2023-12-27, 00:27
Medlem
dunias avatar
Tja!! I’m back.

Okej, så jag har varit ganska ordentligt förkyld i cirka 6-8 veckor. Det började med en öroninflammation och sen började jag hosta och ha feber och här är jag idag. Jag har ingen som helst hörsel i det öra jag hade inflammation i. När jag andas låter det konstant som något rossligt där inne i lungorna. Min omgivning hör detta och till och med kollegor som sitter lite ifrån mig har reagerat. Vad kan det vara? Värt att nämna är att jag tar blodförtunnande.

Hur kan jag få tillbaka hörseln? Att tryckutjämna verkar inte funka då något spräcks i det andra örat.

Tacksam för svar
Citera
2023-12-27, 08:07
Medlem
SysterMorbids avatar
Gå till en vc så de kan kolla med en tympanometer
Citera
2023-12-27, 10:20
Medlem
Förkylning är en virusinfektion och går vanligen över på 2 veckor. Det du beskriver låter som att det kan ha gått över till något annat. Normalt löser det sig med tiden, men gå till vårdcentralen om du vill. Eventuellt kan det vara något du får antibiotika för.
Citera
2024-01-24, 18:50
Medlem
Jag och många andra i min närhet har också låååååååångdragen förkylning.

Nästäppa som verkligen aldrig släpper. Slemmig hals och hosta som kommer och går
Citera
2025-10-01, 06:57
Medlem
EnflygandeKos avatar
Har en riktig dryg långdragen förkylning , är inne på vecka 5 nu tror jag . Är krasslig i halsen och snorig samt nyser. Får ingen feber men skiten vägrar ge sig. När det börjar bli bättre och man tror det börjar gå över . Så kommer den tillbaka med fullkraft nästa dag igen .
Citera
2025-10-01, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Har en riktig dryg långdragen förkylning , är inne på vecka 5 nu tror jag . Är krasslig i halsen och snorig samt nyser. Får ingen feber men skiten vägrar ge sig. När det börjar bli bättre och man tror det börjar gå över . Så kommer den tillbaka med fullkraft nästa dag igen .
Kanske astma och/eller allergi du fått? För mig så började det med en halsfluss som aldrig verkade ta slut.
Citera
2025-10-01, 07:12
Medlem
EnflygandeKos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kanske astma och/eller allergi du fått? För mig så började det med en halsfluss som aldrig verkade ta slut.

Precis flyttat så vette fan vad jag skulle vara allergisk emot . Visst är "tekniskt " sätt allergisk mot kvalster men är så lite att det knappt märks om jag inte verkligen har damm mitt i ansiktet. Kan misstänka att stress kan påverka med nytt jobb och boende ( på annan ort). Samtidigt har flera i min familj haft ett jäkla sjuk år . Så vi har smittat varandra i omgångar .

Men funderar snart på att kolla upp det faktiskt då det aldrig verkar ge sig.
Citera
2025-10-01, 12:59
Medlem
v.uljanovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
En "vanlig" förkylning kan sitta i sex veckor, det lärde jag mig av en doktor i somras när jag hade en så pass långdragen historia. Det var en nyhet för mig, men det stämde på dagen när.
Så om det inte har släppt efter sex veckor, ska du söka för det.
Citera
2025-10-01, 18:07
Medlem
EnflygandeKos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.uljanov
En "vanlig" förkylning kan sitta i sex veckor, det lärde jag mig av en doktor i somras när jag hade en så pass långdragen historia. Det var en nyhet för mig, men det stämde på dagen när.
Så om det inte har släppt efter sex veckor, ska du söka för det.

Ok får väll avvakta en vecka till då innan jag kollar upp det. Som sagt riktigt drygt att ha en sådan lång förkylning . Förhoppningvis snart över då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in