• 1
  • 2
2025-10-02, 09:31
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Flera hundra personer i Södertälje har fått sina bankkonton stängda med hänvisning till penningtvättslagen.

Nu ska arbetet intensifieras ytterligare, meddelar Finansiellt underrättelsecentrum, FINUC.

I höst flyttar nämligen tjänstemän från storbankerna in i gemensamma lokaler i polishuset i Stockholm tillsammans med polisen, Skatteverket och Ekobrottsmynedigheten

https://www.lt.se/2025-10-02/jakten-...konton-vassas/

Vad gör man när man blir avstängd på banken? Om jag förstår rätt är man spärrad hos alla storbanker när man blir avstängd? Och bankID slutar fungera, hur löser man ett nytt om man är avstängd från bankerna? Går det?

Imponerande ändå att man använt flera hundra personer för penningtvätt, det tvättas mycket svarta pengar i Södertälje..
Citera
2025-10-02, 09:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey

Vad gör man när man blir avstängd på banken? Om jag förstår rätt är man spärrad hos alla storbanker när man blir avstängd? Och bankID slutar fungera, hur löser man ett nytt om man är avstängd från bankerna? Går det?

Imponerande ändå att man använt flera hundra personer för penningtvätt, det tvättas mycket svarta pengar i Södertälje..
Bra de jobbar på!

Hur löser man det? Tja, det kan ta flera månader att lösa, inkasso, kronofogden och vräkning som resultat om du tvättat svarta pengar.
Citera
2025-10-02, 09:39
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Du kan söka som kund (för det är så det fungerar idag, man söker som en slav) hos en annan bank. Sannolikt kommer de inte vilja ta emot dig som kund om en annan bank stängt av dig. Det är dock inte säkert att BankID slutar fungera. Banken stänger olika funktioner för en kund.

Men om en bank spärrar ditt BankID så kan du inte söka nytt BankID hos någon annan bank.

Därför är det otroligt viktigt att staten tar fram ett banksystem med ID som alla invånare garanteras eller så tar staten fram lagar som tvingar banken att ta emot dig som kund och då tvingas att tillhandahålla grundläggande behov för en människa som bankkonto och ID osv.

Citat:

Södertälje är väl lite av ett rövhål när det gäller kriminalitet. Skulle inte förvåna mig om det är många politiker och kommunala tjänstemän, rektorer på skolor och chefer på bibliotek typ som sitter i kläm nu med detta.
Citera
2025-10-02, 09:39
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Gen AI och Graphdatabaser kommer att kunna hitta mycket sånt här framåt.
Citera
2025-10-02, 09:46
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Inte en dag för tidigt. Sverige är för naivt. Vi såg det inte komma är väldigt överensstämmande med Svenska politiker. De som såg det komma var konstigt nog nazister el rasister el av annat tillmäle med nedsättande betoning.
Citera
2025-10-02, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Därför är det otroligt viktigt att staten tar fram ett banksystem med ID som alla invånare garanteras eller så tar staten fram lagar som tvingar banken att ta emot dig som kund och då tvingas att tillhandahålla grundläggande behov för en människa som bankkonto och ID osv.
Svenska pass finns. Fungerar såvitt jag vet hos alla myndigheter.
Citera
2025-10-02, 09:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Du kan söka som kund (för det är så det fungerar idag, man söker som en slav) hos en annan bank. Sannolikt kommer de inte vilja ta emot dig som kund om en annan bank stängt av dig. Det är dock inte säkert att BankID slutar fungera. Banken stänger olika funktioner för en kund.

Men om en bank spärrar ditt BankID så kan du inte söka nytt BankID hos någon annan bank.

Av detta skäl är det viktigt att man använder Freja E-id för allt som inte har med bankkonton att göra som förstahands legitimeringsmetod,.
Citera
2025-10-02, 09:48
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Svenska pass finns. Fungerar såvitt jag vet hos alla myndigheter.

Hur loggar du in på försäkringskassan med ditt pass?
Citera
2025-10-02, 09:50
Medlem
Citat:
Hur loggar du in på försäkringskassan med ditt pass?
Hmmm, de verkar inte ha det. Har för mig att de måste ha det.
Citera
2025-10-02, 09:55
Medlem
sebastian66s avatar
Man kan ändå säga att Sverige är ett land som mobbar och sparkar på folk som har problem.
Om du en gång blir utslängd och får BankID stoppat så är du rökt.
Du kan inte logga in på Försäkringskassan Skatteverket och alla andra myndigheter.
Det innebär att man går tillbaka 100 år tillbaka i tiden.
Om du snor någonting och kommer med i registret så får du troligen inte något arbete.
Det innebär att när du ligger ner så sparkar man lite till. Man kan undra om detta verkligen kan vara lagligt.
Helvetes jävla banker ska vara glada för att man ska få ta hand om folks pengar.
Det känns som att banker har alldeles för mycket koll och regler. Nu verkar det som att man inte kan Swisha för mycket. Om man flyttar över för mycket pengar så får man massa jävla frågor.
Man kan undra vad världen är på väg i Sverige.
Citera
2025-10-02, 09:57
Medlem
slagskotts avatar
ÄNTLIGEN en bra nyhet!

Nu måste bara straffskalan uppgraderas så att det blir kännbart
Citera
2025-10-02, 10:13
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Hmmm, de verkar inte ha det. Har för mig att de måste ha det.

Arbetsförmedlingen, skatteverket osv. Hur loggar du in med pass?

Det kommer ju bli ett mindre helvete i Södertälje nu när flera hundra inte kan betala sina räkningar, ta ut pengar och handla mat, logga in på sina barns skolplattformar och se ungens schema, anmäla sig till något obligatoriskt etc.

Ska bli kul att se hur detta kommer sluta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in