2025-09-30, 12:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Vilken unik frågeställning. Det är verkligen första gången den dryftats och har verkligen inte ältats sen 2002. Argumentet är precis lika unika som frågeställningen.

(FB) Vad har hänt med flashback? (Sammanfogad)

Då finns det väl ett problem. Och med tanke på att vi har en pågående rättegång i ämnet så har det ju aldrig varit relevantare än idag.
Citera
2025-09-30, 12:52
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Då finns det väl ett problem. Och med tanke på att vi har en pågående rättegång i ämnet så har det ju aldrig varit relevantare än idag.
Bara för att någon upplever det på ett visst sätt, så betyder inte det är det är så.
Citera
2025-09-30, 12:54
Avstängd
Citat:
Bara för att någon upplever det på ett visst sätt, så betyder inte det är det är så.

Fast nu står ju grundaren åtalad och det har varit rättegång. Så det är nog mer än en upplevelse. Det beror ju på att Flashback blivit för mainstream.
Citera
2025-09-30, 12:56
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Fast om frågan kommit upp under så många års tid men samma argument så är det nog så.
Citera
2025-09-30, 13:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag har skapat en tråd där jag jämför olika etniciteters arbetsmoral och disciplin, den står nu under utredning för hets mot folkgrupp. Jag beskrev där romer som det de själva kallar sig, zigenare. Och jag beskrev svarta som negrer, vilket de också ofta kallar sig.

Det känns som att Flashback börjar bli mer PK och att det har blivit för stort, för många individer använder det som inte borde använda det. De börjar applicera sina pk fasoner de hämtat från mainstreammedia och inom samhällets censurkultur på forumet, anmäler saker konstant. Vi har även den uppmärksammade rättegången mot Flashbacks grundare där man från samhällets sida försöker komma åt forumet. I fallet med grundaren var det en person som hade skickat in en anmälan, en liten ängslig nolla som inte har nått liv och måste hacka ner på andra.
Det känns som att forumets moderatorer i och med detta blivit mer nojiga och restriktiva.

Har Flashback blivit för PK? Behöver vi ett nytt Flashback som verkligen tillåter yttrandefrihet och står upp för yttrandefriheten? Och hur kan man göra för att juridiskt kringgå svenska svenska lagstiftare så att man inte behöver anpassa sig till förtryckare av yttrandefriheten?

https://www.flashback.org/announcement.php?f=69

CENSUR OCH YTTRANDEFRIHET är inte hemvist för trådar om Flashback forum. För trådar om "censur och yttrandefriheten" på forumet hänvisar vi till forumet om forumet, nämligen Flashback.

Eftersom detta är så oerhört svårt att förstå för många användare kommer det alltid att delas ut varningar till de som postar trådar om modereringen på forumet i Censur och yttrandefrihet.
Citera
2025-09-30, 13:03
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Fast nu står ju grundaren åtalad och det har varit rättegång. Så det är nog mer än en upplevelse. Det beror ju på att Flashback blivit för mainstream.
Jag kan bara inte få det till att forumet har blivit mer PK utan snarare samhället i sig.

Hur som helst så står det dig fritt att starta ditt egna forum, med större yttrandefrihet och inga hemska mainstreammänniskor. Jag väntar.

Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Fast om frågan kommit upp under så många års tid men samma argument så är det nog så.
Det är inte så det fungerar. Att det är ett antal som upplever det som mer PK betyder återigen inte att det är så. Att man strävar efter en högre kvalitet på diskussionerna är inte heller samma sak som att det är mer PK. Jag köper att man uppfattar det som det, när förväntas att inte gapa om negrer, getfornikatörer och så vidare och man saknar alternativa ord att använda.
Citera
2025-09-30, 13:04
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:

Självklart är det så. Jag märker själv att jag fått varningar senaste veckorna för saker jag jag aldrig tidigare blivit varnad för och då regel 1.03 exempelvis. Nästan alla varningar har varit nåt liknande. Men jag kan väl tycka att det är allvarligare att folk blir uthängda på flashback för mindre allvarliga saker, och att folk blir uthängda i trådar där idioter bara spekulerae vem som eventuellt köpt sex, åkt dit med knark, varit med fjortis, åkt fast för fortkörning eller snattat nåt på Ica.

Men för myndigheterna så är det väl viktigt att det inte fokuseras för mycket på etnicitet kopplad till brottslighet. De grövsta brotten utförs ju oftast av importerade individer eller deras barn. Om Leif-Åke blir oskyldigt uthängd skiter staten fullständigt i. Då är det betydligt viktigare att folk inte blir varse om att gärningsmännen nästan alltid har namn som Abdi, Ali, Mohammed och Achmed.
Citera
2025-09-30, 13:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
https://www.flashback.org/announcement.php?f=69

CENSUR OCH YTTRANDEFRIHET är inte hemvist för trådar om Flashback forum. För trådar om "censur och yttrandefriheten" på forumet hänvisar vi till forumet om forumet, nämligen Flashback.

Eftersom detta är så oerhört svårt att förstå för många användare kommer det alltid att delas ut varningar till de som postar trådar om modereringen på forumet i Censur och yttrandefrihet.

Frågan rör samhället i stort och inte endast Flashback, det berör det faktum att det blivit för mainstream och hur det förhåller sig till samhället i stort. Det rör ämnet yttrandefrihet i samhället och inte endast Flashback. Det pågår även en rättegång som kan sättas i ett större perspektiv gällande yttrandefrihet och censur.
Citera
2025-09-30, 13:12
Medlem
Jag vill ha tillbaka forumet "Antisemitism, sionism & judiska markförhållanden"
Citera
2025-09-30, 13:41
Medlem
immenhusens avatar
Detta har diskuterats sedan Dackefejden, och många försök har gjorts med nya forum. Det mest "lyckade" var väl Exilen.eu, som dock försvann i samma veva som #enverhoxha99 gick bort. Gemensamt för dessa "utbrytningar" har däremot varit, att de placerat sig extremt långt åt höger. Exilen var inget undantag.

/AI
Senast redigerad av immenhusen 2025-09-30 kl. 13:45. Anledning: Förtydligande och stavfel.
Citera
2025-09-30, 13:48
Medlem
Det kan absolut behövas. Men vem ska starta det? Att göra ett sådant anonymt forum för 100 användare är trivialt. Det är när du ska skala upp det till Flashbacks trafikmängd som det blir problematiskt.

Och får du inte dit en stor mängd folk kommer det bara bli en enda stor ryggdunkarklubb som tävlar i hur ofta man kan säga neger, samt pratar om hur pk Flashback är för att man inte får säga neger där och att det är så skönt med ett forum där man får säga neeeeeeeeeeeeeeger.

Naturligtvis kommer detta inte att locka någon större mängd seriösa skribenter, så det kommer förmodligen stanna vid den ryggdunkarklubben. Några få flashbackare kommer hitta dit och testa, men snabbt fly fältet då de anser att det är viktigare med seriösa diskussioner än att få säga neger. Visst, jag tycker själv att det är tråkigt att samhället är så känsligt, men om det bara handlar om att få säga neger eller inte så är det inte en strid jag är beredd att ta. I synnerhet inte eftersom de enda jag skulle ha på min sida är ett jävla pack som jag inte sympatiserar med i en enda fråga utom att det faktiskt borde vara tillåtet att säga neger.

Citat:
Neger är definitivt ett elakt ord. Svarting väldigt nedvärderande och hatiskt.
Det är lustigt att 99% av de som tycker neger är ett neutralt ord också ogillar negrer och tycker de ska utvisas. Vilket sammanträffande.

Ska man resonera som dem så är ju "idiot" inte heller nedvärderande. Det är ju bara en medicinsk term på folk med väldigt låg IQ och det behöver ju inte vara negativt att påpeka det. Det är ju bara en siffra som alla andra, som att säga att någon är kort. Autism deluxe.

Och så alla dessa efterblivna jämförelser med andra språk, precis som att det skulle ha någon bäring. Det är ett annat språk.

Självfallet bör man få använda ordet, men att påstå att det är ett neutralt ord är bara helt jävla efterblivet.
Citera
2025-09-30, 13:52
Medlem
Citat:
En fråga som också kommit upp under många års tid är att Flashback är ett rasistiskt forum som bör förbjudas. Är det då även på det sättet?

Det kommer alltid finnas folk på extremkanten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in