• 1
  • 2
2025-10-01, 15:56
Medlem
WetCigarettes avatar
Jag kom att tänka på Piratpartiet häromdan. Läste att de lever kvar i tjeckisk politik men absorberades av de gröna i Tyskland till exempel.

Det var ju en liten grupp, varav säkerligen en stor del flashbackare, som älskade piratpartiet. Det var ju lite av en annan samhällsanda då. Det här med Snowden var väldigt aktuellt. Men samtidigt kan man så här i efterhand skratta åt att förespråka piratkopiering va? Vad var ens argumenten för det nu igen?

Vad har ni för minne av piratpartiet?

Vad tyckte ni om dem?

Vad har ni för minne av samhälls- och diskussionsklimatet från då de var aktuella?

Övrigt?

Hoppas på en mysig diskussion!
Citera
2025-10-01, 16:08
Medlem
ethernals avatar
kan ändå tycka immaterialrätt är rätt relevant nu, med hela AI hysterin. de stora tech jättarna tränar ju sina modeller på sånt som vanligt folk skrivit eller målat t.ex. men när kapitalet gör det så är det fritt fram att piratkopiera hejvilt.

sen, mig veterligen, var väl piratpartiet första och enda parti som var för legalisering av marijuana?
Citera
2025-10-01, 16:30
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
kan ändå tycka immaterialrätt är rätt relevant nu, med hela AI hysterin. de stora tech jättarna tränar ju sina modeller på sånt som vanligt folk skrivit eller målat t.ex. men när kapitalet gör det så är det fritt fram att piratkopiera hejvilt.

sen, mig veterligen, var väl piratpartiet första och enda parti som var för legalisering av marijuana?
Jag kan se din synvinkel i AI-frågan men jag tycker ändå det skiljer sig rätt rejält åt. Det här kanske är en form av karikatyr men som jag minns det bestod själva piratdelen av piratpartiet av folk som skrek ”information wants to be free” som stöd för att få torrenta nya Spiderman-filmen. Men du har ändå rätt i att AI har aktualiserat frågan om vad man har rätt att använda för att få träna sin modell.

Legalisering av cannabis kan de mycket väl ha varit först med. Även om partimedlemmar i andra partier har varit mer öppna för frågan än sitt parti som helhet så har nog inget annat parti den här ståndpunkten inskrivet i sitt partiprogram.

Jag kan tänka mig att många anhängare till Piratpartiet slöt upp kring frågan om piratkopiering, för de tyckte om att tanka ned senaste Metallica-albumet utan risk för represalier, men det måste ha varit många spridda åsikter när det kom till diskussioner om annat än enfrågepartiets enfråga va?
Citera
2025-10-01, 16:46
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Jag kan tänka mig att många anhängare till Piratpartiet slöt upp kring frågan om piratkopiering, för de tyckte om att tanka ned senaste Metallica-albumet utan risk för represalier, men det måste ha varit många spridda åsikter när det kom till diskussioner om annat än enfrågepartiets enfråga va?
ja de första åren var det bara snack om integritet och upphovsrätt.
sen vet jag de senare började engagera sig i typiskt vänster-frågor som hbtq-rörelsen, legalisering av droger, universell basinkomst osv.. men det var nog för lite för sent
Citera
2025-10-01, 16:52
Medlem
Piratpartiet försvann in i dimman, marijuanadimman.
Citera
2025-10-01, 16:57
Medlem
BorduriskOfficers avatar
Så här skrev jag i en annan tråd för nåt år sedan:

Citat:
Jag var en av många ungdomar som började intressera mig för politik i samband med att piratpartiet seglade upp inför EU-valet 2009. De var tuffa, rebelliska och anti etablissemanget, precis som SD 2010. Har för mig att jag även var stödmedlem i ung pirat som så många andra grabbar.

Några år senare, måste ha varit runt valet 2014, pratade jag med ett par pirater som valkampanjade, och då var med mycket snack om att SD var rasister, öppna gränser, feminism, Pride osv. Senaste 10 åren har piratpartiets segel slaknat…

Vad hände egentligen? Jag tycker att piratpartiet borde ha alla chanser att köra stenhårt på fritt informationsutbyte, kritik mot övervakning, rättssäkerhet, granska korruption och liknande. Det skulle kanske inte räcka för riksdagen eller EU, men säkert en del kommunala mandat, typ som Örebropartiet. Istället blev det flum och identitetspolitik för hela slanten.

Varför…? 🤔
Citera
2025-10-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Jag kom att tänka på Piratpartiet häromdan. Läste att de lever kvar i tjeckisk politik men absorberades av de gröna i Tyskland till exempel.

Vet inte om han har så värst många läsare, men partigrundaren Rick Falkvinge har ju fortfarande en blogg om (pirat)politik: Falkvinge on Liberty

Bland annat hittar man en post "Pirate Party enters parliament in Luxembourg, gets 17% in Prague" som är markerad som "recent" men tyvärr odaterad, så man vet inte hur gammal den är :-(
Citera
2025-10-01, 18:05
Medlem
Carrocks avatar
Att det nog var Anna Troberg som satte spiken i kistan för Piratpartiet i Sverige, resten är historia. Troberg hade varit en bättre fit för F! eller något annat extremistiskt parti på vänster sidan.
Citera
2025-10-01, 18:12
Medlem
Landsbygdens avatar
Minnet av dom är väl att Richard(Dick) tog strid mot masslagringsdirektivet, och där utgjorde dom ju en sund motvikt i själva debatten kring individens integritet.

Även när det gäller sådant om hur patent kan skada mänskligheten som helhet, utgjorde dom en sund röst i debatten. En kärnfråga var väl, i grunden, att kunskap ska/bör vara fri. Samtidigt får man ju förstå att alla forskare och företag inom den sektorn kanske inte vill arbeta gratis eller underkasta sig kommunism eller en dröm om total kommunism. En del av sås-skallarna i Silikon-valley lever väl fortfarande i sådan fantasi om medborgarlön och universiell sjukvård och liknande.

Att dom(PP) dog ut, beror på mängden nyliberaler och invandrarfientliga populister som letade sig in eller fanns i partiet. Även att många var väldigt unga och samtidigt hade självklara svar på mycket, gjorde nog att väljare och medlemmar inte blev tillräckligt många. Många betraktade nog PP som nästan ett ungdomsfenomen eller ungdomsparti. Eftersom Rick och Anna själva verkade försigkomna och orädda, utgick dom kanske från att dom flesta med något att säga eller bidra med, enkelt kan vara sådana själva. Dom borde istället tagit rollen av att styra diskussion och riktning, som någon slags moderator inom partiet.Typ, oversight. Det kanske hade behållit folk och lockat folk. Utvecklingen blev istället högljudda personer, lite liknande tendenserna på flashback för övrigt.

Dom borde vässat analysen kring just fri information, fri kunskap, argumenten för och emot, istället för att dras med i den ganska uttjatade diskussionen om "yttrandefrihet" som till stor del kapas av.. nyliberaler och populister.

Jag gillade nog främst Richard(Dick) och Annas deltagande i olika offentliga debatter, där jag tycker dom gjorde bra ifrån sig. Gillade att det var vågat, kom plötsligt, nästan från ingenstans, och visade att det är möjligt i Sverige att ganska snabbt få en röst i samhällsdebatten, starta ett parti, och komma in i en och annan kommun. I många länder hade detta inte varit möjligt.

Fattade inte hur massa kunde säga att det blev identitetspolitik, eller allt det som hände före Anna hoppade av.

Det var egentligen bara Anna och Dick som hade något inflytande eller potential att få andra att lyssna och tycka det var vettigt. Utom dom är det lite som att Jimmie hoppar av SD och så får SD se hur det går.
Citera
2025-10-01, 18:18
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Att det nog var Anna Troberg som satte spiken i kistan för Piratpartiet i Sverige, resten är historia. Troberg hade varit en bättre fit för F! eller något annat extremistiskt parti på vänster sidan.

Jag minns att hon förde upp HBTQ-frågor som mycket viktiga inom partiet. Visst, det var väldigt mycket i ropet just då, men det kändes så konstigt att det skulle vara en extra viktig fråga för just piratpartiet.
Citera
2025-10-01, 21:11
Medlem
Gerrard89s avatar
De hade behövts i riksdagen för att motverka Chat Control. Jag röstar på dem i nästa val.
Citera
2025-10-01, 21:38
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Även när det gäller sådant om hur patent kan skada mänskligheten som helhet, utgjorde dom en sund röst i debatten. En kärnfråga var väl, i grunden, att kunskap ska/bör vara fri. Samtidigt får man ju förstå att alla forskare och företag inom den sektorn kanske inte vill arbeta gratis eller underkasta sig kommunism eller en dröm om total kommunism. En del av sås-skallarna i Silikon-valley lever väl fortfarande i sådan fantasi om medborgarlön och universiell sjukvård och liknande.

Det är ju sådant där de borde sysslat med. Patentsystemet har blivit helt korrumperat och fyller ingen rimlig funktion i samhället längre. Där finns det stora möjligheter till nytänkande för folk som är både liberala och kreativa. Istället la de allt krut på PK-floskler. Det är så man kan börja gråta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in