2025-09-30, 22:33
Medlem
Sassafras21s avatar
Hej!

Ska försöka formulera mig bra.

Min pappa fysisk och verbalt misshandlade oss två bröder. Mamma blundade för det.
Blev utsatt för sexuella övergrepp när jag var 13 år på en fest, inte av föräldrarna.

Jag blev diagnostiserad med mild PTSD för ca 10 år sedan, dock av en annan orsak.
Har nog haft en stor sårbarhet i uppväxten. Tror jag upplever PTSD symptom i dagsläget.

Det yttrar sig i att jag får ett starkt stresspåslag och jag får hyperaktivering.
Får svårt att hålla igång konversioner och föra resonemang, och det underminerar min självkänsla. Har dock jobbat en hel del på det planet, och har gjort en hel del framsteg.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Har en lättare form av GAD också pga. all överbelastning.

Har funderat på EMDR-behandling mot min PTSD. Finns det någon här som har gjort det?

Har mina rutiner, arbetstränar 40% inom ett område jag är jätte bra på. Träning, bra kost, sover som ett barn (drömde marddrömar ett långt tag) dem har dock har försvunnit
Citera
2025-09-30, 23:00
Medlem
Sassafras21s avatar
Har försökt med lite metoder
Läst en bok om PTSD av trauma experten Bessel van del kolk.
Försökt självmedicinera med MDMA. Det gav mig perspektiv på saker. Det tog upp problemen till ytan, så man kunde gå igenom trauman i ett säkert tillstånd, istället för att tränga bort.

Nära relationer sägs vara viktiga och läkande vid PTSD. Men det är lite svårt att knyta relationer, speciellt när man är hyper vaksam på allt, säger osammanhängande saker och är allmänt nervös.

Jag tror att jag skulle behöva jobba upp självkänslan också. Det är mitt mål. Det är bara vägen dit jag måste hitta.
Senast redigerad av Sassafras21 2025-09-30 kl. 23:05.
Citera
2025-09-30, 23:30
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sassafras21
Har försökt med lite metoder
Läst en bok om PTSD av trauma experten Bessel van del kolk.
Försökt självmedicinera med MDMA. Det gav mig perspektiv på saker. Det tog upp problemen till ytan, så man kunde gå igenom trauman i ett säkert tillstånd, istället för att tränga bort.

Nära relationer sägs vara viktiga och läkande vid PTSD. Men det är lite svårt att knyta relationer, speciellt när man är hyper vaksam på allt, säger osammanhängande saker och är allmänt nervös.

Jag tror att jag skulle behöva jobba upp självkänslan också. Det är mitt mål. Det är bara vägen dit jag måste hitta.
Väldigt tragiskt det du varit med om och jag önskar dig en ljus framtid utan den sorg du bär på.
Jag rekommenderar dig psykodynamisk terapi. Finns många duktiga psykologer online.
Citera
2025-10-01, 11:38
Medlem
Körde EMDR för min ptsd ett tag. Det gjorde stor skillnad för mig. Från att ha haft långa peridoer med depression har jag nu bara dåliga dagar som alla andra och mycket mer energi. Lyckades till och med få till en bra träningsrutin efter den behandlingen så det blev liksom ringar på vattnet.
Citera
2025-10-01, 11:49
Medlem
nonameds avatar
Beklagar uppväxt. Tror EMDR-behandling bara är trams. Vanligt med marijuana behandling i andra länder. Speciellt USA med soldater som varit i krigszoner. Kanske skulle kolla upp det?
Citera
2025-10-01, 15:38
Medlem
Sassafras21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulleJugs
Körde EMDR för min ptsd ett tag. Det gjorde stor skillnad för mig. Från att ha haft långa peridoer med depression har jag nu bara dåliga dagar som alla andra och mycket mer energi. Lyckades till och med få till en bra träningsrutin efter den behandlingen så det blev liksom ringar på vattnet.

Får man fråga hur många EMDR sessioner du gjorde?

Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Beklagar uppväxt. Tror EMDR-behandling bara är trams. Vanligt med marijuana behandling i andra länder. Speciellt USA med soldater som varit i krigszoner. Kanske skulle kolla upp det?

En erkänd traumaexpert säger att EMDR ska vara effektivt. Så man man får väl tro på det.
Citera
2025-10-01, 15:38
Medlem
Sassafras21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed

Nu är det olagligt med cannabis i Sverige. Hade annars övervägt det.
Citera
2025-10-01, 15:56
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sassafras21
Nu är det olagligt med cannabis i Sverige. Hade annars övervägt det.
Tror inte det är så med medicinsk cannabis.
Citera
2025-10-06, 23:53
Medlem
Var försiktig med vilken psykolog du får, finns de som själva är grovt skadade som utför det. Finns även prolongued exposure therapy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in