Så sent som 2021 uppdagades att pubertetsblockerare ges till barn under tretton år (se Socialstyrelsen, 2021). Samtidigt uppgavs 2023 att inskrivna barn inom transvården ibland bara är fyra år gamla (Världen idag, 2023 låst artikel).
För den som vill grotta ned sig i statistik över åldrar för barn och ungdomar som ges pubertetsblockerare och könshormoner kan jag rekommendera en rapport från Socialstyrelsen (Socialstyrelsen, 2021). Socialstyrelsen har beslutat att hormonbehandling enbart skulle ges i undantagsfall (Läkartidningen, 2022).
Värt att nämna är också att transaktivister har publicerat barnlitteratur där man mer eller mindre gör reklam för könsbyten (Världen idag, 2022 låst artikel). Oavsett vilket kan jag inte riktigt förstå varför en fyraårig liten knatte ska börja med pubertetsblockerare. De har flera år innan de kommer in i puberteten, och man bör rimligen kunna vänta med detta och göra ordentliga utredningar. En sak som har lyfts är att könsdysfori ibland kan vara ett pseudo-/parallellsymtom på autism (Socialstyrelsen, 2020).
Givet att sjukvården fortsätter att dela ut pubertetsblockerare trots en stopprekommendation, blir frågan om man bör gå in med lagstiftning via politiken. Vissa läkare väljer tydligen (av okänd anledning) att trotsa förskrivningsstoppet. Generella rekommendationer om att undvika beslut som kan skada patienten eller bygger på otillräcklig medicinsk grund tycks inte räcka. Vissa läkare kanske är transaktivister eller så utgår de bara från en amoralisk attityd att inte ifrågasätta kunderna. En liten fyraåring bör inte rimligen vara mogen att fatta ett sådant beslut, utan här känns det (för mig iaf.) som att det handlar om föräldrar och omgivning som har egna agendor. Exempelvis kan man tänka sig feministiska ensamstående mödrar som jobbar med HR, och vill kunna visa upp sitt transbarn på sociala medier för att få pluspoäng i den egna kretsen av politiskt korrekta vänner.
Värt att nämna tycker jag också kan vara att det finns läkemedelsbolag som tjänar pengar på dessa mediciner, och ytterst blir frågan om vissa inom läkarkåren är korrupta och mutade.
Frågor att diskutera:
Citat:
Detta skedde trots att det redan då hade nåtts en konsensus om att inte förskriva dessa mediciner (ibid). Redan 2021 stoppades sådan förskrivning på Karolinska eftersom riskerna ansågs för stora (SVT, 2021). Även läkare som i och för sig stödjer principen om att behandla könsdysfori hos barn; har ställt sig kritiska till den bristande medicinska evidensen hos de amerikanska studier som har gjorts på könsdysforibehandling med pubertetsblockerare (Läkartidningen, 2023).
Barn så små som fyra år finns inskrivna på transklinik i Sverige [...]
Citat:
Ett flertal psykiatriker har därefter kritiserat könsbyteslagen som drevs igenom av Kristerssons regering (Dagens medicin, 2024).
– Det här fältet har verkligen plågats av dåligt gjorda studier. Det finns nog få andra sjukdomsområden som kan publicera en studie i New England Journal of Medicine utan att ha en kontrollgrupp och utan att redovisa biverkningar av behandlingen eller vilken annan behandling som patienterna fått.
Citat:
Behandling med hormoner och mastektomi (borttagande av en kvinnas bröst) är vanligt, i Sverige fick 440 barn hormonbehandling 2017-2021 och den yngsta flickan som fått mastektomi var 14 år. Då medicinsk och kirurgisk behandling av barn med könsdysfori saknar evidens är detta en genuin vårdskandal.
För den som vill grotta ned sig i statistik över åldrar för barn och ungdomar som ges pubertetsblockerare och könshormoner kan jag rekommendera en rapport från Socialstyrelsen (Socialstyrelsen, 2021). Socialstyrelsen har beslutat att hormonbehandling enbart skulle ges i undantagsfall (Läkartidningen, 2022).
Värt att nämna är också att transaktivister har publicerat barnlitteratur där man mer eller mindre gör reklam för könsbyten (Världen idag, 2022 låst artikel). Oavsett vilket kan jag inte riktigt förstå varför en fyraårig liten knatte ska börja med pubertetsblockerare. De har flera år innan de kommer in i puberteten, och man bör rimligen kunna vänta med detta och göra ordentliga utredningar. En sak som har lyfts är att könsdysfori ibland kan vara ett pseudo-/parallellsymtom på autism (Socialstyrelsen, 2020).
Citat:
Om det egentligen handlar om autism, så kanske vården först bör försöka behandla det innan man går in med pubertetsblockerare och könshormoner? Jag kan tänka mig att de som är autistiska har en så pass egen syn på världen att deras uppfattning om kön kanske är väldigt annorlunda, då autister mest hanterar världen genom att härma snarare än att förstå. En autistisk flicka kanske t.ex. tror att hon är pojke bara för att hon gillar att spela Nintenod, men egentligen handlar det om att hennes intresse för datorer och spel mer handlar om autism än att hon "borde" ha fötts med en penis.
Många personer som diagnostiseras med könsdysfori har även en hög förekomst av flera andra psykiatriska diagnoser. Vanligt är autism, depression och ångestsjukdomar.
Givet att sjukvården fortsätter att dela ut pubertetsblockerare trots en stopprekommendation, blir frågan om man bör gå in med lagstiftning via politiken. Vissa läkare väljer tydligen (av okänd anledning) att trotsa förskrivningsstoppet. Generella rekommendationer om att undvika beslut som kan skada patienten eller bygger på otillräcklig medicinsk grund tycks inte räcka. Vissa läkare kanske är transaktivister eller så utgår de bara från en amoralisk attityd att inte ifrågasätta kunderna. En liten fyraåring bör inte rimligen vara mogen att fatta ett sådant beslut, utan här känns det (för mig iaf.) som att det handlar om föräldrar och omgivning som har egna agendor. Exempelvis kan man tänka sig feministiska ensamstående mödrar som jobbar med HR, och vill kunna visa upp sitt transbarn på sociala medier för att få pluspoäng i den egna kretsen av politiskt korrekta vänner.
Värt att nämna tycker jag också kan vara att det finns läkemedelsbolag som tjänar pengar på dessa mediciner, och ytterst blir frågan om vissa inom läkarkåren är korrupta och mutade.
Frågor att diskutera:
- Bör politikerna gå in och stifta lagar som förbjuder förskrivning av pubertetsblockerare och hormoner för förpubertala barn?
- Har könsbyteslagen gett grönt ljus för HBTQI-aktivister att fortsätta driva förskrivning av mediciner inom sjukvården?
- Kan transvård för förpubertala barn bli en laddad fråga inför nästa års riksdagsval?
- Vad händer om allting fortsätter i tangentens riktning? Kommer vi att få se könskirurgi för småbarn ifall ingen sätter stopp?
- Ska tjänstemannaansvar gälla vid transvård? Ska den som fått könsbytesbehandling som barn kunna stämma läkare i efterhand?
- Kan en fyraåring någonsin ge samtycke till könsbyte?
Senast redigerad av HugoStieglitz 2025-09-30 kl. 22:26. Anledning: Korrigering om ålder på barn som får pubertetsblockerare, inte bekräftat fyra år men iaf. tolv år enligt Socialstyrelsen
Senast redigerad av HugoStieglitz 2025-09-30 kl. 22:26. Anledning: Korrigering om ålder på barn som får pubertetsblockerare, inte bekräftat fyra år men iaf. tolv år enligt Socialstyrelsen