2025-09-29, 14:20
Medlem
Såg precis bild på polis som använder pepparspray mot aktister som sätter sig på motorvägen och hindrar mig.

Vad säger lagen om att jag som bilist, blir hindrad från att köra och då använder laglig självförsvarspray för att få dem att flytta sig?

Är det någon som kan lagen?

Det känns som att det borde vara tillåtet med tanke på att de ju hindrar mig, och jag använder inte våld?
Citera
2025-09-29, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Såg precis bild på polis som använder pepparspray mot aktister som sätter sig på motorvägen och hindrar mig.

Vad säger lagen om att jag som bilist, blir hindrad från att köra och då använder laglig självförsvarspray för att få dem att flytta sig?

Det känns som att det borde vara tillåtet med tanke på att de ju hindrar mig, och jag använder inte våld?
Är du verkligen så dum att du inte tror att det räknas som våld att använda pepparspray mot någon?

Misshandel kallas det.
Citera
2025-09-29, 14:29
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:

Du åker dit för misshandel kanske t.o.m. övervåld då du brukar mer våld än du behöver. Finns liksom ingen fara för din säkerhet att bruka självförsvar med en pepparspray då någon står i vägen… fy fan har du blöja annars också eller
Citera
2025-09-29, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Du åker dit för misshandel kanske t.o.m. övervåld då du brukar mer våld än du behöver. Finns liksom ingen fara för din säkerhet att bruka självförsvar med en pepparspray då någon står i vägen… fy fan har du blöja annars också eller

Så lagen säger att det är helt okej att hindra mig, samtidigt som att lagen säger att all form av självförsvar mot det är att likställa med misshandel?

Hur kan svidande ögon räknas som en misshandel?
Märk väl att pepparspray inte är tillåtet i Sverige, så vi pratar någon form av tillåten självförsvarsspray här.
Citera
2025-09-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Är du verkligen så dum att du inte tror att det räknas som våld att använda pepparspray mot någon?

Misshandel kallas det.

Pepparspray är inte tillåtet i Sverige, så jag pratar inte om det, utan de tillåtna varianterna.
Citera
2025-09-29, 14:35
Avstängd
Citat:
Det blir väl olovligt kvarhållande eller något liknande? Dessutom verkar du ha blöja eftersom du inte klarar av att läsa vad det står.
Citera
2025-09-29, 14:36
Medlem
Citat:
fy fan har du blöja annars också eller

Ett påhittat scenario för dig då:

Jag står utanför din lägenhetsdörr, så du kommer inte till jobbet eftersom att du inte kommer förbi mig.

Så om du då använder någon form av våld för att flytta mig, så är det misshandel?

Vad räknas det som att jag hindrar dig från att lämna ditt hem?

För helt lagligt kan det ju inte vara, eller?
Citera
2025-09-29, 14:36
Medlem
Citat:
Pepparspray är inte tillåtet i Sverige, så jag pratar inte om det, utan de tillåtna varianterna.
Det spelar ingen roll om den är tillåten att inneha eller inte. Det är fortfarande misshandel att spraya det på folk.
Citera
2025-09-29, 14:40
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ett påhittat scenario för dig då:

Jag står utanför din lägenhetsdörr, så du kommer inte till jobbet eftersom att du inte kommer förbi mig.

Så om du då använder någon form av våld för att flytta mig, så är det misshandel?

Vad räknas det som att jag hindrar dig från att lämna ditt hem?

För helt lagligt kan det ju inte vara, eller?
Nej jag får lov att flytta på dig så jag kommer ut.
Men står du framför mig på motorvägen och jag sprutar pepparspray på dig för att du ska flytta dig så är det misshandel.
Citera
2025-09-29, 14:41
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Det blir väl olovligt kvarhållande eller något liknande? Dessutom verkar du ha blöja eftersom du inte klarar av att läsa vad det står.
Det kan inte bli olovligt kvarhållande eller något liknande om jag sprutar pepparspray på dig.
Citera
2025-09-29, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det spelar ingen roll om den är tillåten att inneha eller inte. Det är fortfarande misshandel att spraya det på folk.

Även om du blir kvarhållen mot din vilja?

Vi säger att just den här våtmarks-aktivisterna är lite hårdare än alla andra och sitter kvar i 24timmar.

Vart går gränsen för när du snällt ska vänta tills de flyttat sig, och när du får göra något åt saken?
Citera
2025-09-29, 14:43
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Så lagen säger att det är helt okej att hindra mig, samtidigt som att lagen säger att all form av självförsvar mot det är att likställa med misshandel?

Hur kan svidande ögon räknas som en misshandel?
Märk väl att pepparspray inte är tillåtet i Sverige, så vi pratar någon form av tillåten självförsvarsspray här.
Sprutar du pepparspray på någon är risken stor att du blir fälld för misshandel. Detta är inte något MENA land eller vildvästeren öga för öga ”han gjorde si och så buhu”

Det är glasklar misshandel om du sprutar pepparspray på någon, det är inte självförsvar om någon hindrar din väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in