Citat:
Ursprungligen postat av
ethernal
kan ändå tycka immaterialrätt är rätt relevant nu, med hela AI hysterin. de stora tech jättarna tränar ju sina modeller på sånt som vanligt folk skrivit eller målat t.ex. men när kapitalet gör det så är det fritt fram att piratkopiera hejvilt.
sen, mig veterligen, var väl piratpartiet första och enda parti som var för legalisering av marijuana?
Jag kan se din synvinkel i AI-frågan men jag tycker ändå det skiljer sig rätt rejält åt. Det här kanske är en form av karikatyr men som jag minns det bestod själva piratdelen av piratpartiet av folk som skrek ”information wants to be free” som stöd för att få torrenta nya Spiderman-filmen. Men du har ändå rätt i att AI har aktualiserat frågan om vad man har rätt att använda för att få träna sin modell.
Legalisering av cannabis kan de mycket väl ha varit först med. Även om partimedlemmar i andra partier har varit mer öppna för frågan än sitt parti som helhet så har nog inget annat parti den här ståndpunkten inskrivet i sitt partiprogram.
Jag kan tänka mig att många anhängare till Piratpartiet slöt upp kring frågan om piratkopiering, för de tyckte om att tanka ned senaste Metallica-albumet utan risk för represalier, men det måste ha varit många spridda åsikter när det kom till diskussioner om annat än enfrågepartiets enfråga va?