2025-09-30, 10:32
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ungdomar, främst med invandrarbakgrund men även andra gör ju det... Men vad tjänar de egentligen på det? Ekonomisk vinning framförallt troligen.

Nej, det tror jag knappast.
Dessa personer är ofta i yngre tonåren när de går med i ett gäng, så det är inte för att betala räkningarna.
Jag tror att det vanligaste motivet är status och spänning. Är du babbe, dålig i skolan och uttråkad så har du kortsigtigt inget att vinna på att sköta dig och gå till skolan. Vill du vara i skolan och dess bedövande monotoni och vara en ständig loser, eller vill du gå med i ett gäng och omedelbart få spänning och status?

Det är nog inte så konstigt att många väljer gängen.

Ibland glömmer vi hur långt det är till "svenssonlivet" om man inte är del av majoritetssamhället. Om man sköter sig i skolan så kanske man får ett 9-5, men sex och kärlek är långt borta, för som babbe står du lägst i rang i ett samhälle med ett enormt mansöverskott.

Om du kommer från ett hem där man inte talar standardsvenska, så är det ett ganska rejält glastak, för att t ex ta sig igenom en eftergymnasial utbildning, eller få ett jobb där man tjänar mer än till hyra och räkningar. Och alla kan ju inte baka pizza.
Citera
2025-09-30, 10:41
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Här ligger sanningen. Hur fan resonerar föräldrar som låter barnen växa upp i dessa miljöer.

Det är en förälders uppgift att skydda barnen.

Och där har vi ett annat problem.
Det finns ett kulturellt problem i många MENA-länder, där föräldrar helt enkelt inte tar särskilt mycket föräldraansvar. De har inga planer för sina barn. De skiter i om de är i skolan eller om de driver runt i området. Bokstavligen.
Socialsekreterarna sliter sitt hår, för föräldrarna förlitar sig helt på samhället och Allah. De har fatalismen i sitt DNA. Det är inte bara ett problem i Sverige, utan att ännu större problem i de länder de kommer ifrån.
Av någon anledning verkar vi har föreställt oss att de som flyr till Sveriga från kaos-länder, inte skulle ta kaoset med sig. Men kaoset sitter ju just i hur människor förhåller sig till tillvaron, till livet och till sina barn.
Citera
2025-09-30, 10:44
Medlem
Fast så här var det i min svenska skola också att svenskarna hade gäng som styrde och ställde. Skillnaden brukar vara att svenskarna har mer etablerade kanaler/familjer att komma in i vuxenlivet med arbete och familj medans invandrarna inte har samma kanaler. Därför bli många invandrare kvar i sina ungdomsgäng och växer inte upp och blir värre.
Citera
2025-09-30, 10:49
Medlem
Att gängen växer i olika bostadsområden och över hela landet beror såklart på rädsla. De här människorna vet vad som gäller från sina hemländer. Är man inte med dem så är man emot dem och det är inte roligt vara rädd för gängen.

Så det vi ser nu senaste 10 åren är att gängen växer väldigt snabbt. Alla som är med i ett gäng har inte gjort kriminella saker och det finns gradskillnader. Men alla är med i det här kriminella tänkandet. Rätt som det är så går även den finaste killen med toppbetyg och är söt och gullig iväg med en pistol och avrättar någon från ett annat gäng för så blir det ju. En gängmedlem kan inte säga nej till ett uppdrag.

Överlag så funkar det här för gängen eftersom de allra flesta som är med i gängen saknar den grundläggande respekten för andras väl och ve, man har ett utpräglat egoistiskt tänkande att det är dem eller vi, givetvis ska vi överleva. Det kan man förstå, men det blir så självuppfyllande med gängkriminaliteten och brottsligheten att de hela tiden söker efter offer.

En av de värsta aspekterna med gängkriminaliteten är destruktiviteten inom gängen. Detta kan variera givetvis, men är man knarklangare och har mycket pengar, festar och köper fina prylar. Det är relativt svårt att inte själv trilla dig och bli drogberoende. Drogerna blir också ett av flera sätt att behålla gängmedlemmarna och upprätthålla en hög lojalitetsnivå.

Jag tror att Sverige har inte insett hur extremt farlig den här kulturen är och saknar motmedel. Det är som en epidemi och korruptionen växer nu i alla delar av samhället. Jag ser inget slut på det här eftersom Sverige vägrar att massutvisa de kriminella som nu i antal väl är över de 100.000 som jag tjatat om i flera år.
Citera
2025-09-30, 11:41
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det finns flera böcker skrivna om detta. Läs några av dem så förstår du varför barn går med i kriminella gäng.

"Tills alla dör" eller "När ingen lyssnar" av Diamant Salihu
"Kriget om Södertälje" av Torbjörn Granström
"Mitt bland oss" av Jens Liljestrand och Eva Cetin

Några böcker de alla borde läsa eller lyssna på.
Jag har lyssnat på alla dessa. Ger en rätt bra förståelse hur det hänger ihop.
Börja med den första av de jag skrev om.

Ja det är fruktansvärt men ofta börjar det med någon enkel sak de ombeds göra och får bekräftelse av uppdragsgivaren (gängkriminell) och känner sig stolta över berömmen.
Det kan vara något enkelt som att transportera ett paket med någon sak i till någon annan. Behöver inte var olagligt.
Eller stå på vakt med en mobil och se om polisen kommer och de ringer de ett nummer och berättar och får en röding (500 kr) för att de hjälpt till. Allt verkar så enkelt i början men sedan ökas kraven.

Dålig titel, de dör hela tiden men det kommer ju nya som ersätter hela tiden. Dödandet gör att gängen växer.
Citera
2025-09-30, 12:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Dålig titel, de dör hela tiden men det kommer ju nya som ersätter hela tiden. Dödandet gör att gängen växer.
Ja det kommer nya som uppenbarligen skiter i att de kommer dö.
Läs eller lyssna på den boken.
Mycket bra skriven och kommentaren kan jag avslöja att författaren frågade någon i något gäng om där de skulle sluta skjuta varandra.
Han fick svaret: "Tills alla dör"
Alltså ingen dålig titel.
Handlar om Dödspatrullen, DP, och Shottaz

Nej det är ingen deckare, inte påhittat, utan hämtat rakt från gängen. Ett reportage från verkligheten.

"År 2021 publicerade Salihu reportageboken Tills alla dör om konflikter mellan olika gäng på Järvafältet. Samma år tilldelades han Stora journalistpriset i kategorin Årets röst för sitt arbete med att bevaka gängvåldet."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Diamant_Salihu
Citera
2025-09-30, 12:28
Medlem
Citat:
Ja det kommer nya som uppenbarligen skiter i att de kommer dö.
Läs eller lyssna på den boken.
Mycket bra skriven och kommentaren kan jag avslöja att författaren frågade någon i något gäng om där de skulle sluta skjuta varandra.
Han fick svaret: "Tills alla dör"
Alltså ingen dålig titel.
Handlar om Dödspatrullen, DP, och Shottaz

Nej det är ingen deckare, inte påhittat, utan hämtat rakt från gängen. Ett reportage från verkligheten.

"År 2021 publicerade Salihu reportageboken Tills alla dör om konflikter mellan olika gäng på Järvafältet. Samma år tilldelades han Stora journalistpriset i kategorin Årets röst för sitt arbete med att bevaka gängvåldet."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Diamant_Salihu
Fast alla dör ju inte, gängen växer så gör morden. Hur är det att alla dör?
Citera
2025-09-30, 12:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Fast alla dör ju inte, gängen växer så gör morden. Hur är det att alla dör?
Det var den kommentar författaren fick.
Nej det kommer fler till så alla kommer inte död och därför fortsätter de skjuta varandra.

Har du läst boken?
Eller vad bygger du dina saker på?
Citera
2025-09-30, 12:30
Medlem
Citat:
Det var den kommentar författaren fick.
Nej det kommer fler till så alla kommer inte död och därför fortsätter de skjuta varandra.

Har du läst boken?
Eller vad bygger du dina saker på?
Jag syftar på nyhetsrapportering både via klassist media men mest youtube-media Bland annat intervjuer med Diamant på Viktors kanal, bra intervju. Inte läst boken nä, är den bra?
Citera
2025-09-30, 12:36
Medlem
Jag har provat
Men alldeles för dåligt betalt för risken
Citera
2025-09-30, 12:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag syftar på nyhetsrapportering både via klassist media men mest youtube-media Bland annat intervjuer med Diamant på Viktors kanal, bra intervju. Inte läst boken nä, är den bra?
En av de bättre böckerna jag lyssnat på (ljudbok)
Även den andra han skrivit. "När ingen lyssnar"
Handlar om mycket om EncroChat och Kurdiska räven. (Foxkurdish)

Borde vara sådant man får läsa i skolan istället för massa gamla författare. Många yngre skulle fatta hur det hänger ihop. Finns inga snabba pengar och lycka med gängen.
Citera
2025-09-30, 12:52
Medlem
Citat:
Det finns flera böcker skrivna om detta. Läs några av dem så förstår du varför barn går med i kriminella gäng.

"Tills alla dör" eller "När ingen lyssnar" av Diamant Salihu
"Kriget om Södertälje" av Torbjörn Granström
"Mitt bland oss" av Jens Liljestrand och Eva Cetin

Några böcker de alla borde läsa eller lyssna på.
Jag har lyssnat på alla dessa. Ger en rätt bra förståelse hur det hänger ihop.
Börja med den första av de jag skrev om.

Ja det är fruktansvärt men ofta börjar det med någon enkel sak de ombeds göra och får bekräftelse av uppdragsgivaren (gängkriminell) och känner sig stolta över berömmen.
Det kan vara något enkelt som att transportera ett paket med någon sak i till någon annan. Behöver inte var olagligt.
Eller stå på vakt med en mobil och se om polisen kommer och de ringer de ett nummer och berättar och får en röding (500 kr) för att de hjälpt till. Allt verkar så enkelt i början men sedan ökas kraven.
"När ingen lyssnar" är en fantastisk bra bok. Dessutom skriven av Diamant salihu som själv som journalist inom området återger en bild som många skulle läsa för att bättre förstå problematiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in