2025-09-30, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Men om du blir rånad utanför ICA, då ska du stå still och ta emot, för att det är olagligt att försvara sig, skada andra osv?

Du får gärna hitta på helt andra premisser än vad tråden handlar om, men gör det gärna i en egen tråd då.
Om du tar i med hårdhandskarna mot någon annans intressen, så kommer det legitimera för andra att göra detsamma mot dig. Läget trissas bara upp. Snart har aktivisterna automatvapen vid sin sida, sittandes på vägen, för att skydda sig från såna som dig. Varpå du skaffar en nervgas-försedd drönare som respons ... och dom svarar upp på ännu högre nivå.

Aktivister finns, har alltid funnits, kommer alltid att finnas. Sprayar du dom kan du lika gärna spraya vägarbetare som spärrar din väg, för dom hindrar ju din framfart lika mycket. Du kommer ju inte känna dig lugn och harmonisk av att vägarbetare har kommunalt tillstånd för att spärra vägen.

Det är inte legaliteten som är poängen. Hela din poäng är ju att du blir arg för att du kommer inte fram, och då tar du till misshandelsmetoder mot det som spärrar din väg.
Senast redigerad av Robbinist 2025-09-30 kl. 13:41.
Citera
2025-09-30, 13:51
Medlem
Du kommer undan om du säger att aktiviteten blev hotfull under avisning.
Citera
2025-09-30, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Om du tar i med hårdhandskarna mot någon annans intressen, så kommer det legitimera för andra att göra detsamma mot dig. Läget trissas bara upp. Snart har aktivisterna automatvapen vid sin sida, sittandes på vägen, för att skydda sig från såna som dig. Varpå du skaffar en nervgas-försedd drönare som respons ... och dom svarar upp på ännu högre nivå.

Aktivister finns, har alltid funnits, kommer alltid att finnas. Sprayar du dom kan du lika gärna spraya vägarbetare som spärrar din väg, för dom hindrar ju din framfart lika mycket. Du kommer ju inte känna dig lugn och harmonisk av att vägarbetare har kommunalt tillstånd för att spärra vägen.

Det är inte legaliteten som är poängen. Hela din poäng är ju att du blir arg för att du kommer inte fram, och då tar du till misshandelsmetoder mot det som spärrar din väg.

Du ser ingen skillnad på någon som faktiskt lagar bilvägen och någon som aktivt hindrar dig från att körs där pga klimatkrisen?

Det är samma sak för dig?

Man förstår ju att världen är påväg att spår ur helt med människor som tänker som dig.
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-09-30 kl. 14:01.
Citera
2025-09-30, 14:00
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Så om jag följer efter dig och hindrar dig att gå dit du vill, stoppa dig när du sätter dig i bilen, eller hur du nu tar dig fram, med start imorgon, under 8h, då ska du bara stå där och ta emot det?

Jag kommer såklart ringa polisen...

Finns en mängd passande brott beroende vad du tar dig för...
Senast redigerad av Newkie 2025-09-30 kl. 14:02.
Citera
2025-09-30, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie

Hela din dag blir förstörd.
Och polisen har inte riktigt något att ta upp i anmälan, eftersom att dina ord står mot mina.

Fan, man kanske ska bli klimataktivist istället.
Citera
2025-09-30, 14:05
Medlem
Citat:

Finns en mängd passande brott beroende vad du tar dig för...

Jag kan ju anmäla dig för stöld redan innan du ser mig första gången, och hävda att det är du som jävlas med mig.
Citera
2025-09-30, 14:07
Medlem
Citat:
Du ser ingen skillnad på någon som faktiskt lagar bilvägen och någon som aktivt hindrar dig från att körs där pga klimatkrisen?

Det är samma sak för dig?

Man förstår ju att världen är påväg att spår ur helt med människor som tänker som dig.
Inte i det här fallet nej. Anledningen du vill spraya är att du vill komma fram förbi det hinder som finns framför dig. I princip kan man säga att om hindret framför dig är 20 stenblock som ramlat ner på vägen skulle du bli lika arg. I värsta fall skulle du gå gå fram och spraya stenerna också, även om jag inte vill tro det.

Det är ilskan som är det centrala här, som är problemet här.

Jag hade inte känt impulsen att vilja skada 20 aktivister som spärrat vägen. Hade min väg spärrats hade jag nog suckat lite, och sen väntat och sett hur länge det kommer ta, alternativt sökt efter annan framkomlig väg direkt.

Det är ilskan, hatet, viljan att skada, som är det centrala för dig i din tråd. Om du sprayar aktivister i ansiktet med starkt medel kommer du ju ändå inte komma fram fortare ändå. Och det vet du ju. Så det är ilskan och hatat och viljan att skada, som många pekar på här i tråden.
Senast redigerad av Robbinist 2025-09-30 kl. 14:11.
Citera
2025-09-30, 14:08
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Hela din dag blir förstörd.
Och polisen har inte riktigt något att ta upp i anmälan, eftersom att dina ord står mot mina.

Fan, man kanske ska bli klimataktivist istället.

Jag kan garantera att polisen dyker upp om du aktivt trakasserar eller hindrar mig. Det räcker gott och väl för en anmälan om ofredande eller olaga tvång – och det tas på allvar. Precis som när aktivister blockerar motorvägen.
Senast redigerad av Newkie 2025-09-30 kl. 14:11.
Citera
2025-09-30, 14:09
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Jag kan ju anmäla dig för stöld redan innan du ser mig första gången, och hävda att det är du som jävlas med mig.

Du kan absolut lämna in en anmälan – men utan brott eller bevis läggs den ner direkt. Skillnaden är att om du aktivt hindrar eller trakasserar någon finns det faktiska gärningar att utreda
Citera
2025-09-30, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Inte i det här fallet nej. Anledningen du vill spraya är att du vill komma fram förbi det hinder som finns framför dig. I princip kan man säga att om hindret framför dig är 20 stenblock som ramlat ner på vägen skulle du bli lika arg. I värsta fall skulle du gå gå fram och spraya stenerna också, även om jag inte vill tro det.

Det är ilskan som är det centrala här, som är problemet här.

Jag hade inte känt impulsen att vilja skada 20 aktivister som spärrat vägen. Hade min väg spärrats hade jag nog suckat lite, och sen väntat och sett hur länge det kommer ta, alternativt sökt efter annan framkomlig väg direkt.

Det är ilskan, hatet, viljan att skada, som är det centrala för dig i din tråd. Om du sprayar aktivister i ansiktet med starkt medel kommer du ju ändå inte komma fram fortare ändå. Och det vet du ju. Så det är ilskan och hatat och viljan att skada, som många pekar på här i tråden.

Alltså, du ser väl skillnad på en A-traktor som är i vägen, ett vägbygge som sinkar dig en stund, och en snubbe som aktivt ställer sig i vägen för att hindra dig, så att du inte kommer vidare?

Du SER ingen skillnad på de sakerna?
Citera
2025-09-30, 14:17
Medlem
Citat:
Du kan absolut lämna in en anmälan – men utan brott eller bevis läggs den ner direkt. Skillnaden är att om du aktivt hindrar eller trakasserar någon finns det faktiska gärningar att utreda

Du ska ju ha bevis för det oxå, som räcker till något slags åtal.
Citera
2025-09-30, 14:21
Medlem
Citat:
Alltså, du ser väl skillnad på en A-traktor som är i vägen, ett vägbygge som sinkar dig en stund, och en snubbe som aktivt ställer sig i vägen för att hindra dig, så att du inte kommer vidare?

Du SER ingen skillnad på de sakerna?
Jag förstår hur du menar. Men jag tror du skulle bli nästan lika irriterad/arg att du vill till handgripligheter oavsett. För hela din poäng handlar om att du vill straffa det som står i vägen för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in