2025-04-08, 07:14
Medlem
Ett tillägg till mitt senaste inlägg idag:

Om uppgifterna om Jörgen/Solnamannen stämmer, så kan det ge stöd åt teorin om att TÅ/BM:s historia om "Kristin/kvinnan i vitt" är rent påhitt.

Och gällande kopplingar till Eugeniavägen så behöver inte dumparen och mördaren vara samma person, vilket diskuterats tidigare i tråden.

Något händer i en lägenhet eller annat trångt utrymme. CdC dör genom olyckshändelse, eller mördas. Panik uppstår. De närvarande vet inte hur de ska hantera följderna av detta och kontaktar istället någon/några som ska "fixa problemet". De ursprungligen närvarande lämnar platsen och har ingen aning om att den/de som ska hjälpa till att gömma/forsla bort kroppen kommer att stycka kroppen.
Citera
2025-04-08, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja kopplingarna här mellan personer är mycket intressanta.

Inte minst vilka droger man använder och vem man köper av (vem som är kran till vem).

Tänkte mest att CBs flickvän SS verkar hängt lite med Robert (som pola med Stig
en del) om uppgifterna i tråden stämmer.

Vet du om SS också sålde?

Jag vet inte om SS och R kände varandra.
Men med tanke på att tungt missbruk, kriminalitet och prostitution är sammanlänkade, bör det ha funnits en koppling mellan SS och R.

Schematisk beskrivning:

Både tjackisar och heroinister sålde sex.
Vissa manliga missbrukare sålde sex.
Alla prostituerade var kriminella på olika nivåer.
De flesta manliga missbrukare "vallade" sina flickvänner på Malmskillnadsgatan och liknande ställen.
Alla manliga missbrukare var kriminella på olika nivåer.
Alla dessa människor var nattaktiva och bildade därför ett helt eget socialt mycel, avskilt från vanligt folk.
Männen som köpte sex var i vissa fall kriminella missbrukare.

Med tanke på allt detta, kan man dra slutsatsen att en kille som R hade flickvänner som sålde sex, att han själv var en potentiell sexköpare etc.

Att de missbrukare som driver runt i city och kallas pundare köper sex, är inte något man pratar om men det är klart att det förekommer. Och har en manlig missbrukare kvinnliga bekanta som är prostituerade, är det självklart att det sker "vänskapliga" impulsköp.

Ett välkänt exempel är Leif/citymördaren, som var en trasig missbrukare som köpte sex. Dubbelmördare var han också.

Vinof är en intressant hybrid, en missbrukare som köpte sex, var djupt kriminell och hade kopplingar till legitima verksamheter och personer, affärsmän osv.

Och att SS och R åtminstone träffat varandra, är nog ganska rimligt att anta.

Och när prostituerade och missbrukare har sociala behov, är de oftast hänvisade till varandra, eftersom normala människor undviker dem som pesten.

Vem vill festa med R, Stig, SS, CB och da Costa?
Vem vill vill fira midsommar med dem?

Troligen bara tunga missbrukare, prostituerade och kriminella ....

Nej jag vet inte om SS sålde. De flesta missbrukare säljer, så jag antar att hon gjorde det.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-04-08 kl. 09:15.
Citera
2025-04-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Både TÅ och BM hade varit på Röda Rummet tillsammans för en kopp kaffe. Förmodligen var det BM som introducerade det stället för TÅ. Och TÅ var även senare där och åt middag tillsammans med CdC. Den gången var det CdC som tog honom dit, men TÅ kände igen det eftersom han varit där tidigare med BM.

Så nog kan man tänka sig att det något slags tillhåll för vilsekomna själar.

Ja det låter som onekligen som det stället var välkänt och drog till sig allehanda människor. Det blev kanske ett populärt tillhåll för ”nattens barn” om de både hade billig mat, värme och öppet 24/7.

Om inte där, så kunde också ett liknande ställe vara där TÅ och CdC råkades första gången.
Citera
2025-04-08, 10:08
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ett tillägg till mitt senaste inlägg idag:

Om uppgifterna om Jörgen/Solnamannen stämmer, så kan det ge stöd åt teorin om att TÅ/BM:s historia om "Kristin/kvinnan i vitt" är rent påhitt.

Och gällande kopplingar till Eugeniavägen så behöver inte dumparen och mördaren vara samma person, vilket diskuterats tidigare i tråden.

Något händer i en lägenhet eller annat trångt utrymme. CdC dör genom olyckshändelse, eller mördas. Panik uppstår. De närvarande vet inte hur de ska hantera följderna av detta och kontaktar istället någon/några som ska "fixa problemet". De ursprungligen närvarande lämnar platsen och har ingen aning om att den/de som ska hjälpa till att gömma/forsla bort kroppen kommer att stycka kroppen.
Jo, "kvinnan i vitt" är ju minst sagt en suspekt historia men kanske inte helt uppdiktat i det att T.Å & B.M verkligen befanns sig i Kungsan den 12/6?

T.Å skall tydligen ha blivit förbannad på B.M då han inte hållit sig till den, i förväg, överenskommna versionen/historien som de tydligen skulle presentera i händelse av förhör med Polisen.
Utvecklade R.L detta, vad bestod versionen av?
Citera
2025-04-08, 10:22
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Citat:
Artikeln av Peter Carlberg som du länkade till har jag aldrig sett förut! Tack för den! Men visst finns det material i dropboxen från 1999/2000 som gör gällande att man inte kunde dra några sådana slutsatser med ledning av heroinets nedbrytning?

Frågan är ointressant. GW:s (eller Åströms) antagande saknar vetenskapligt stöd (vilket Borgnäs inte var sen att påpeka i sin bok 2003). Du behöver inte leta i "dropboxen". Googla.

Jag nämnde inte det. Jag fick en fråga om det. Som jag besvarade.

Jag nämnde Jörgen O och "hans version".

Vad som är intressant i Peter Carlbergs artikel är Jörgen O och "hans version".

"Enligt hans version kom hon hem till honom på pingstdagens morgon och låg och sov i flera dygn innan hon, som han hävdar, försvann."

Peter Carlbergs artikel i Svenska Dagbladet den 23 november 1999.

"Hans version" måste vara en eller flera utsagor i förhören 1999.

Förhör som Bo Åström minns.

Förhören med Jörgen O.

Ett tips till Olsson och Rydin.
Citera
2025-04-08, 10:28
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tack för ditt goda minne och artikeln med GW!

GW & Co var alltså säkra på att CdC dog på torsdagen, uppenbarligen då i ”care of” Jörgen O. Torsdagen måste nästan vara sista dagen BO är hos JO och sen drar vidare.

Uppgifterna fyller i några fler luckor under veckan efter Pingst:

10/6 Söndag
ca kl. 10 Ankers släpper av henne i Kungsan
Hos Jörgen O

11/6 Måndag
Hos Jörgen O

12/6 Tisdag
Hos Jörgen O
Telefonsamtal till Ragge-födelsedagshlsning?

13/6 Onsdag
Hos Jörgen O

14/6 Torsdag
Hos Jörgen O
Telefonsamtal till Ragge -hyra stuga ?
(GW tror hon dör denna dagen)

15/6 Fredag

Träffar på Saba (ca en vecka efter 8/6)? CB?

Ca Kl. 19.00 JE träffar på henne+ en kille på Brogatan på väg mot centralen

16/6 Lördag
Träffar på Saba (ca en vecka efter 8/6)?
CB? Mfl?

17/6 Söndag
?

Spåren efter BO verkar härefter upphöra helt. Har kanske CB delgett OT något som sker på helgen? Fest? Etc.

Viktigt i sammanhanget är att Catrine alltid hörde av sig till sina anhöriga (sin mor och syster) på sin födelsedag den 19 juni.

Inte den 19 juni 1984.
Citera
2025-04-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajaCreamnose
Frågan är ointressant. GW:s (eller Åströms) antagande saknar vetenskapligt stöd (vilket Borgnäs inte var sen att påpeka i sin bok 2003). Du behöver inte leta i "dropboxen". Googla.

Jag nämnde inte det. Jag fick en fråga om det. Som jag besvarade.

Jag nämnde Jörgen O och "hans version".

Vad som är intressant i Peter Carlbergs artikel är Jörgen O och "hans version".

"Enligt hans version kom hon hem till honom på pingstdagens morgon och låg och sov i flera dygn innan hon, som han hävdar, försvann."

Peter Carlbergs artikel i Svenska Dagbladet den 23 november 1999.

"Hans version" måste vara en eller flera utsagor i förhören 1999.

Förhör som Bo Åström minns.

Förhören med Jörgen O.

Ett tips till Olsson och Rydin.

Snyggt, tack!

Otroligt intressant och nyttig information.
Jörgens påstående att BO sov i flera dygn, har förankring i ett annat vittnesmål.

BO gjorde detta ibland. Hon sov flera dygn i streck, som knarkare gör, när de kliver av från heroin eller amfetamin.

Även i mars 1984 maratonsov BO, på Hotell Gustav Vasa.

Jörgen kan vara vittnet som löser mysteriet med BO:s försvinnande. Om hon gick i ide hos Jörgen på pingstdagen, blir det logiskt att Saba och andra knarkare tappade bort henne.

Och när hon ger sig ut på stan igen, stöter hon på Saba, CB och JE osv och dör innan den 19/6.

Intressant förresten, att BO sov i flera dygn.
Visst kan heroinister göra så. Men det är ändå troligare att BO använde amfetamin, vilket självklart leder till ett extremt sömnbehov.
Citera
2025-04-08, 12:03
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Jörgen O:s uppgift satte ingen bortre gräns för Catrines död.

GW:s slutsats (som saknade vetenskapligt stöd) byggde på ett antagande om nedbrytningen av heroin i människans kropp och frånvaron av heroin i Catrines kvarlevor. Slutsatsen var att Catrine måste ha dött minst två dagar efter hennes sista heroindos. GW:s slutsats satte ingen bortre gräns för Catrines död.
Jag är medveten om (den felaktiga) teorin kring heroinets nedbrytning, det var därför jag funderade över huruvida GW hade något annat belägg än den rättsmedicinska utredningen, som han hänvisade till, när han angav dödsdatumet till torsdagen.

Den bortre gränsen, enligt GW, var alltså torsdagen. Jag undrade varför.
Citera
2025-04-08, 12:14
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Haveriet fortsatte långt efter domen i Attunda tingsrätt (den sjukaste domen i Sveriges moderna historia).

HD nekade resning långt in på 10-talet.

Trots att domen medgav 27 fel ansågs felen inte ha vållat läkarna skada. Ett av de 27 felen var att Helins åtal 1988 saknade uppgifterna som visade att Catrine levde efter pingsthelgen. Trots att Helin medgav att han inte kunde väcka åtal om Catrine levde efter pingsthelgen. Att åtalet vållade skada har staten medgivit. Läkarna fick ersättning för häktningstiden.

Den sortens logik som endast korkade kräk som Lambertz fattar.

Högsta förvaltningsdomstolen nekade resning i legitimationsärendet långt in på 10-talet. Inte konstigt att Tillinger krävde åtal mot domarna.

Vad Jörgen uppgav vet Åström. Inte den första vittnesuppgiften som "försvann".
Ja, precis som alla normalt tänkande och insatta människor är jag medveten om det pågående rättsövergreppet mot Härm och Allgén. Det är inte vad jag ifrågasätter. Inte heller ifrågasätter jag att C med största sannolikhet levde efter pingsten. Jag utesluter inte ens att det faktiskt är som GW påstod och att C tillbringade sin sista tid hos Jörgen.

Men att exempelvis den erkänt skicklige Agell - som åberopade förhören med SS, TÅ, BM och RL till stöd för att C levde efter pingsten - av någon anledning antingen valde bort eller inte kände till Jörgens uppgifter som påvisade detsamma är apart. Ifall Jörgen otvetydigt har sagt detta i förhör borde Agell ha använt sig av informationen, särskilt eftersom den inte fanns gömd i slasken utan uppmärksammades i bland annat artikeln som du lade upp.

Därför är jag nyfiken på exakt vad Jörgen egentligen sa, men jag antar att jag helt enkelt får begära ut förhören och på så sätt förhoppningsvis få klarhet.
Citera
2025-04-08, 13:01
Medlem
Citat:
Viktigt i sammanhanget är att Catrine alltid hörde av sig till sina anhöriga (sin mor och syster) på sin födelsedag den 19 juni.

Inte den 19 juni 1984.

19/6 bör markera gränsen för BO:s liv, ja.
Och hennes mamma och syster och övriga anhöriga borde ju ha dragit igång nån sorts sökande, om datumet 19/6 var viktigt och etablerat som hållpunkt.
Om en prostituerad narkoman hör av sig på samma datum varje år och slutar göra det, bör de anhöriga ana oråd.
BO:s anhöriga gjorde nog egna efterforskningar men isf har de gömts i polisens arkiv.
Citera
2025-04-08, 14:24
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Att SS inte nämner ett ord om CdC i artikeln från 2006 kan bero på att hon själv aldrig förstod betydelsen av hennes vittnesmål. I över 15 år var det bortglömt. Dessutom hördes hon ju av polisen bara vid ett enda tillfälle. Det kanske inte var en så stor grej för henne. Hon var ingen direkt god vän till CdC, utan det som band dem samman var missbruket. Hon var ju betydligt yngre än CdC.
Att SS kanske inte förstod relevansen av att hon träffade C så sent kan förvisso stämma. Men att SS överhuvudtaget inte nämner C alls, i en artikel som handlar om SS:s hårda liv, skrämmande amfetaminster och omhändertagna barn, är ändå uppseendeväckande. C:s död borde ha varit minst sagt avskräckande.

Ingen vet väl hur vänskapen mellan SS och C såg ut, men eftersom SS erbjöd C husrum kan man förmoda att de var någorlunda nära. När podden Spår gjorde en serie om fallet för ett par år sedan intervjuades en kvinna med bakgrund på Malmskillnadsgatan som berättade hur upprivande och hotfull C:s öde var för prostituerade som inte ens kände henne. För någon som SS bör det som skedde C ha varit en ordentlig varningssignal, om SS nu inte visste eller anade att det var något annat som låg bakom.
Citera
2025-04-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Att SS kanske inte förstod relevansen av att hon träffade C så sent kan förvisso stämma. Men att SS överhuvudtaget inte nämner C alls, i en artikel som handlar om SS:s hårda liv, skrämmande amfetaminster och omhändertagna barn, är ändå uppseendeväckande. C:s död borde ha varit minst sagt avskräckande.

Ingen vet väl hur vänskapen mellan SS och C såg ut, men eftersom SS erbjöd C husrum kan man förmoda att de var någorlunda nära. När podden Spår gjorde en serie om fallet för ett par år sedan intervjuades en kvinna med bakgrund på Malmskillnadsgatan som berättade hur upprivande och hotfull C:s öde var för prostituerade som inte ens kände henne. För någon som SS bör det som skedde C ha varit en ordentlig varningssignal, om SS nu inte visste eller anade att det var något annat som låg bakom.

Att Saba helt utelämnade Sveriges mest kända kvinnomord (och sin väninna) ur intervjun är såklart otroligt intressant.
Det var inte ett normalt beteende.
Min enkla tolkning är att Saba hade en privat koppling till brottet. Utlämnandet av da Costa i intervjun är för mig ett kvitto på att Saba visste något om brottet som polisen inte visste.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-04-08 kl. 17:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in