Citat:
Ursprungligen postat av
Biscuit
Just det här blev så tydligt för mig efter podden. Innan har jag ändå inte riktigt sett kopplingen på samma sätt, men det är ju liksom helt jäkla uppenbart nu att de är mycket (kanske helt?) tack vare dessa löner de tagit ut som de haft råd med Gotlandshuset. Det är lite synd att ingen av intervjuarna kring det koffeinfria kaffet ställer den raka frågan om de tänkt tanken att sälja huset (eller för all del göra något annat) för att kunna betala tillbaka de som förlorat pengar.
Ja, eller om det hade kunnat varit så om man säger att man ”satsar allt” på sitt ”livsverk” kanske tar ut lön från moderbolaget som har gott om kapital så att inkommet kapital från försäljning i WOA kunde gå till återinvesteringar i just WOA. Säger inte att det hade hjälpt med 1,6 miljoner extra i marknadsföringsbudget, men det hade rimmat bättre med hur det lät utåt.
Enligt SvDs granskning så stämmer ju lönekostnaden 1,6 miljoner för WOA ju också ganska exakt med hur mycket pengar som plockades ut från övrigt/övriga bolag för att kunna köpa Gotlandshuset.
Tycker att det är märkligt att reportern inte ställer mer djupgående frågor kring deras syn på lön och var den plockas från och även deras rätt till marknadsmässig lön som grundare. Vilket ju är en sak i startupvärlden brukar vara något som investerare i stort sett kravställde att man inte hade innan man kunde plocka ut vinst.
Det lät i dokumentären som att V&Ns lön var 1,2 under året och övriga löner då 400 000? Med deras resonemang om att de fortsatte att ta ut den lönenivå som när de drev ”flera framgångsrika bolag med vinst under alla våra vuxna år (obs parafraserande)” så antar jag att övriga anställda (Stephanie om jag minns rätt och ngn mer) hade en högst modest lön i förhållande till den tid som de la ner. Hur ser de på en sån sak?
Saknade egentligen kanske att reportern adderade nya frågor och inte fick dem att bara kommentera det denna pärla till tråd redan lyft.