2025-09-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
…En konkret bit på vägen är att sälja sommarhuset och betala tillbaka till alla de som bekostat deras dröm att bli kryptokonstföretagare.

Just det här blev så tydligt för mig efter podden. Innan har jag ändå inte riktigt sett kopplingen på samma sätt, men det är ju liksom helt jäkla uppenbart nu att de är mycket (kanske helt?) tack vare dessa löner de tagit ut som de haft råd med Gotlandshuset. Det är lite synd att ingen av intervjuarna kring det koffeinfria kaffet ställer den raka frågan om de tänkt tanken att sälja huset (eller för all del göra något annat) för att kunna betala tillbaka de som förlorat pengar.
De måste för övrigt lägga av med att insinuera att de på något sätt skulle ha det spartanskt med sin vindsvåning (med platsbyggd inredning och hemstädning) och sitt landställe på Gotland (något som folk bara drömmer om och som även det är helt drömlikt renoverat).
Citera
2025-09-30, 21:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En charlatan är en bondfångare, lurendrejare, bedragare bluffmakare etc. Att du påstår dig haft goda intentioner när du medvetet manipulerat och lurat människor att ösa in pengar i något som inte fanns är att vara charlatan.

Jag svarade en som sa att paret själva framställde sig som charlataner i media. Så är inte fallet. De försöker framställa sig själva som goda medborgare. Dock så är de charlataner ja.
Citera
2025-09-30, 23:22
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ja jag vet inte var jag ska börja. Ber om ursäkt i förväg för romanen.

Och att Niklas säger att det inte alls var höga löner de tog ut speciellt inte om man jämför med andra VD-löner i Stockholm måste ju vara det mest bombade han sagt. Vi säger att jag startar en pizzeria eller ett smyckesföretag eller whatever, och då är jag ju faktiskt en VD. Ska jag jämföra min lön med andra VD:ar men känna mig beskedlig som nöjer mig med en saftig vanlig lön? Ja det är ju verkligen så nystartade företag fungerar.

Älskart, mer wall of texts i tråden ftw!

Jag störde mig på det du skriver om här. V&N påstår att de är erfarna entreprenörer/företagare. Samtidigt säger deras handlingar någonting helt annat. Resonemangen kring lön är fullkomligt löjliga. Sen att de kommer på i efterhand, hoppsan vi skulle visst betala moms!? Och att N försäger sig kring att han inte fattar/gör skillnad på privata och företagets pengar. De har inte heller nån koll på ekonomiska termer så som kostnad för moderbolaget vs skuld.
Citera
2025-09-30, 23:34
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilken
Upplever att Vanja ändå uttrycker ngn slags genuin skam. Niklas framstår som extremt kylig och skamlös.

Mm direkt i inledningen i avsnitt 2 säger Niklas "det här med att vara oskyldigt anklagad, är inget man önskar sin värsta fiende, liksom"

Så det säger mycket om var han är mentalt i det hela. Han ser sig själv som ett offer, en oskyldigt anklagad. Han är arg och förolämpad över att behöva försvara sig.

Jag tror dock du har fel om Vanja, hon är värre än sin käre make eftersom hon har ett bättre spel för galleriet med sin "jag mår så illa, jag kommer kräkas, jag är så ledsen". Men det som finns bakom fasaden skymtar då och då. T ex när hon säger att det är heeelt vansinnigt att folk blandar ihop deras privata pengar och husköpet med deras företagande. Vilket är 100 % gaslighting.
Citera
2025-10-01, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biscuit
Just det här blev så tydligt för mig efter podden. Innan har jag ändå inte riktigt sett kopplingen på samma sätt, men det är ju liksom helt jäkla uppenbart nu att de är mycket (kanske helt?) tack vare dessa löner de tagit ut som de haft råd med Gotlandshuset. Det är lite synd att ingen av intervjuarna kring det koffeinfria kaffet ställer den raka frågan om de tänkt tanken att sälja huset (eller för all del göra något annat) för att kunna betala tillbaka de som förlorat pengar.

Ja, eller om det hade kunnat varit så om man säger att man ”satsar allt” på sitt ”livsverk” kanske tar ut lön från moderbolaget som har gott om kapital så att inkommet kapital från försäljning i WOA kunde gå till återinvesteringar i just WOA. Säger inte att det hade hjälpt med 1,6 miljoner extra i marknadsföringsbudget, men det hade rimmat bättre med hur det lät utåt.

Enligt SvDs granskning så stämmer ju lönekostnaden 1,6 miljoner för WOA ju också ganska exakt med hur mycket pengar som plockades ut från övrigt/övriga bolag för att kunna köpa Gotlandshuset.

Tycker att det är märkligt att reportern inte ställer mer djupgående frågor kring deras syn på lön och var den plockas från och även deras rätt till marknadsmässig lön som grundare. Vilket ju är en sak i startupvärlden brukar vara något som investerare i stort sett kravställde att man inte hade innan man kunde plocka ut vinst.

Det lät i dokumentären som att V&Ns lön var 1,2 under året och övriga löner då 400 000? Med deras resonemang om att de fortsatte att ta ut den lönenivå som när de drev ”flera framgångsrika bolag med vinst under alla våra vuxna år (obs parafraserande)” så antar jag att övriga anställda (Stephanie om jag minns rätt och ngn mer) hade en högst modest lön i förhållande till den tid som de la ner. Hur ser de på en sån sak?

Saknade egentligen kanske att reportern adderade nya frågor och inte fick dem att bara kommentera det denna pärla till tråd redan lyft.
Senast redigerad av Akvarellakvarell 2025-10-01 kl. 00:57.
Citera
2025-10-01, 02:04
Medlem
HanMedPinnens avatar
Jag hade uppskattat lite mer fokus på den uteblivna lokalen. Det att Vanja sagt att OM det nu inte skulle gå att sälja sina bilder med vinst skulle man ju i värsta fall ha tillträde till lokalen, och allt annat som utlovats. Någon som kanske inte riktigt vågade hoppas på att priset skulle gå upp kunde ju lugna sig med det, och kanske rättfärdiga ett köp för sig själv eller till och med en partner.
Citera
2025-10-01, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag svarade en som sa att paret själva framställde sig som charlataner i media. Så är inte fallet. De försöker framställa sig själva som goda medborgare. Dock så är de charlataner ja.

Nej, allt dom gör bidrar till att dom själva framställer sig som första klassens bedragare. Ingen annan gör det åt dom.
Citera
2025-10-01, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag hade uppskattat lite mer fokus på den uteblivna lokalen. Det att Vanja sagt att OM det nu inte skulle gå att sälja sina bilder med vinst skulle man ju i värsta fall ha tillträde till lokalen, och allt annat som utlovats. Någon som kanske inte riktigt vågade hoppas på att priset skulle gå upp kunde ju lugna sig med det, och kanske rättfärdiga ett köp för sig själv eller till och med en partner.

Bra där! Hade glömt. Hennes otroliga ”worst case scenario” som hon sålde in vareviga dag. Det borde faktiskt vara olaglig marknadsföring. Dåligt att SvD missade den.
Citera
2025-10-01, 07:34
Medlem
kaktusplastiks avatar
Jag uppskattar verkligen att reportrarna inte släppte taget gällande lönefrågan. För det är en fråga som Vanja och Niklas konsekvent duckat eller försökt dumförklara frågeställare när det kommit på tal. Jag kör en lista med saker jag reagerat på kring lön, varav vissa lyftes i dokumentären och andra inte.

1. Att ta ut lön i en startup
Det är inte normalt att göra det, förutom om man har ett stort bolag som gått in som finansiärer för att kunna få in vass personal från start.

2. Sparpengar
V & N nämner att de har sparpengar sedan flera år som de använde för husköpet. OM nu WoA vore deras livsdröm, OM de nu såg framför sig att de skulle driva detta hela livet – då borde sparpengarna gått in i WoA. Det är så alla andra gör. Man dränerar inte ett nystartat företag på likviditeten genom att ge sig själv lön i ett helt års tid samtidigt som man gör kul grejer för sina sparpengar. Det här draget visar enligt mig att V&N inte alls var lika naiva som de försöker få det att framstå som nu. De vågade inte satsa sitt eget kapital – men det gick bra att använda privatpersoners kapital. Pengarna de la ut från modebolaget från början såg de till att snabbt få tillbaka.

3. "Lön till 8 personer"
Ett av deras försvar har varit att lönekostnaden som mest täckte 8 personer. Det här har vi alla förstått är ett sätt att blanda bort korten, men det var skönt att få det bekräftat via dokumentären. De mesta av pengarna har gått till just Vanja och Niklas.

4. "Vi höjde inte vår lön"
När journalisterna börjar ifrågasätta om lön säger Niklas den ena värre saken än den andra. Att "vi tog samma lön som vi alltid har haft". Det där säger ALLT om dessa världsfrånvända nepobabies. Det här är ett nytt företag med nya förutsättningar. Man kan inte bara ta samma lön hursomhelst. När de såg hur minten gick borde de omedelbart börjat ta lön från moderbolaget istället. Det gjordes inte. De börjar också säga nåt om att man inte kan jobba utan lön. JO OM MAN HAR SPARPENGAR. DET ÄR SÅ ANDRA GÖR. Herregud jag blir så provocerad av dessa rikemansungar som bara vill ha och ha.

5. Semester
Det var rätt mycket semester för Vanja under 2022... Då hon fick lön. Det är inte heller så det brukar gå till i startups. Jag har eget företag och jobbar alltid extra inför semestern, men sänker ändå min lön då. Vanja var under 2022 i Romme, Spanien, Gotland, västkusten och så vidare. Jobbade hon 160 timmar någon enda månad?

6. Blogglön?
Här har vi något jag inte sett svar på. Vanja bloggade på Motherhood, numera är det Femina. Såna här plattformar brukar ge ut en bloggersättning månadsvis för att man finns hos dem. Gick denna ersättning fortfarande in i Vanjas moderbolag under 2022? För i så fall sitter Vanja och bloggar loss på arbetsdagarna betalda av WoA, och får dessutom en ersättning in i Wikström Malmqvist som kan tas ut i vinstutdelning sen. Dessa pengar borde tillhöra WoA om det är DOM som betalar henne hela dagarna.

7. "Vi har förlorat 600 000"
Det verkade inte som att Vanja och Niklas dragit av den lön de tjänat när de pratade om hur mycket de förlorat. Om så är fallet har de ju inte förlorat nåt alls. De räknade med saker som att det kostat att likvidera bolaget osv – men buhu, det är en företagsutgift. Tycker det blir löjligt att ens nämna en sån sak. Det kostar att regga företagsnamn, byta adress på bolaget och sånt också. Det är inte pengar ni förlorat, det är helt vanliga företagsutgifter. De hade väldigt bråttom att likvidera bolaget och det tror jag är för att de hoppas på att slippa vidare undersökningar. De har skickat krytpo över hela världen som betalningar för olika saker. Krypto räknas inte som ett betalmedel utan en tillgång och måste som jag förstår det bokföras med förlust eller vinst när den används. Tror ni att de har gjort det varje gång de skickat en slant till nån admin i discorden eller liknande?

8. Sjukskriven med full lön
Niklas gick från fullt sjukskriven i åratal, kan inte jobba någonting, till att lyfta hel- och deltidslöner under åtminstone ett halvår. Tror någon av oss att han jobbade 8 timmar per dag, 40 timmar per vecka, hela månaden när han tog ut en heltidslön? För de flesta entreprenörer är det motsatt som gäller. Man jobbar 70-80-timmarsveckor och har ibland inte ersättning för nåt av det.

9. "Har aldrig jobbat så mycket"
Jag tror på Vanja när hon säger att hon aldrig har jobbat så mycket som under WoA-tiden. Med det sagt tror jag att hon då kanske jobbade 30-50% för det mesta. Har hon haft ett vanligt jobb någon gång? Hennes liv med att gå långsamma promenader runt söder, äta avocadomacka på fik, shoppa second hand och sen ta 3 månaders semester på Gotland varje sommar är det lugnaste liv jag skådat.

10. Företagsvana
Vanja säger när det gäller lokalen och alla deras drömmar något i stil med "jag och niklas har drivit så många företag, för oss är det självklart att man inte kan genomföra något om man inte har pengarna till det". Det är så ENORMT nedlåtande. Som att folk är idioter för att de trott på vad hon sagt. "Det värsta som kan hända är att du får en gratis plats på vårt kontor livet ut". Förlåt men detta är så jävla fittigt. De hade dessutom kunnat skaffa nån typ av lokal om de inte bränt alla pengar på sig själva. Men för Niklas och Vanja är det inte roligt om saker inte är tillräckligt flashiga. Det ska vara det bästa eller så är det inte intressant. Tycker ingen av dem borde driva företag alls egentligen. Vanja hade nog mått bra av ett vanligt jobb istället för att navelskåda och tycka synd om sig själv.

Och detta har ingenting med lön att göra men det var plågsamt att höra hennes fejkgråt. Niklas "jag håller tårarna tillbaka" genererade dock ett riktigt gött skratt rakt från magen på mig, så tack för det!
Citera
2025-10-01, 07:37
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Det Vanja gjort fel i efterspelet är att hon så gott som helt fokuserat på sitt eget mående. Hon är en frontperson som har ställt till det. Det sista hon ska prata om är hur dåligt hon mår. Alla som gjort fel och blir ifrågasatta mår dåligt, det är självklart. Har man ställt till det tar man ansvar och försöker reda upp i röran. Gråta får man göra på sin egen tid på sin kammare. En konkret bit på vägen är att sälja sommarhuset och betala tillbaka till alla de som bekostat deras dröm att bli kryptokonstföretagare.

Folk som säger att hon verkar må dåligt på riktigt och skämmas, visst men hon gör det ju inte för andras skull. Hon mår dåligt för SIN EGEN SKULL. För att HON förlorat lojala följare, för att hon fått SITT varumärke sabbat och så vidare och så vidare. Allt återkommer hela tiden till hur detta drabbat henne på olika sätt.

Så fort man börjar prata om investerarna och deras pengar går hon i försvarsställning och anser att de minsann jobbat så hårt för dem och gjort allt för dem.
Citera
2025-10-01, 07:45
Medlem
kaktusplastiks avatar
Om WoA-halsbandet. Det var roligt att de tog upp det i dokumentären! Vet att vi diskuterade det här i tråden när det begav sig och pratade om varför de valde sin fula logga istället för någon fin sjöjungfru eller liknande.

Svaret är så klart att det är större chans att få det avdragsgillt om det är i form av loggan. Att göra ett snyggt snäckhalsband och dela ut till några kunder är inte en okej företagsutgift. Givetvis hade Vanja och Niklas inte tänkt på det när de bestämde sig för att göra presenter och detta blev en paniklösning som sedan presenterades som MAGISK!

Här kan ni som är nya i tråden se halsbandet. Bonus! Kolla i kommentarerna till inlägget för att se Vanja in action haha.
Citera
2025-10-01, 08:34
Medlem
Är förvånad att ingen polisanmält. Det är så mycket i detta som skulle behöva djupgående granskning, och bra om det skapas praxis för framtida liknande händelser också.
Blir så fruktansvärt förbannad på deras gaslightande. Tycker inte jag sett nån som tagit upp perspektivet att hon tyckte hon gjorde något feministiskt. Men nu när det gick som det gick, då skiter hon fullständigt i detta. Det är liksom främst kvinnor de lurat och som sitter och känner sig dumma. Det är väl lika viktigt att de får adekvat backning i detta läge? Tänker om det varit män som lurat män, hade det inte blivit polisanmälan direkt då? Bara intressant att fundera på tycker jag just för att hon tryckte så mycket på det inledningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in