Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-10-01, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det som gör att ni inte alls förstår varandra verkar vara att ni har helt olika uppfattningar om SE:s syfte här, dvs. av vilken anledning han påstår att Lisbeth skall ha sagt att mördaren hade mörkblå täckjacka. Ni får rätta mig om jag har fel:

MOPspanaren är inne på att SE kan ha gissat/chansat och försökt "pricka in" vad Lisbeth har sagt om mördarens klädsel, och det här skall han ha gjort för att bevisa att han befann sig tillsammans med Lisbeth på mordplatsen och pratade med henne efter att mördaren hade sprungit iväg.

Ballalaila är mer inne på att SE säger så här för att styra över signalementet mot mörkblå täckjacka, han vill ju få polisen att leta efter en mördare med mörkblå täckjacka snarare än en med lång mörk rock. Att Lisbeth faktiskt hade sagt till polisen att mördaren hade mörkblå täckjacka behöver inte SE alls ha känt till, det kan vara en ren tillfällighet.

Jo, men precis så! Tack!
Citera
2025-10-01, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag tror de flesta missar den främsta poängen med dessa punkter. Alla punkter går väl på något vis att förklara bort med något osannolikt scenario med minnesfel, lusläsningar av media, lyckosamma chansningar osv.

Men huvudpoängen, som de som skrivit artikeln lyfter fram som främsta argument. Det är mängden. Visst att man kan ha tur eller vad det nu är på en punkt, det är en sak. men att ha det det på 15(egentligen är det fler) är en helt annan sak.

Man kan jämföra med tärningsslag. Att slå en sexa är inte jätteosannolikt. Att slå en sexa 15 gånger i rad är nära på en omöjlighet. Det är inte 15 gånger svårare. Det är 6^15. Dvs 1 på 46 646 att man gör det.

Detta argument brukar jag också ta upp med tex samtalet med LP. Han har inte bara ordagrant rätt på vad hon uppger om jackan. Han har även rätt om att hon som svar på var gm pekade in mot gränden. Dessutom har han tur med att det faktiskt framkommer att hon fick den frågan i det skeendet och att ingen annan tar på sig att ställa frågan då.

Som svar brukar man få att det inte är en så vild chansning att hon skulle peka in i gränden på en sådan fråga, att han kan ha lyckats se det under flykt, eller att det inte var så svårt att gissa sig fram ur media ungefär vad hon sagt(även om hennes exakta ord aldrig återgavs).

Men att ha flyt på alla dessa punkter är en förjävla stor gnutta tur och talar starkt för att någon form av interaktion skett. Och detta gäller bara samtalet. Ska man lägga till alla punkter med flyt så blir det i princip otänkbart.

Haha är det möte i pappslöjden? Eller är det humor?

Kan du inte bara räkna ut vem som är GM också?
Senast redigerad av Ballalaila 2025-10-01 kl. 20:55.
Citera
2025-10-01, 21:26
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Eller så går mkt att förklara genom att vi vet att han återvänder, det han snappar upp det berättar han om !

Det är ju inte så att polisen stället 20st frågor där Engström svarar rätt på samtliga, utan Engström berättar enbart det han snappat upp

Har ju förklarat tidigare att du kan stå 50m bort från en stor händelse och antingen själv se något eller höra andra prata om något !

Som GM vet vi att Engström återvänder till brottsplatsens närhet
Hela poängen missades alltså. Jag är fullt medveten om att några punkter möjligtvis skulle kunna förklaras av ett återvändande.

Alla punkter går ju såklart att förklara om man fritt får fantisera hur det har gått till. Allting i hela världen går att förklara på det viset. Och man skulle kunna se det som en möjlighet om det bara gällde punkterna han kan ha överhört/sett vid ett återvändande.

Men poängen var att det är en för stor mängd sådana här punkter. Som alla måste förklaras med minnesfel, tur, chansningar och i det här fallet den rena gissningen att SE återvände så nära i både tid och rum till brottsplatsen för att det ska vara möjligt att han snappade upp saker.

Dessa osannolikheten kan man inte glömma bort när man hoppar till nästa punkt, som man förklarar med en ny osannolikhet.
Citera
2025-10-01, 21:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Haha är det möte i pappslöjden? Eller är det humor?

Kan du inte bara räkna ut vem som är GM också?
Nej, tyvärr. Ingen kan det via det material som finns tillgängligt.

Men kul att du fann humor i inlägget.
Citera
2025-10-01, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Varför skulle han riskera att stå 50 m ifrån? Han kunde ha upptäckts ändå. Då är det väl rimligare att gå direkt till Skandia. Fast jag tror ju att han återvände som vittne.

Riskera..

Anledningen till att han återvänder till Sveavägen som GM kan betyda att han kastar in handuken

Som GM så vet vi att Engström återvänder så vad är konstigt
Citera
2025-10-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Hela poängen missades alltså. Jag är fullt medveten om att några punkter möjligtvis skulle kunna förklaras av ett återvändande.

Alla punkter går ju såklart att förklara om man fritt får fantisera hur det har gått till. Allting i hela världen går att förklara på det viset. Och man skulle kunna se det som en möjlighet om det bara gällde punkterna han kan ha överhört/sett vid ett återvändande.

Men poängen var att det är en för stor mängd sådana här punkter. Som alla måste förklaras med minnesfel, tur, chansningar och i det här fallet den rena gissningen att SE återvände så nära i både tid och rum till brottsplatsen för att det ska vara möjligt att han snappade upp saker.

Dessa osannolikheten kan man inte glömma bort när man hoppar till nästa punkt, som man förklarar med en ny osannolikhet.

Är han på brottsplatsen som vittne så behöver man alltså inte förklara något men är han där som GM så blir det osannolikt ?
Citera
2025-10-01, 23:14
Medlem
Citat:
Riskera..

Anledningen till att han återvänder till Sveavägen som GM kan betyda att han kastar in handuken

Som GM så vet vi att Engström återvänder så vad är konstigt

Nej, ingenting är ju konstigt nånsin tydligen...
Citera
2025-10-01, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Nej, ingenting är ju konstigt nånsin tydligen...

Det konstiga är nog mest att mannen som springer på DBG är så lik Engström

Sen att Engström som GM återvänder till Sveavägen är märkligt men han kan ha gett upp ...
Citera
2025-10-02, 05:42
Medlem
Jag tror inte mannen på DBG är SE. Den lilla väskan hon ser är troligtvis ett vapenfodral, då det är sannolikt att det är mördaren hon ser. Hon ser ingen rem till den samtidigt som den ser hård ut. Då kan vi nästan utesluta SE:s mjuka handledsväska med tillhörande rem. Allt tyder på att det är inte samma väska som SE äger. Mannen ser ut att ha ett tungt löpsteg och lite jobbigt att springa. Det tyder INTE på SE. Skandiamannen hade ett oerhört lätt steg och snabb som en vessla för sin ålder(52).
Vidare hade mannen,enligt Nieminen, en längre rock i tunt material eftersom den fladdrade mycket. Det känner vi igen från mordplatsen att den gjorde. Det tyder också på att det är GM. Dessutom var jackan/rocken öppen, Skandiamannen på bilderna hade rocken ordentligt stängd nästan upp till sin halsduk. Dock kan SE ha öppnat rocken om han var GM, det går ju inte att förneka.
Det är mina argument för att SE inte är mannen på DBG. Och är inte mannen på DBG SE, så är inte heller SE mördaren.
Jag har svårt att se var SE kan ta någon annan väg, då vittnen egentligen har koll på sträckan upp till DBG. Jeppsson hade bra koll kring Luntmakargatan, och han såg inte två springande män. Då ska Jeppsson fullständigt missat det. Det kan vi utesluta.
Citera
2025-10-02, 06:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Är han på brottsplatsen som vittne så behöver man alltså inte förklara något men är han där som GM så blir det osannolikt ?
Det är klart att det är oklarheter oavsett version. Poängen missas dock fortfarande
Citera
2025-10-02, 08:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Eftersom SE i sina egna utsagor inte beskriver någon bryskhet, utan snarare endast passivitet, från polisens håll, finns det inte mycket att gå på. Den som ni hävdar var brysk av poliserna, GS, skildrar han under alla år som passiv. Där tar bryskhetsdrömmen slut.

Det tillhör god kutym att ta sig omaket att läsa det den man diskuterar med faktiskt skriver. Jag har inte yppat något om faktiskt bryskhet på platsen eller vad någon polis gjort. Det har inget med min poäng gällande detta och som jag upprepat flera gånger att göra.

Citat:
Den vanliga bortförklaringen till hans beteende och lögner är att han ville hamna i centrum, vara märkvärdig. Men när polisen stod redo med sitt anteckningsblock, reportern med sina frågor, och när fotoblixtar smattrade, lyste plötsligt SE med sin frånvaro. Undrar varför ...

Ja, det finns starka uppfattningar om vad vittnet SE omedelbart efter dådet "borde" ha gjort - tvingat polisen att anteckna honom, lystet jagat reportrar i området osv (och om inte torde han på sin väg hem från arbetsplatsen ha impulsavrättat statsministern).

Jag menar att det inte är alldeles otänkbart att en chockad individ inte omgående agerar på detta vis utan att det kan växa fram efterhand. Men det är väl en väl vågad tanke.

Dessutom erinrar jag mot premissen om "linslusen" Stig i ständig jakt på medieuppmärksamhet. Han tar en sådan kontakt och det med SvD. Det han senare gör är att i media driva en personlig och förbittrad kampanj om att vara förbisedd vilket enligt honom innebar att det fortsatt förekom felaktigheter i signalementet.

I denna kampanj ingår också att utverka hämnd på PU för detta förbiseende genom att stämma in i den kritik mot dess insatser som grasserar med tiden. I sitt bittra förtal av polisen kan man notera att han flyttar sitt språng i gränden allt fler minuter efter GM.
Citera
2025-10-02, 08:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vilket klockslag?
Skottidpunkten.

"På fråga om E såg någon person mellan sig och platsen för skotten svarar han nej beroende på att han tittade på sin klocka " (Engström 11 mars)

"Jag har en mörk urtavla ... jag gjorde en sista koll för att se om jag skulle hinna med mitt tunnelbanetåg". (Engström 25 april, den sista kollen gjordes vid skyltfönstret där GM också enligt vissa uppgifter sägs ha stått strax innan skotten)

För att få den exakta tidpunkten för skotten ansåg E sig vara tvungen att ringa Skandia för att ta reda på sin utstämplingstid, snacka om att gå över ån efter vatten. Lars Larsson har i sin bok en föredömlig genomgång av Engströms väg till mordplatsen, inklusive klocktittandet.

Visst var han ett märkvärdigt "vittne" ...
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-10-02 kl. 08:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in