2025-09-21, 09:07
Medlem
Herr.Dittlings avatar
När man gräver igenom en massa frimärkssamling ar så slås man (jag) av den enorma mängden ostämplade frimärken.

Det är ju, de facto, en postal tjänst man betalat för, men inte utnyttjat.
En gång i tiden var brevportot 55 öre, någon har betalat för, låt säga, tjugo brev.
Idag räcker dessa tjugo förbetalda tjänster till ett brev.

Undra på att posten gick bra på 70-80- talet, dom måste ha levt gott på filatelister.
Citera
2025-09-30, 20:40
Medlem
rex144s avatar
Före TV-spel samlade många ungar på frimärken och många har frimärken som är 30-40 år men tyvärr har de väldigt lågt värde. Jag tror att hundratusentals människor i Sverige äger frimärken som är yngre än 50 år.

Finns det frimärken som är 40-50 år gamla och har stigit mycket i värde?
Eller måste man ha frimärken som är minst 100 år gamla för att de ska vara värdefulla?
Citera
2025-10-02, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Före TV-spel samlade många ungar på frimärken och många har frimärken som är 30-40 år men tyvärr har de väldigt lågt värde. Jag tror att hundratusentals människor i Sverige äger frimärken som är yngre än 50 år.

Finns det frimärken som är 40-50 år gamla och har stigit mycket i värde?
Eller måste man ha frimärken som är minst 100 år gamla för att de ska vara värdefulla?

Det är nog knappt att 100år räcker. Det är nu 1925 och snart 1926.
Rätt sida om sekelskiftet känns mer aktuellt förutom enstaka märken.
Citera
2025-10-02, 17:04
Medlem
rex144s avatar
Jag har frimärken som jag fått från min morbror från 1970-1980 och 1990-talet, de är vackra men värdelösa...
Jag känner mig lurad.

Jag har hört att det hade varit bättre att samla på kuvert och vykort med olika motiv och att frimärken ska vara stämplade....

Bäst värdeökning har frimärken som har något produktionsfel men sådana frimärken släpptes bara fram för 150 år sedan... inte i vår moderna tid.

Korta serier med ett visst tema typ OS kan ha stigit i värde, men det är inga stora summor.
Citera
2025-10-10, 12:40
Medlem
https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/1424353-frankrike-lanserar-croissant-doftande-frimarken

Citat:
Frimärken som doftar croissant blir verklighet i Frankrike

Om sverige tar efter så vill jag ha tulpandoft. Vad tycker ni?
Citera
2025-10-11, 06:58
Medlem
Doft av kanelbulle vore inte fel. Men frågan är om man skulle ha råd. Redan nu är ju priserna hutlösa.
Citera
2025-12-12, 19:19
Medlem
Jag ska skicka ett brev till finland, som sen ska tillbaka till mig. Det ska vara betalt i förhand.

Vad behöver jag för frimärke då så att personen kan skicka tillbaka utan att betala.

Och vart kan jag köpa?
Citera
2026-01-20, 10:12
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppatorsk90
Jag ska skicka ett brev till finland, som sen ska tillbaka till mig. Det ska vara betalt i förhand.

Vad behöver jag för frimärke då så att personen kan skicka tillbaka utan att betala.

Och vart kan jag köpa?

En av oss får googla svaret, och lägga in det här!

Förut gick man till posten och köpte en IRC , internationell svarskupong...

LL
Citera
2026-01-20, 10:17
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppatorsk90

Och vart kan jag köpa?

https://www.posti.fi/palvelutverkossa/lahettaminen/uusi/kirjeet/ulkomaille

Du köper och betalar på sidan ovan, får en kod som du skriver på kuvertet, postar kuvertet till finland.

LL
Citera
2026-01-22, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
https://www.posti.fi/palvelutverkossa/lahettaminen/uusi/kirjeet/ulkomaille

Du köper och betalar på sidan ovan, får en kod som du skriver på kuvertet, postar kuvertet till finland.

LL

Tack kompis! Jag googlade massvis men hittade inte riktigt något.
Citera
2026-01-26, 10:42
Medlem
Letrangeres avatar
Fick ärva en del krimskrams och bråte från en gammal kollega och bland denna bråte låg det tre "pärmar" med gamla frimärken, de flesta från olika europeiska länder. Finns det något ställe man kan lämna in dessa och få dom värderade?
Gissar att 90% av frimärkena är från början av 1900-talet, typ 20-30-40-talet. Såg en del gamla kungar och statsöverhuvuden, allt från Oscar II, Queen Victoria till Adolf Hitler och en massa gubbar jag inte har en aning om vilka dom är.
Citera
2026-02-06, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Fick ärva en del krimskrams och bråte från en gammal kollega och bland denna bråte låg det tre "pärmar" med gamla frimärken, de flesta från olika europeiska länder. Finns det något ställe man kan lämna in dessa och få dom värderade?
Gissar att 90% av frimärkena är från början av 1900-talet, typ 20-30-40-talet. Såg en del gamla kungar och statsöverhuvuden, allt från Oscar II, Queen Victoria till Adolf Hitler och en massa gubbar jag inte har en aning om vilka dom är.

Möjligtvis att någon stofilgubbe på din lokala filateliförening gör detta gratis,men att någon näringsidkare ska (utan att få betalt) låter tveksamt.

Låna Facits värderingskatalog på närmaste bibliotek och gör jobbet själv.
Räkna med att i bästa fall få 10-15% av katalogvärde om du nu inte har unika märken som tilltalar internationell publik.
Med störtsta sannolikhet är en femhundring för allt oerhört bra betalt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in