Citat:
Ursprungligen postat av
NoppigaSockar
Enligt Kickis egna uppgifter från november 1984 hade hon ju hållit sig borta från city det senaste halvåret innan CdC försvann och sade sig därför inte ha så bra koll på vad CdC haft för sig. Kicki rabblade dock upp några namn för polisen som CdC haft kontakt med "de senaste åren".
Den första hon nämner är en heroinmissbrukare vars namn är maskat och som "för närvarande sitter på Mariefredsanstalten". Teoretiskt sett kanske denna person muckade i maj/juni men blev omhändertagen ganska snart igen?
Ja, förvisso. Tanken slog mig utifrån de ytliga likheterna mellan Kicki och Kristine, där båda var ljusa och namnen lätt kan förväxlas.
Överlag tycker jag - utan att på något sätt vilja peka ut Kicki - att det är svårt att avgöra vilka som är ärliga och berättar allt de vet i förhören. Ofta kan man skönja hur Catrines bekanta balanserar mellan att vilja delge polisen relevant information, men samtidigt undanhålla vad de bedömer som irrelevant.
Det går att se t ex i Korsvalls förhör, där han först mörkar vilka som stal bergsprängaren Catrine köpte och säger sig vara okunnig om charkuteristens namn, samtidigt som han vet en hel del om denne. Nu senast märkte jag det i E Seppäläs förhör. Till skillnad från M Seppälä nämner hon överhuvudtaget inte att Valter B deltog i narkotikaköpet vid Zinkensdamm.
Med detta sagt kan så klart alla dessa människor vara helt ovidkommande för fallet, men tendensen att dölja fakta tycks vara genomgående. Ett hypotetiskt scenario kunde då vara att Kicki hade fått veta att CdC gett sig iväg med t ex den relativt nymuckade Raine G och att hon sa det till den påstridiga Åberg för att bli av med honom. I efterhand kanske hon inte såg behovet att berätta för polisen om detta, eftersom hon var övertygad om att Raine G inte hade med saken att göra och därför inte ville blanda in honom. Det hade inte varit helt osannolikt.
Citat:
Bland alla mina pågående ärenden till arkivet så ligger en förfrågan om ifall det gjordes något försök att identifiera den nymuckade kille som TÅ och BM omnämner. Jag föreställer mig kanske någon förteckning över män som släppts ur fängelse maj/juni 1984. Om någon sådan finns kan vi nog vara säkra på att den maskerats rejält, men det är ändå ett första steg. Men med tanke på hur mycket annat intressant som aldrig verkar ha utretts så skulle det inte förvåna mig om även detta spår lämnades därhän.
I en normal utredning borde det ha gjorts, men med tanke på att du inte har lyckats lokalisera en adekvat tidslinje och att allt tyder på att polisen inte har gjort någon sådan är jag tveksam till existensen av en förteckning över nymuckade. Men man kan alltid hoppas.
Jag funderar på om det finns någon så kallad "liggare", alltså en översikt över vad som har gjorts i utredningen, vilka som har förhörts m.m. I sådana fall kanske man kan begära ut den istället för att skicka förfrågningar på måfå?
Citat:
Någon som säkert satt inne på många svar, men som aldrig fick de rätta frågorna, var ju Beppan. Av alla människor runt CdC i city verkar Beppan stått henne närmast. Beppan kunde säkert svara på vem den nymuckade mannen var, likaså vem mannen med de svarta hundarna var. Eller åtminstone visste hon säkert vem man skulle fråga för att få svar. Att Beppan inte fick de här frågorna måste betyda att poliserna var oförmögna att lägga pussel, eller inte fattade vad de hade att göra med.
Beppan verkade vara äldst i gemet. Hon hade levt på gatan sedan tidigt 1970-tal. Hon visste nog det mesta. Enligt öronläkaren i Södertälje var hon ju samtidigt "värst av dem alla. Ljög som en borstbindare". Även om hon vetat saker är det förstås kanske inte säkert att hon hade berättat allt. TÅ påstod ju exempelvis att Beppan ljög när hon nekat till att inte stämt träff med CdC den där kvällen när CdC enligt TÅ ska ha haft bråttom till Beppan.
Beppans undanskuffade plats i utredningen är obegriplig, särskilt med tanke på att hon själv i förhör betonar att hon och Catrine stod varandra nära. Att ingen granskande journalist lyft fram henne är förbluffande.
Beppan lär ha vetat det mesta, ja. Som jag minns det avled hon sent 80-tal, men man kan undra om hon hade haft något att säga när utredningen gjorde en omstart vid millennieskiftet och läkarnas skuld började ifrågasättas offentligt.
Beträffande lögner tänker jag att det, i fallet med Åberg, inte nödvändigtvis måste ha varit Beppan som ljög. Catrine var ju trött på honom och kan ha skyllt på att hon skulle träffa Beppan när hon egentligen skulle göra något annat.