2025-09-29, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Att samma människor som fördömer kriget i Ukraina är snabba in här för att relativisera och flytta fokus beror på att i deras ögon är palestinska barn mindre värda än ukrainska. Man är antimuslimska och ofta kontrajihadistiska till sitt sätt att tänka och betraktar en ung palestisk flicka som en framtida barnalstrare i närbelägen förort vars syfte är att ”ta över Sverige med barnvagn”. Därför har man inga problem med att hennes hus träffas av en amerikansk missil avfyrad från Tel Aviv.

Ärligt nu, det är så ni tänker om ni för en gångs skull ska vara riktigt ärliga?

Två anledningar.
1. Hamas startade kriget och kan avsluta det vilken dag som helst.
2. Hamas siffror är inte trovärdiga för fem öre.
Citera
2025-09-29, 20:12
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Två anledningar.
1. Hamas startade kriget och kan avsluta det vilken dag som helst.
2. Hamas siffror är inte trovärdiga för fem öre.
Israel kan också avsluta kriget vilken dag som helst genom att göra vad du i andra trådar anser att Putin ska göra, nämligen att kalla hem sina arméer. Varför ställer du inte samma krav till Netanyahu?
Citera
2025-09-29, 20:14
Medlem
Citat:
Israel kan också avsluta kriget vilken dag som helst genom att göra vad du i andra trådar anser att Putin ska göra, nämligen att kalla hem sina arméer. Varför ställer du inte samma krav till Netanyahu?

Så att Hamas kan upprepa 7e oktober som de lovat att göra? Visst.
Vill du att civila ska sluta dö i Gaza får du vädja till hamas att antingen ge upp eller sluta använda de som sköldar.
Varför ska jag säga åt den som försvarar sig att ge upp?
Senast redigerad av Kratatch 2025-09-29 kl. 20:19.
Citera
2025-09-29, 20:17
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Så att Hamas kan upprepa 7e oktober som de lovat att göra? Visst.
Vill du att civila ska sluta ö i Gaza får du vädja till hamas att antingen ge upp eller sluta använda de som sköldar.
Varför ska jag säga åt den som försvarar sig att ge upp?
Försvarar sig? Hur är det ett försvar att skicka missiler på kvinnor och barn?

De här döda judarna från oktober för två år sedan är med råge kvittade nu. Världen äcklas av Israels pågående folkmord.
Citera
2025-09-29, 20:21
Medlem
Citat:

De här döda judarna från oktober för två år sedan är med råge kvittade nu. Världen äcklas av Israels pågående folkmord.

Säg det, det är ju vad ni Hamas kramare kallar Hamas raketattacker för. Alltid "försvar".
Och jag tvivlar på att man siktar på kvinnor och barn från Israels sida då det knappast ger något. Det är Hamas och Rysslands taktiker att bomba civila med vilje.

Det pågår inget folkmord. FN's definitioner av folkmord är inte uppfyllda.

Det kommer fortsätta dö civila när Hamas vägrar ge upp och gömmer sig böland dem. Tror du krig har ett bäst före datum?
Citera
2025-09-29, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
https://www.youtube.com/watch?v=9Hc0nGBb88c

Nu kommer nästa stjärna och postat rn Youtube länk utan någon som helst förklaring eller kontext.
Tillåt mig gissa den har ingenting att göra med påståendet som gjordes utan är någon slags propagandavideo från en zionist-aktivists kanal?

Är det en sådan här låg nivå ni vill ha i tråden
Citera
2025-09-29, 20:36
Medlem
Citat:
Säg det, det är ju vad ni Hamas kramare kallar Hamas raketattacker för. Alltid "försvar".
Och jag tvivlar på att man siktar på kvinnor och barn från Israels sida då det knappast ger något. Det är Hamas och Rysslands taktiker att bomba civila med vilje.

Det pågår inget folkmord. FN's definitioner av folkmord är inte uppfyllda.

Det kommer fortsätta dö civila när Hamas vägrar ge upp och gömmer sig böland dem. Tror du krig har ett bäst före datum?

Palestina är en part som försvarar sig mot en brutal ockupationsmakt och har så gjort i snart 1 sekel. Att du och så många andra här på flashback inte har kognitiv förmåga nog att förstå vem som ockuperar och förtrycker vem i denna konflikt är ju bra lustigt. För dom absolut flesta i världen är det helt jävla solklart hur det förhåller sig
Citera
2025-09-29, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFourthTurning
Nu kommer nästa stjärna och postat rn Youtube länk utan någon som helst förklaring eller kontext.
Tillåt mig gissa den har ingenting att göra med påståendet som gjordes utan är någon slags propagandavideo från en zionist-aktivists kanal?

Är det en sådan här låg nivå ni vill ha i tråden

Halshugga barn, våldta dem, bränna familjer levades, Kasta lik och skadade i högar. Det är vad som videon beskriver verbalt. Palestinier som sedan med sina barn sparkar sönder skallen på döda Judar när terroristerna kommit "hem" och jublar runt om, precis som här i Sverige, Malmö och resten av väst. Den här dokumentationen finns.. Det är verklighet! Det är psyket bland palestinierna. Det är inte människor, som vi, de är fan djur!

Jag behöver inte förklara, men nu har jag gett dig kontext, och du visste precis vad det handlade om men bryr dig inte, för du gillar de som dödar oskyldiga barn, kvinnor och knullar lik i Allah's namn. Med dessa åsikter förtjänar man inte finnas.
Senast redigerad av Dcman 2025-09-29 kl. 21:15.
Citera
2025-09-29, 21:13
Medlem
Citat:

Palestinierna och Hamas har visat sig vara värre än allt annat hemskt du ens kan komma på, sett eller ens kunna drömma om, och du bagatelliserar det? Inte tillräcklig slakt för dig?

Problemet för dig ditt jävla kräk är att det inte är en "engångshändelse" eller "misstag". Det är en stark vilja att på de mest bestialiska sätt döda människor. Vilket de gång på gång inte bara säger, utan gör.

Skulle Israel släppa en atombomb på dessa äckliga keratein skulle det ironist vara en mänsklig och vänlig handling. För alla!
Citera
2025-09-30, 08:31
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Var så god:
In January 2025, a peer-reviewed analysis of deaths in the Gaza war between October 2023 and 30 June 2024 was published in The Lancet. The paper estimated 64,260 deaths from traumatic injury during this period, and likely exceeding 70,000 by October 2024, with 59.1% of them being women, children and the elderly. It concluded that the GHM undercounted trauma-related deaths by 41% in its report, and also noted that its findings "underestimate the full impact of the military operation in Gaza, as they do not account for non-trauma-related deaths resulting from health service disruption, food insecurity, and inadequate water and sanitation."[58] A comparable figure for May 2025 would be 93,000 (77,000 to 109,000), representing 4–5% of Gaza's pre-war population.[59]

https://en.wikipedia.org/wiki/Casual...f_the_Gaza_war
Wiki är ingen bra källa nuförtiden, den var bättre när den startade nu, nej.

Men är det en tävling om vem det är mer syns om?

https://www.vaticannews.va/en/church...xtremists.html

https://asiatimes.com/2025/03/in-syr...nd-christians/

https://christianpure.com/learn/musl...facts-figures/

Så vem/vilka är det mest synd om?

https://www.genocidewatch.com/single...red-since-2000
Citera
2025-09-30, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djingiskahn
Avseende antal dödade i Åalestina: Oberoende studier (t.ex. i Lancet) har ibland visat att dödstalen snarare kan vara underskattade, eftersom många kroppar inte kan rapporteras eller identifieras.

Man kan ju fråga sej hur skribenter på Lancet kommit fram till den slutsatsen ?
Har dom något som styrker detta eller är det bara fria fantasier ?

Tragiskt att en anrik publikation som Lancet tar sin spekulationer som detta
Citera
2025-09-30, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RusskijNjet
Det är helt naturligt att människor känner starkare för vissa konflikter än andra – särskilt när det finns kulturell eller personlig koppling. Det gäller svenskar, ukrainare, palestinier, araber, judar och andra i samma utsträckning.

Att människor med rötter i Mellanöstern fokuserar mer på Palestina är inte konstigt – precis som att många i Europa fokuserar mer på Ukraina. Det blir problem först när man börjar använda det som ett sätt att misstänkliggöra grupper, vilket inte leder till någon konstruktiv diskussion.

Och när det gäller den judiska gisslan: de flesta medmänskliga röster – oavsett bakgrund – har fördömt gisslantagandet. Problemet är att i konflikter tenderar extrema röster att höras mest, och det är sällan de representerar någon större grupp.
Det var ett sådant här svar som jag var ute efter när jag skrev mitt inlägg.
Ditt resonemang leder till att man gör skillnad på människor beroende på härkomst och kulturell koppling, det tror jag också. Man värderar inte hela jordens befolkning som "lika" utan efter ett gäng parametrar, något som blir väldigt tydligt i svenska medias rapportering av konflikten i Gaza.
Ovan nämnda konflikt är en del av ett större paket av åsikter som man vill sälja, där ingår att Trump är ond och även Elon Musk av nån anledning? Där ingår också att partierna till vänster är goda och även att vita människor är onda och är tvungna att bära en arvsynd för oöverskådlig framtid bland annat.

Jag tror vi alla i tråden och även delar av Hamas insett vid det här laget att det är svårare att väcka sympatier när man själv är angriparen? Det enda "positiva" detta krig för med sig är att det blir väldigt tydligt var antisemitismen frodas och att den är utbredd och mår mycket bra i Sverige och en stor skara människor har tid och råd med att demonstrera på gator och torg och torgföra den här konflikten utifrån något slags offerperspektiv?
Säger mycket om Sverige och dess bidragspolitik om inte annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in