Citat:
Ursprungligen postat av
RusskijNjet
Det är helt naturligt att människor känner starkare för vissa konflikter än andra – särskilt när det finns kulturell eller personlig koppling. Det gäller svenskar, ukrainare, palestinier, araber, judar och andra i samma utsträckning.
Att människor med rötter i Mellanöstern fokuserar mer på Palestina är inte konstigt – precis som att många i Europa fokuserar mer på Ukraina. Det blir problem först när man börjar använda det som ett sätt att misstänkliggöra grupper, vilket inte leder till någon konstruktiv diskussion.
Och när det gäller den judiska gisslan: de flesta medmänskliga röster – oavsett bakgrund – har fördömt gisslantagandet. Problemet är att i konflikter tenderar extrema röster att höras mest, och det är sällan de representerar någon större grupp.
Det var ett sådant här svar som jag var ute efter när jag skrev mitt inlägg.
Ditt resonemang leder till att man gör skillnad på människor beroende på härkomst och kulturell koppling, det tror jag också. Man värderar inte hela jordens befolkning som "lika" utan efter ett gäng parametrar, något som blir väldigt tydligt i svenska medias rapportering av konflikten i Gaza.
Ovan nämnda konflikt är en del av ett större paket av åsikter som man vill sälja, där ingår att Trump är ond och även Elon Musk av nån anledning? Där ingår också att partierna till vänster är goda och även att vita människor är onda och är tvungna att bära en arvsynd för oöverskådlig framtid bland annat.
Jag tror vi alla i tråden och även delar av Hamas insett vid det här laget att det är svårare att väcka sympatier när man själv är angriparen? Det enda "positiva" detta krig för med sig är att det blir väldigt tydligt var antisemitismen frodas och att den är utbredd och mår mycket bra i Sverige och en stor skara människor har tid och råd med att demonstrera på gator och torg och torgföra den här konflikten utifrån något slags offerperspektiv?
Säger mycket om Sverige och dess bidragspolitik om inte annat?