I avhandlingens prolog skriver Kawesa en hel del om den debatt som uppstod kring glassen Nogger Black år 2005, som var samma år som hon själv valdes in i styrelsen för Centrum mot rasism, CMR. Lakritsglassen ifråga hade lanserats av GB, och CMR blev så upprörda att de uppmanade till bojkott av glassföretagets produkter. De ansåg att lanseringen av glassen var rasistisk.
I avhandlingen framgår det att Kawesa blev mycket besvikelsen över följande uttalanden som gjordes av folkpartisten Nyamko Sabuni:
– För mig är Nogger en glass som alltid har funnits. Namnet anspelar på nougat. Jag har debatterat med människor som använt ordet neger och det är kränkande, men att säga att Nogger är rasistiskt är att gå för långt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...elar-pa-nougat-Ska man debattera rasism och diskriminering finns det viktigare frågor att ta upp istället för att ge sig på en fjantig glassdebatt. Jag fattar inte hur de har tänkt. Det känns som ett gigantiskt tankefel, alla vet väl att Nogger kommer från nougat.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ss-kriget-i-fp
Så här skriver Kawesa själv i avhandlingen angående ovanstående uttalanden:
Reading those words, I was overwhelmed by a deep sense of dismay. I immediately understood the gravity of the situation. When a Black person in a position of power publicly dismisses our critique of the NoggerBlack ad, adopting such a paternalistic view, it deals a severe blow to our cause. By focusing solely on the ice cream and ignoring the ad’s message and its racist connotations, she effectively undermined our entire argument. In that moment, I realized the game was over.
[...] For me, this moment marked a pivotal turning point in the NoggerBlack controversy and in my journey as Black antiracist activist.
I avhandlingens "acknowledgements" tackar Kawesa bl.a. annat Nyamko Sabunis bror (Kitimbwa Sabuni) och farbror (Mkyabela Sabuni), som båda var involverade i CMR 2005. Nyamko Sabuni får inget tack, men Kawesa benämner hennes bror som "my brother".
Kawesas "acknowledgements" är för övrigt mycket, mycket lång, hela 15 sidor, innehållandes mängder av namn. Fast om man har ägnat 20 år till att doktorera kanske det blir så. Gudrun Schyman är förstås en av många som hon tackar.