2025-10-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag har följt den intressanta diskussionen om den nymuckade mannen och undrar om partiet du citerar handlar om när CdC, Åberg och systrarna Seppälä åker till Skinnarviksparken för att handla heroin, vilket drar ut på tiden. I sådana fall nämns namn på en eller två av männen i Marianne S:s ursprungliga förhör.

I nuläget hittar jag inte det citerade stycket i Åbergs förhör så jag kan inte titta efter själv.

Ja händelsen som TÅ beskriver, är nog samma som MS beskriver men jag har inte hennes förhör.
Jag har aldrig läst hennes förhör. Jag har bara sett små snuttar och citat.
Citera
2025-10-01, 17:27
Medlem
Jag tror inte denna nymuckade kille existerade. Om han funnits hade han varit identifierad.

Cdc hade allt att vinna på att sprida rykten om att ha en stor vän med våldskapital. Den man som hon i själva verket besökte bodde i en lägenhet ute i Solna. Vad hade hänt om en gatusmart indrivare hittat henne i hans bostad?

Nej. Hon hade anledning att hålla den verkliga adressen hemlig och dessutom ville hon inte att andra missbrukare skulle ringa på hans dörr.

En annan sak. Kanske var denna man någon annans torsk från början och av den anledningen höll hon relationen hemlig även för sina närmaste vänninor.
Citera
2025-10-01, 17:58
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Nu är det väl ändå du som försöker förvrida det jag säger. Att kriminella inte springer till polisen är ju inte jag som sagt det, tvärtom. Nu har de inte haft info som lett någonstans. Hade de haft det hade det varit löst, men det är knäpptyst vad gäller handfasta tips, för det finns inget där som är av substantiellt värde för att finna ut vad som verkligen ägt rum. Hänger du med?

Om kriminella nu springer till polisen med info som de tror har ett värde för utredning, då hade de inte gjort det i mindre utsträckning om de haft på fötterna, tvärtom. Hänger du med? Nej, det gör du nog inte.
Jag hänger med helt och fullt. Din tankegång tycks vara som följer: eftersom fallet är olöst anser du att man kan avfärda diverse tips, utan att du vare sig verkar ha tagit del av dem eller har kännedom om huruvida de följdes upp. Detta trots att utredningen kallats Sveriges sämsta, präglad av inkompetens och tunnelseende.

Enligt den tankegången bör du i rimlighetens namn bortse ifrån alla som det har inkommit tips om. Men det gör du inte. Istället vill du spekulera om Härm som gärningsman, trots att han borde vara den enskilde person som det har tipsats mest frekvent om och där polisen bevisligen följde upp även osannolika och långsökta uppgifter. Utan att fallet löstes. Varför omfattas inte Härm av din hemmasnickrade hittepålogik?
Citera
2025-10-01, 18:03
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja händelsen som TÅ beskriver, är nog samma som MS beskriver men jag har inte hennes förhör.
Jag har aldrig läst hennes förhör. Jag har bara sett små snuttar och citat.
NoppigaSockar la upp förhöret med MS för en tid sedan. Där nämns en person med för- och efternamn:
https://www.dropbox.com/scl/fi/q3p7a...=bli5lpft&dl=0
Citera
2025-10-01, 18:45
Medlem
Citat:
NoppigaSockar la upp förhöret med MS för en tid sedan. Där nämns en person med för- och efternamn:
https://www.dropbox.com/scl/fi/q3p7a...=bli5lpft&dl=0

Tack så mycket Jo, Mariannes korta redogörelse går nog att pussla ihop med Åbergs.

De två män som Åberg beskrev, var nog Valter Buzetti (heroinist) och dennes bror.
Enligt Åberg körde två män framför hans bil och da Costa åkte med dem. Med i sällskapet var också två systrar, som säkerligen var ES och MS.

Heroinisters liv innehåller alltid snabba kontakter och denne Valter och hans bror behöver inte ha någon betydelse alls för utredningen. Heroinister är bara intresserade av pengar och opiater. De knyter kontakter och tappar kontakter i rasande fart. De byter vänner som andra byter strumpor.

Finns det gemensamma intressen, samarbetar dessa människor och finns det inte det, skiter heronister i varandra.

Det är möjligt att da Costa kände bröderna Buzetti i 24 timmar ... eller kanske fem år ...

Vem vet?
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-10-01 kl. 18:53.
Citera
2025-10-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZambandZentral
Jag tror inte denna nymuckade kille existerade. Om han funnits hade han varit identifierad.

Cdc hade allt att vinna på att sprida rykten om att ha en stor vän med våldskapital. Den man som hon i själva verket besökte bodde i en lägenhet ute i Solna. Vad hade hänt om en gatusmart indrivare hittat henne i hans bostad?

Nej. Hon hade anledning att hålla den verkliga adressen hemlig och dessutom ville hon inte att andra missbrukare skulle ringa på hans dörr.

En annan sak. Kanske var denna man någon annans torsk från början och av den anledningen höll hon relationen hemlig även för sina närmaste vänninor.

Det är inget vittne och ingen i tråden som påstår att BO sagt att hon kände en nymuckad kille.
Det är ju människor som kände henne som har fört in denna man i historien, inte BO själv!
Ingen har sagt att han hade våldskapital heller. Jag fattar inte vad du pratar om faktiskt.

Du vet inte om denna nymuckade kille (som TÅ nämnde via "Kristin") är identifierad. Hans namn kan finnas i polisens arkiv.

Vi har fö två namn på nymuckade killar, som BO kände. Den ena killen är heroinisten Valter eller hans bror. Valter eller brodern beskrevs som "nymuckad" av TÅ.

Valter och hans bror ska köpt heroin med BO i juni 1984.

Den andra killen är Raine Gustavsson, som bodde på hotell med BO, på våren 1984.

Huruvida "Kristin" syftade på någon av dem (om nu TÅ talade sanning om hennes berättelse), får vi aldrig veta ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-10-01 kl. 19:05.
Citera
2025-10-01, 20:38
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack så mycket Jo, Mariannes korta redogörelse går nog att pussla ihop med Åbergs.

De två män som Åberg beskrev, var nog Valter Buzetti (heroinist) och dennes bror.
Enligt Åberg körde två män framför hans bil och da Costa åkte med dem. Med i sällskapet var också två systrar, som säkerligen var ES och MS.

Heroinisters liv innehåller alltid snabba kontakter och denne Valter och hans bror behöver inte ha någon betydelse alls för utredningen. Heroinister är bara intresserade av pengar och opiater. De knyter kontakter och tappar kontakter i rasande fart. De byter vänner som andra byter strumpor.

Finns det gemensamma intressen, samarbetar dessa människor och finns det inte det, skiter heronister i varandra.

Det är möjligt att da Costa kände bröderna Buzetti i 24 timmar ... eller kanske fem år ...

Vem vet?
Som jag minns det konfronterade polisen Åberg med Marianne S:s uppgifter om att detta möte skulle ha ägt rum den 8 juni, medan Åberg menade att det skedde långt tidigare.

Nej, jag vet ju inte alls om denne Valter var den nymuckade killen, eller om han överhuvudtaget var involverad på något sätt. Fördelen med honom är att han dels hade ett ovanligt namn, dels tillgängligt personnummer förutom de fyra sista siffrorna, så det borde vara möjligt att kolla upp om han avtjänade ett straff våren/sommaren -84. (Bonusinformation: denne Valter bodde ungefär 800 meter från lägenheten på Forsskålsgatan).

I förhöret, som visserligen är en sammanfattning, tolkar jag det som att brodern inte är närvarande utan att det enbart är hans bil som Valter lånat. Brodern nämns ju inte förutom påpekandet om bilen. Jag ska leta upp E Seppäläs förhör och se om hon utvecklar det hela tydligare.
Citera
2025-10-01, 20:44
Medlem
Tack för all utförlig respons. Det var längesen jag läste alla förhör men vill minnas att "damen i vitt" sa till TÅ och BM att CdC stuckit iväg med en kille som var nymuckad och att de inte ska bry sig om var de är. Om denna konversation ägde rum innan pingsten så vet vi med säkerhet att hon hamnade hos arkitekten den iskalla natten. Att det ska bli 0 grader i juni är inget man räknar med..

Om cdc inte tog fler silar efter den hon tog hemma hos arkitekten blev hon mördad under avtändning från opiater. Att hon sluddrade i luren i samtalet med Ragge tyder på piller av något slag. Exakt vilka piller hon knaprade har inte framkommit.
Citera
2025-10-01, 20:52
Medlem
costa-mops avatar
Jaha, E Seppälä tyckte inte att hon ville nämna Valter B, brodern eller hans bil... Se förhör s. 40f i box K37503-00_del2. Där berättas om "några andra" som gick ihop om köpet, men dessa saknar namn.

Om nu TÅ beskrev knarkköpet med E och M Seppälä och om detta ägde rum den 8 juni är det än mer märkligt om TÅ inte skulle koppla samman denne nymuckade man med den nymuckade mannen som "Kristine" talade om. Det skulle i sådana fall ha skett bara ett par dagar senare.

Långsökt tanke: kan "Kristine" ha varit identisk med Catrines bästis Kicki? Trots att de var nära varann kan jag inte påminna mig om att ha läst uppgifter om att de umgicks under tiden då TÅ och CdC var i Stockholm tillsammans. Hon kan ha varit en okänd figur för honom och BM.
Citera
2025-10-02, 04:37
Medlem
Citat:
Långsökt tanke: kan "Kristine" ha varit identisk med Catrines bästis Kicki? Trots att de var nära varann kan jag inte påminna mig om att ha läst uppgifter om att de umgicks under tiden då TÅ och CdC var i Stockholm tillsammans. Hon kan ha varit en okänd figur för honom och BM.

Enligt Kickis egna uppgifter från november 1984 hade hon ju hållit sig borta från city det senaste halvåret innan CdC försvann och sade sig därför inte ha så bra koll på vad CdC haft för sig. Kicki rabblade dock upp några namn för polisen som CdC haft kontakt med "de senaste åren".
Den första hon nämner är en heroinmissbrukare vars namn är maskat och som "för närvarande sitter på Mariefredsanstalten". Teoretiskt sett kanske denna person muckade i maj/juni men blev omhändertagen ganska snart igen?

Bland alla mina pågående ärenden till arkivet så ligger en förfrågan om ifall det gjordes något försök att identifiera den nymuckade kille som TÅ och BM omnämner. Jag föreställer mig kanske någon förteckning över män som släppts ur fängelse maj/juni 1984. Om någon sådan finns kan vi nog vara säkra på att den maskerats rejält, men det är ändå ett första steg. Men med tanke på hur mycket annat intressant som aldrig verkar ha utretts så skulle det inte förvåna mig om även detta spår lämnades därhän.

Någon som säkert satt inne på många svar, men som aldrig fick de rätta frågorna, var ju Beppan. Av alla människor runt CdC i city verkar Beppan stått henne närmast. Beppan kunde säkert svara på vem den nymuckade mannen var, likaså vem mannen med de svarta hundarna var. Eller åtminstone visste hon säkert vem man skulle fråga för att få svar. Att Beppan inte fick de här frågorna måste betyda att poliserna var oförmögna att lägga pussel, eller inte fattade vad de hade att göra med.

Beppan verkade vara äldst i gemet. Hon hade levt på gatan sedan tidigt 1970-tal. Hon visste nog det mesta. Enligt öronläkaren i Södertälje var hon ju samtidigt "värst av dem alla. Ljög som en borstbindare". Även om hon vetat saker är det förstås kanske inte säkert att hon hade berättat allt. TÅ påstod ju exempelvis att Beppan ljög när hon nekat till att inte stämt träff med CdC den där kvällen när CdC enligt TÅ ska ha haft bråttom till Beppan.
Citera
2025-10-02, 09:41
Medlem
Citat:
Som jag minns det konfronterade polisen Åberg med Marianne S:s uppgifter om att detta möte skulle ha ägt rum den 8 juni, medan Åberg menade att det skedde långt tidigare.

Nej, jag vet ju inte alls om denne Valter var den nymuckade killen, eller om han överhuvudtaget var involverad på något sätt. Fördelen med honom är att han dels hade ett ovanligt namn, dels tillgängligt personnummer förutom de fyra sista siffrorna, så det borde vara möjligt att kolla upp om han avtjänade ett straff våren/sommaren -84. (Bonusinformation: denne Valter bodde ungefär 800 meter från lägenheten på Forsskålsgatan).

I förhöret, som visserligen är en sammanfattning, tolkar jag det som att brodern inte är närvarande utan att det enbart är hans bil som Valter lånat. Brodern nämns ju inte förutom påpekandet om bilen. Jag ska leta upp E Seppäläs förhör och se om hon utvecklar det hela tydligare.

I ett av TÅ:s längsta förhör säger han att två män var med när gänget jagade narkotika.

CdC åkte tydligen tillsammans med en man som hade ring i örat och en mörkhårig, kraftigt byggd man. De var bröder, som jag fattade det. Och en av dessa män kan ha varit far till ett barn, medan modern kan ha varit Marianne eller Eija.

Men CdC träffade så sanslöst många människor, på alla nivåer i samhället (allt ifrån bostadslösa pundare till överklassgubbar), att det är omöjligt att bedöma hur viktiga människor är, utifrån ett par fragment i ett förhör.

Att systrarna Seppällä kände dessa bröder och att CdC kände dem, behöver inte betyda någonting.

CdC hoppade in i konstiga bilar med konstiga människor hela dagarna ...

Och vad ska man säga om TÅ? Han verkar vara knäpp i huvudet, för att uttrycka det på ren svenska.

Han är i medelåldern. Han är en mogen, bearbetad man som är materiellt trygg. Han har jobb och bostad, men han kärar plötsligt ner sig i en bostadslös missbrukare och två månader senare hänger han med henne på hennes evighetslånga shoppingrundor, medan hon jagar knark och piller ...

TÅ är en minst sagt apart figur i dessa sammanhang.
Citera
2025-10-02, 10:00
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Enligt Kickis egna uppgifter från november 1984 hade hon ju hållit sig borta från city det senaste halvåret innan CdC försvann och sade sig därför inte ha så bra koll på vad CdC haft för sig. Kicki rabblade dock upp några namn för polisen som CdC haft kontakt med "de senaste åren".
Den första hon nämner är en heroinmissbrukare vars namn är maskat och som "för närvarande sitter på Mariefredsanstalten". Teoretiskt sett kanske denna person muckade i maj/juni men blev omhändertagen ganska snart igen?
Ja, förvisso. Tanken slog mig utifrån de ytliga likheterna mellan Kicki och Kristine, där båda var ljusa och namnen lätt kan förväxlas.

Överlag tycker jag - utan att på något sätt vilja peka ut Kicki - att det är svårt att avgöra vilka som är ärliga och berättar allt de vet i förhören. Ofta kan man skönja hur Catrines bekanta balanserar mellan att vilja delge polisen relevant information, men samtidigt undanhålla vad de bedömer som irrelevant.

Det går att se t ex i Korsvalls förhör, där han först mörkar vilka som stal bergsprängaren Catrine köpte och säger sig vara okunnig om charkuteristens namn, samtidigt som han vet en hel del om denne. Nu senast märkte jag det i E Seppäläs förhör. Till skillnad från M Seppälä nämner hon överhuvudtaget inte att Valter B deltog i narkotikaköpet vid Zinkensdamm.

Med detta sagt kan så klart alla dessa människor vara helt ovidkommande för fallet, men tendensen att dölja fakta tycks vara genomgående. Ett hypotetiskt scenario kunde då vara att Kicki hade fått veta att CdC gett sig iväg med t ex den relativt nymuckade Raine G och att hon sa det till den påstridiga Åberg för att bli av med honom. I efterhand kanske hon inte såg behovet att berätta för polisen om detta, eftersom hon var övertygad om att Raine G inte hade med saken att göra och därför inte ville blanda in honom. Det hade inte varit helt osannolikt.
Citat:
Bland alla mina pågående ärenden till arkivet så ligger en förfrågan om ifall det gjordes något försök att identifiera den nymuckade kille som TÅ och BM omnämner. Jag föreställer mig kanske någon förteckning över män som släppts ur fängelse maj/juni 1984. Om någon sådan finns kan vi nog vara säkra på att den maskerats rejält, men det är ändå ett första steg. Men med tanke på hur mycket annat intressant som aldrig verkar ha utretts så skulle det inte förvåna mig om även detta spår lämnades därhän.
I en normal utredning borde det ha gjorts, men med tanke på att du inte har lyckats lokalisera en adekvat tidslinje och att allt tyder på att polisen inte har gjort någon sådan är jag tveksam till existensen av en förteckning över nymuckade. Men man kan alltid hoppas.

Jag funderar på om det finns någon så kallad "liggare", alltså en översikt över vad som har gjorts i utredningen, vilka som har förhörts m.m. I sådana fall kanske man kan begära ut den istället för att skicka förfrågningar på måfå?
Citat:
Någon som säkert satt inne på många svar, men som aldrig fick de rätta frågorna, var ju Beppan. Av alla människor runt CdC i city verkar Beppan stått henne närmast. Beppan kunde säkert svara på vem den nymuckade mannen var, likaså vem mannen med de svarta hundarna var. Eller åtminstone visste hon säkert vem man skulle fråga för att få svar. Att Beppan inte fick de här frågorna måste betyda att poliserna var oförmögna att lägga pussel, eller inte fattade vad de hade att göra med.

Beppan verkade vara äldst i gemet. Hon hade levt på gatan sedan tidigt 1970-tal. Hon visste nog det mesta. Enligt öronläkaren i Södertälje var hon ju samtidigt "värst av dem alla. Ljög som en borstbindare". Även om hon vetat saker är det förstås kanske inte säkert att hon hade berättat allt. TÅ påstod ju exempelvis att Beppan ljög när hon nekat till att inte stämt träff med CdC den där kvällen när CdC enligt TÅ ska ha haft bråttom till Beppan.
Beppans undanskuffade plats i utredningen är obegriplig, särskilt med tanke på att hon själv i förhör betonar att hon och Catrine stod varandra nära. Att ingen granskande journalist lyft fram henne är förbluffande.

Beppan lär ha vetat det mesta, ja. Som jag minns det avled hon sent 80-tal, men man kan undra om hon hade haft något att säga när utredningen gjorde en omstart vid millennieskiftet och läkarnas skuld började ifrågasättas offentligt.

Beträffande lögner tänker jag att det, i fallet med Åberg, inte nödvändigtvis måste ha varit Beppan som ljög. Catrine var ju trött på honom och kan ha skyllt på att hon skulle träffa Beppan när hon egentligen skulle göra något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in