2025-09-30, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Jag har skapat en tråd där jag jämför olika etniciteters arbetsmoral och disciplin, den står nu under utredning för hets mot folkgrupp. Jag beskrev där romer som det de själva kallar sig, zigenare. Och jag beskrev svarta som negrer, vilket de också ofta kallar sig.

Det känns som att Flashback börjar bli mer PK och att det har blivit för stort, för många individer använder det som inte borde använda det. De börjar applicera sina pk fasoner de hämtat från mainstreammedia och inom samhällets censurkultur på forumet, anmäler saker konstant. Vi har även den uppmärksammade rättegången mot Flashbacks grundare där man från samhällets sida försöker komma åt forumet. I fallet med grundaren var det en person som hade skickat in en anmälan, en liten ängslig nolla som inte har nått liv och måste hacka ner på andra.
Det känns som att forumets moderatorer i och med detta blivit mer nojiga och restriktiva.

Har Flashback blivit för PK? Behöver vi ett nytt Flashback som verkligen tillåter yttrandefrihet och står upp för yttrandefriheten? Och hur kan man göra för att juridiskt kringgå svenska svenska lagstiftare så att man inte behöver anpassa sig till förtryckare av yttrandefriheten?

Finns redan såna forum, men dom är oftast inte stora, eller rationella.
Citera
2025-09-30, 14:01
Medlem
Storfetdases avatar
Yttrandefrihet hittar du ingenstans förutom möjligtvis djupt inne på darknet. Agendan styrs alltid av ägaren av verksamheten.
Citera
2025-09-30, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Då är det dubbla måttstockar.

Och ändå, man måste få säga ordet. Även om alla inte gillar det. Vi har yttrandefrihet ffs!!!
Det är mer jargong. Jag kallar mina kompisar för idiot på ett sätt jag inte skulle kalla andra människor det.

Sen ska ordet självfallet vara tillåtet, men att tro att det betyder samma sak oberoende av vem som säger det är helt felaktigt.
Citera
2025-09-30, 14:15
Medlem
Paris24s avatar
Man kan väl notera att FBs ägare sitter illa till redan som det är:

Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/sve...en-pa-forumet/
Flashbacks ägare dras inför rätta för rasismen på forumet

Det var inte mycket som stod i de anmälda inläggen. N*ger är sedan säkert två år förbjudet i rubriker. Det är enligt mig varken ett fult ord eller rasistiskt.

Så det är nog så att tumskruvarna dras åt kring yttrandefriheten i Sverige. I England är det värre, sägs att 20 engelsmän per dag förhörs av polisen pga vad de skrivit på nätet, någon som kan verifiera?
Citera
2025-09-30, 14:16
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det är mer jargong. Jag kallar mina kompisar för idiot på ett sätt jag inte skulle kalla andra människor det.

Sen ska ordet självfallet vara tillåtet, men att tro att det betyder samma sak oberoende av vem som säger det är helt felaktigt.
Ändå intressant att man kan kalla Kristersson IDIOT på nätet men inte en n*ger för en n*ger. Moralpolisen har alltså bestämt att hudfärg är riktigt ful, dumhet är inte-så-fult.
Citera
2025-09-30, 14:22
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Detta har diskuterats sedan Dackefejden, och många försök har gjorts med nya forum. Det mest "lyckade" var väl Exilen.eu, som dock försvann i samma veva som #enverhoxha99 gick bort. Gemensamt för dessa "utbrytningar" har däremot varit, att de placerat sig extremt långt åt höger. Exilen var inget undantag.

/AI

Exilen ja, ett ganska tragiskt exempel på ett forum som hade ambitioner att bli något men som i slutet bara bestod av typ en medlem som postade bilder på maten som hemtjänsten kom till honom med.
Citera
2025-09-30, 14:33
Medlem
Aldrig sett så mycket negrer som i detta forum. Med stor bokstav och fetstil. Vad skulle det stå i ett mindre pk forum?
Men ser att han som startat tråden även skrivit om negrers och zigenares arbetsmoral. Och det var det som var hets mot folkgrupp
Senast redigerad av IngridBe 2025-09-30 kl. 14:38.
Citera
2025-09-30, 14:41
Medlem
Yungvidzibois avatar
Det är väl bra att det blivit mainstream?
Då får man fler infallsvinklar än rasism och antisemitism. Sen att vissa här inte gillar yttrandefrihet är en annan sak. Och angående HMF är det ett brott i lagboken, och eftersom Flashback är en svensk hemsida som riktar sig mot en svensk publik, måste man följa den lagboken.
Är ni inte nöjda kan ni alltid göra något upprop för att ändra lagen, eller hitta någon annanstans att bo på
Citera
2025-09-30, 14:41
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Aldrig sett så mycket negrer som i detta forum. Med stor bokstav och fetstil. Vad skulle det stå i ett mindre pk forum?
Men ser att han som startat tråden även skrivit om negrers och zigenares arbetsmoral. Och det var det som var hets mot folkgrupp
"Färgad" går bra och om några år förbjuds "färgad" eftersom även det ordet gått ner sig pga färgades handlingar, och det blir besvärligt att uttrycka sig eftersom en glass kan vara färgad.

Påminner mig om inte alltför länge sedan när GB kunde kalla en glass för Black Nogger utan att bli stormade. Kvot från wikin: "den var svart med lite krisp i överdraget och fylld med lakritskräm".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nogger
Hehe jag ser en framtid när orden Lakritskräm och Lakritstrollet är förbjudna på FB.

Det är ju inte vita som gör att ordet "n*ger blir ett svärord. Det är de själva som klarar av det. Om de vann några Nobelpris skulle n*ger tvärtom vara ett bra ord.
Senast redigerad av Paris24 2025-09-30 kl. 14:46.
Citera
2025-09-30, 14:45
Medlem
Zloths avatar
Jag tröttnade på flashback för några år sedan när flera av mina inlägg togs bort bara för att det inte var 100% OnT i en tråd.

Ribban för OT har blivit så låg nu att det bara är tråkigt att hänga på flashback.

De försökte göra forumet mer inkluderande men det gjorde också att forumet bara blev PK och därför är jag nästan bara på X numera.
Citera
2025-09-30, 14:55
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Exilen ja, ett ganska tragiskt exempel på ett forum som hade ambitioner att bli något men som i slutet bara bestod av typ en medlem som postade bilder på maten som hemtjänsten kom till honom med.

Tror du tänker på #Aake, en också numera framliden medlem tillika original på forumet.

/AI
Citera
2025-09-30, 15:02
Medlem
Amors avatar
Problemet är väl i grunden att flashback blivit så populärt så att även de politiskt korrekta har börjat hitta hit som skribenter i ökad omfattning. Allt detta har gjort att diskussionerna mer påminner om hur det ser ut i samhället i övrigt.

Tror det är svårt att göra något åt det, skulle i så fall göra att göra forumet tråkigare och sämre så att färre vill vara här.

Kan sakna tiden när forum som detta kunde fungera som en ventil för alla människor som blev tystade i sossesamhället. Till viss del är väl inte behovet riktigt lika stort, då den politiska toleransen möjligen ökat något sedan folk vant sig med Sverigedemokraterna efter alla år.

Sen ska jag säga att det fortfarande i stora delar av medelklassen fortfarande är tabu att säga att man håller med SD. Så behovet av anonymitet kvarstår för många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in