2025-09-29, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteBoySummer
Kör över personen som är i vägen, så vi får ett prejudikat.

Tack på förhand

Vet inte om det har hänt i Sverige än, men det har ju hänt utomlands redan.
Citera
2025-09-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Kanske inte misshandel. Men ofredande.

Så en aktivist hindrar mig från att köra min bil på motorvägen, men det är jag som åker dit för ofredande om jag sprayar honom med vanligt vatten…?

Det är väl isåfall ett bra bevis på att något är fel…
Citera
2025-09-29, 20:46
Medlem
Jag har en burk med surströmming i bilen utifall att jag skulle bli ståendes framför återställvåtmarker.
Tänker att jag öppnar den och häller spaet över idioterna.
Sen är det betydligt effektivare att släpa dom ur vägen genom att dra dom i håret än att dra i armar och ben.
Att dessutom köra mer eller mindre på dom hålla in tutan konstant så då får hörselskador, frenetiskt använda spolarvätska på strålkastarna lät ju också vara effektivt.

En annan rolig idé vore att ha med en ask tändstickor och tändvätska. Spruta på tändvätska och tänd på om dom inte flyttar på fläsket.
Citera
2025-09-29, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Så lagen säger att det är helt okej att hindra mig, samtidigt som att lagen säger att all form av självförsvar mot det är att likställa med misshandel?

Varför bara aktivister? Jag stör mig på A-traktorförare som hindrar och bildar köer, tycker du det vore ok att preja ner dem i diken och sen spraya dem?

Om inte, varför tror du det är ok att spreja just aktivister?
Citera
2025-09-29, 21:10
Medlem
Citat:
Du ser inte skillnaden på de två sakerna alltså?
En person sprayar en annan person, i båda fallen.
Citera
2025-09-29, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Och hur ska våldet kunna vara nödvärn och proprotionerligt om det inte handlar om ett envarsgripande? Om någon fiskar upp min plånbok och jag behöver ta till våld för att återfå den utgår jag från att tjuven inte vill lämna tillbaka den och att jag i mina försöka att ta tillbaka den, löper risk att bli skadad. Då blir det väl plötsligt en nödvärnssituation tänker jag?
Du behöver inte gripa vederbörande för att med våld ta tillbaka din plånbok. Alltså, jag vet inte ens hur jag ska svara på det här. Varför tror du att ett gripande är nödvändigt i sammanhanget?
Citera
2025-09-29, 21:36
Medlem
Citat:
Du ser inte skillnaden på de två sakerna alltså?
Lustig kommentar från någon som inte ser skillnaden på att blockera en väg och att hindra någon från att lämna ett rum
Citera
2025-09-29, 21:57
Medlem
Citat:
Såg precis bild på polis som använder pepparspray mot aktister som sätter sig på motorvägen och hindrar mig.

Vad säger lagen om att jag som bilist, blir hindrad från att köra och då använder laglig självförsvarspray för att få dem att flytta sig?

Är det någon som kan lagen?

Det känns som att det borde vara tillåtet med tanke på att de ju hindrar mig, och jag använder inte våld?

Du får troligtvis bara använda proportionerligt våld ifall det finns överhängande risk att de kommer att skada dig eller din bil. Du befinner dig inte i en nödvärnsituation. Polisen får använda våld för att avlägsna aktivisterna.
Citera
2025-09-29, 22:04
Medlem
Det korta svaret är nej, du får inte inom ramen för vad lagen tillåter använda försvarssprej (oavsett hur laglig denna är att inneha) mot aktivister som blockerar vägen. Det faller inte inom ramarna för nödvärn och du gör dig skyldig till misshandel.

Så, då var det utrett. Följdfrågor?
Citera
2025-09-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför bara aktivister? Jag stör mig på A-traktorförare som hindrar och bildar köer, tycker du det vore ok att preja ner dem i diken och sen spraya dem?

Om inte, varför tror du det är ok att spreja just aktivister?

För att en A-traktor har all rätt att köra på vägen, även om den är långsam.

Du förstår inte skillnaden, verkligen?
Citera
2025-09-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenerikj
Du får troligtvis bara använda proportionerligt våld ifall det finns överhängande risk att de kommer att skada dig eller din bil. Du befinner dig inte i en nödvärnsituation. Polisen får använda våld för att avlägsna aktivisterna.

Det var min 1a fråga, där polis i Finland använde någon form av pepparspray.

Så nog får polis använda någon form av våld, dvs av typen pepparspray, lyfta bort, osv.
Citera
2025-09-29, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
En person sprayar en annan person, i båda fallen.

Nej. En person hindrar en annan person och blir sen sprayad.

I det andra fallet så kommer aktivisten fram och sprayar en person som inte står i vägen på något sätt. Det är väldigt olika scenarion, det förstår du väl eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in