Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Eftersom SE i sina egna utsagor inte beskriver någon bryskhet, utan snarare endast passivitet, från polisens håll, finns det inte mycket att gå på. Den som ni hävdar var brysk av poliserna, GS, skildrar han under alla år som passiv. Där tar bryskhetsdrömmen slut.
Det tillhör god kutym att ta sig omaket att läsa det den man diskuterar med faktiskt skriver. Jag har inte yppat något om faktiskt bryskhet på platsen eller vad någon polis gjort. Det har inget med min poäng gällande detta och som jag upprepat flera gånger att göra.
Citat:
Den vanliga bortförklaringen till hans beteende och lögner är att han ville hamna i centrum, vara märkvärdig. Men när polisen stod redo med sitt anteckningsblock, reportern med sina frågor, och när fotoblixtar smattrade, lyste plötsligt SE med sin frånvaro. Undrar varför ...
Ja, det finns starka uppfattningar om vad vittnet SE omedelbart efter dådet "borde" ha gjort - tvingat polisen att anteckna honom, lystet jagat reportrar i området osv (och om inte torde han på sin väg hem från arbetsplatsen ha impulsavrättat statsministern).
Jag menar att det inte är alldeles otänkbart att en chockad individ inte omgående agerar på detta vis utan att det kan växa fram efterhand. Men det är väl en väl vågad tanke.
Dessutom erinrar jag mot premissen om "linslusen" Stig i ständig jakt på medieuppmärksamhet. Han tar en sådan kontakt och det med SvD. Det han senare gör är att i media driva en personlig och förbittrad kampanj om att vara förbisedd vilket enligt honom innebar att det fortsatt förekom felaktigheter i signalementet.
I denna kampanj ingår också att utverka hämnd på PU för detta förbiseende genom att stämma in i den kritik mot dess insatser som grasserar med tiden. I sitt bittra förtal av polisen kan man notera att han flyttar sitt språng i gränden allt fler minuter efter GM.