfriheten.
Citera
2025-10-05, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis
Putin uttalar sig om Sverige och Finlands NATO-inträde:

https://www.youtube.com/watch?v=Lxs9MnOqvog

Låter som ett genidrag att man gjorde sig av med alliansfriheten.
Du länkar till Glenn Diesen, som fortfarande hävdar att det inte var Ryssland som sköt ner civilflygplanet MH17 och som fortfarande hävdar att det är västs fel att Ryssland invaderar Ukraina.

När Putler invaderar Svalbard kommer Glenn hävda att det inte hänt och det är västs fel.

Knappast rätt person att uttala sig om genidrag. Jag menar både dig själv, som är naiv inför rysk propaganda, och Glenn som ÄR rysk propaganda.

Estland och Litauen har klarat sig från rysk invasion, Georgien och Ukraina har inte klarat sig från rysk invasion: vilka av dessa är anslutna till försvarsalliansen Nato?

Det är lätt hänt för er ryssar som sitter i Tomsk och har uppdrag att sprida rysk propaganda att blanda ihop Sverige och Schweiz. Schweiz kommer "alltid" att klara sig från rysk invasion eftersom de omges av något sånär anständiga länder och där inte finns nåt av strategiskt värde att sno. Sveriges strategiska läge är däremot likt Turkiets, eftersom Sverige kontrollerar Östersjön tillsammans med Danmark.

Du får själv räkna ut varför och varför det innebär att vi ska vara inom samma försvarsallians som Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen och Tyskland.
Citera
2025-10-05, 17:08
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotaltOK
Du länkar till Glenn Diesen, som fortfarande hävdar att det inte var Ryssland som sköt ner civilflygplanet MH17 och som fortfarande hävdar att det är västs fel att Ryssland invaderar Ukraina.

När Putler invaderar Svalbard kommer Glenn hävda att det inte hänt och det är västs fel.

Knappast rätt person att uttala sig om genidrag. Jag menar både dig själv, som är naiv inför rysk propaganda, och Glenn som ÄR rysk propaganda.

Estland och Litauen har klarat sig från rysk invasion, Georgien och Ukraina har inte klarat sig från rysk invasion: vilka av dessa är anslutna till försvarsalliansen Nato?

Det är lätt hänt för er ryssar som sitter i Tomsk och har uppdrag att sprida rysk propaganda att blanda ihop Sverige och Schweiz. Schweiz kommer "alltid" att klara sig från rysk invasion eftersom de omges av något sånär anständiga länder och där inte finns nåt av strategiskt värde att sno. Sveriges strategiska läge är däremot likt Turkiets, eftersom Sverige kontrollerar Östersjön tillsammans med Danmark.

Du får själv räkna ut varför och varför det innebär att vi ska vara inom samma försvarsallians som Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen och Tyskland.

Så du knyter mig till någon du vill svartmåla för att slippa diskutera sakfrågan. Genomskinlig härskarteknik. Jag kommenterade inte Glenn Diesens övriga åsikter, utan Putins uttalande och Sveriges beslut.

Och haha, ni stärker bara er egen världsbild om det enorma hotet genom att intala er att alla NATO-kritiker på Flashback är ryssar som sitter i Tomsk. Foliehatten är långt neddragen över både ögon och öron. Jag har inte sagt något om att stödja Ryssland; jag kommenterade Sveriges beslut att överge alliansfriheten.

En sund tumregel, som brukar stämma, är att om man bara exponeras för ett perspektiv så är det propaganda man exponeras för. Det gäller både i Ryssland och i väst. Skillnaden är att ni tror att det ni matas med i västmedia är neutrala bedömningar -- trots att det i praktiken är ett enda perspektiv som ständigt upprepas, där avvikande röster möts med demonisering och uteslutning.

Problemet är:

1. Ryssland uppfattar sig vara i krig med NATO i Ukraina.
2. Sverige går med i NATO.
3. Sveriges säkerhet försämras.

Detta är logiskt utifrån en realistisk säkerhetspolitisk syn (närmre klassisk geopolitik än moralpolitik). Säkerhetspolitik handlar, vid sidan av kapacitetsbedömningar, mycket om hur andra aktörer uppfattar våra handlingar. Om Ryssland tolkar Sveriges inträde som en offensiv rörelse, ökar risken för att Sverige blir ett legitimt mål vid en konflikt.

Men nu har NATO-anslutningen aldrig handlar om svensk säkerhet -- utan om helt andra saker.
Senast redigerad av ViribusUnitis 2025-10-05 kl. 17:13.
Citera
2025-10-05, 20:08
Medlem
Citat:
Så du knyter mig till någon du vill svartmåla för att slippa diskutera sakfrågan. Genomskinlig härskarteknik. Jag kommenterade inte Glenn Diesens övriga åsikter, utan Putins uttalande och Sveriges beslut.

Och haha, ni stärker bara er egen världsbild om det enorma hotet genom att intala er att alla NATO-kritiker på Flashback är ryssar som sitter i Tomsk. Foliehatten är långt neddragen över både ögon och öron. Jag har inte sagt något om att stödja Ryssland; jag kommenterade Sveriges beslut att överge alliansfriheten.

En sund tumregel, som brukar stämma, är att om man bara exponeras för ett perspektiv så är det propaganda man exponeras för. Det gäller både i Ryssland och i väst. Skillnaden är att ni tror att det ni matas med i västmedia är neutrala bedömningar -- trots att det i praktiken är ett enda perspektiv som ständigt upprepas, där avvikande röster möts med demonisering och uteslutning.

Problemet är:

1. Ryssland uppfattar sig vara i krig med NATO i Ukraina.
2. Sverige går med i NATO.
3. Sveriges säkerhet försämras.

Detta är logiskt utifrån en realistisk säkerhetspolitisk syn (närmre klassisk geopolitik än moralpolitik). Säkerhetspolitik handlar, vid sidan av kapacitetsbedömningar, mycket om hur andra aktörer uppfattar våra handlingar. Om Ryssland tolkar Sveriges inträde som en offensiv rörelse, ökar risken för att Sverige blir ett legitimt mål vid en konflikt.

Men nu har NATO-anslutningen aldrig handlar om svensk säkerhet -- utan om helt andra saker.

Hur påverkar Putins uttalanden om Sveriges beslut din egen syn på Ryssland?
Citera
2025-10-05, 20:38
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Hur påverkar Putins uttalanden om Sveriges beslut din egen syn på Ryssland?

Putins uttalanden förändrar inte min syn på Ryssland, men de är relevanta som indikatorer på hur Ryssland uppfattar västs agerande. Det är just den uppfattningen -- oavsett vad man tycker om regimen -- som påverkar Sveriges säkerhet.
Citera
2025-10-05, 21:03
Medlem
Citat:
Putins uttalanden förändrar inte min syn på Ryssland, men de är relevanta som indikatorer på hur Ryssland uppfattar västs agerande. Det är just den uppfattningen -- oavsett vad man tycker om regimen -- som påverkar Sveriges säkerhet.
Nu var inte Rysslands syn på svenska konservativa frågan här, utan hur svenska konservativa ställer sig till Putins Ryssland. Var god svara eller håll dina länkar till Glenn Diesen för dig själv. Hur ställer du dig till Putins Ryssland? Det är en jättelätt fråga.
Citera
2025-10-05, 21:26
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Nu var inte Rysslands syn på svenska konservativa frågan här, utan hur svenska konservativa ställer sig till Putins Ryssland. Var god svara eller håll dina länkar till Glenn Diesen för dig själv. Hur ställer du dig till Putins Ryssland? Det är en jättelätt fråga.

Tråden handlar om hur svenska konservativa förhåller sig till Ryssland. Man kan absolut ha ett realpolitiskt förhållningssätt. Alla är inte moraltanter. Jag har inte svävat utanför trådämnet.
Citera
2025-10-05, 22:26
Medlem
Citat:
Tråden handlar om hur svenska konservativa förhåller sig till Ryssland. Man kan absolut ha ett realpolitiskt förhållningssätt. Alla är inte moraltanter. Jag har inte svävat utanför trådämnet.
Det realpolitiska synsättet medför ju tveklöst att Ryssland bör ge blanka fan i vilka försvarsorganisationer grannländerna ansluter sig till, att Ryssland bör böja sig för Europas övermakt och att Ryssland inte borde militärt utmana en uppenbart överlägsen motståndare. Är det alltså så du ställer dig till Ryssland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in