• 1
  • 2
2025-10-01, 23:19
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är ju sådant där de borde sysslat med. Patentsystemet har blivit helt korrumperat och fyller ingen rimlig funktion i samhället längre. Där finns det stora möjligheter till nytänkande för folk som är både liberala och kreativa. Istället la de allt krut på PK-floskler. Det är så man kan börja gråta.
Vilka PK-floskler specifikt tänkte du på?
Jag hängde aldrig med speciellt bra, i vad PP diskuterade och höll på med.

Men till viss del måste du väl erkänna och förstå att patent måste finnas? Jag kan också se massa problem med patent, men samtidigt, med tanke på hur världen ser ut och fungerar, så behöver dom nog finnas till viss del.
Citera
2025-10-01, 23:26
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Vilka PK-floskler specifikt tänkte du på?
Jag hängde aldrig med speciellt bra, i vad PP diskuterade och höll på med.

Det var mycket med bögrätt och fri invandring ett tag. Men jag ska erkänna att det var många år sedan som jag hade någon koll på Piratpartiet.

Citat:
Men till viss del måste du väl erkänna och förstå att patent måste finnas? Jag kan också se massa problem med patent, men samtidigt, med tanke på hur världen ser ut och fungerar, så behöver dom nog finnas till viss del.

Jag säger inte att det finns ett fixt och färdigt paket för att ersätta patentsystemet. Det är därför man måste vara lite kreativ. Men helt klart är att dagens patentsystem är nettonegativt och att det finns många alternativ som verkar lovande, till exempel möjligheten att betala ut belöningar för gjorda upptäckter och uppfinningar (vilket passar sällsynt väl ihop med läkemedelsforskning men som kanske går att använda mer generellt som patentersättning).
Citera
2025-10-01, 23:29
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det var mycket med bögrätt och fri invandring ett tag. Men jag ska erkänna att det var många år sedan som jag hade någon koll på Piratpartiet.

Jag säger inte att det finns ett fixt och färdigt paket för att ersätta patentsystemet. Det är därför man måste vara lite kreativ. Men helt klart är att dagens patentsystem är nettonegativt och att det finns många alternativ som verkar lovande, till exempel möjligheten att betala ut belöningar för gjorda upptäckter och uppfinningar (vilket passar sällsynt väl ihop med läkemedelsforskning men som kanske går att använda mer generellt som patentersättning).
Intressanta ideer det om patent, ja. Synd att diskussioner kring det verkar dött. Jag är rätt så dåligt påläst men är ju intressant att ta del av.

Det måste gått mig helt förbi, det du nämner om bögrätt och fri invandring. Måste varit internt endast eller?
Citera
2025-10-02, 08:20
Medlem
Finns dom fortfarande. Röstade på dem i EU valet 2009. Sen till riksdagsvalet så upptäckte jag
att deras partiprogram var en kopia av MP. Då blev det SD.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in