2025-09-29, 17:37
Medlem
karlgunnars avatar
Många "vita" arbetare har barn och har beroende av tobak och alkohol vilket kostar rätt stora pengar per månad sen vill man gärna "unna sig" lite kul också och så vips är pengarna slut och när bilen går sönder tar man lån och så börjar karusellen.
Citera
2025-09-29, 18:04
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Då är det lönehelg. Många är glada och äntligen har de pengar igen. Ungefär var fjärde svensk saknar sparande värt namnet och är i princip beroende av nästa lön kommer in. https://via.tt.se/pressmeddelande/34...236046&lang=sv

Hur tänker ni? Hur hamnade ni där? Vad tänker ni göra för att förbättra situationen? Vad lägger du pengarna på? Har du överhuvudtaget koll så du prioriterar rätt?

Jag tycker 25 procent är extremt högt och det innebär att många är lönearbetare och inte bara de som har det tufft att klara sig på bidrag.

Så ni med heltidsjobb vad gör att ni saknar buffert? Varför har in inte att så kallat ”dra åt helvete konto”?

Vore väl klädsamt om du själv först redovisade hur mycket du sparar och har i buffert...
Citera
2025-09-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhartman47
8000 det var som fan jag har 3000 kvar efter jag har betalt hyra, el, försäkring, mobil, internett och vi är två personer som ska leva på dett, min fru tjänar inga pengar och får inget socalbidrag. Så vad gnäller du över 8000

Jag får inte heller nåt socialbidrag. Och det är en helt annan sak att få pengarna att räcka till vuxna, än till växande barn. Så är det bara. Har inte heller sagt att vi inte klarar oss. Bara att det är tajt ibland 🤷‍♀️
Citera
2025-09-29, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är jättesorgligt att du inte kan ta in vad jag skriver. Jag kan inte annat än att beklaga.

Joddå jag hör precis vad du "säger" men det kostar att leva också. Har du inte själv 3 stora barn som äter mkt, umgås med vänner, växer ur, tappar bort och nöter kläder, och provat leva med våra marginaler en längre tid, så tror jag inte att du har en aning om hur tufft det kan bli när alla oväntade utgifter bara fortsätter rulla in. Jag har haft en buffert, och så fort jag får någon krona över så kommer jag att spara ihop till en buffert igen. Det kommer bättre tider. Förhoppningsvis. Och då kommer sparandet att komma igång igen. Men jag kommer inte att låta barnen gå utan mat eller kläder bara för att jag ska kunna spara en slant. Till mig själv går inte en krona mer än till mat och vårdkostnader.
Citera
2025-09-29, 18:29
Medlem
Jag kan säga vad som gjort att vi under många år haft en ansträngd ekonomi, trots att vi är vanliga svennar med både utbildning och helt ok jobb - och det är att man år efter år drar på sig mer och mer bäckar, rätt kostsamma sådana så att det inte bara är en å av utgifter utan slutligen en forsande älv.

Först köper man ett hus som kostar en bra slant i månaden - inget som dödar ekonomin men som ger en bra start för utgiftsfloden. Sedan bygger man en pool. Någon tusing extra sommarmånaderna är ju inget som man blir utblottad på. Med hus så medföljer givetvis alla möjliga utgifter. Dessa tar ju egentligen aldrig slut.

På bilfronten så blev man bekväm, och inte bara en privatleasad bil - utan två! Nu börjar vi snacka rätt höga månadskostnader. Men så länge som man medvetet säger högt till sig själv och andra runt omkring att "Ja det är ju inte för att det är det mest eknomiska alternativet som jag privatleasar" så känns det helt ok.

Passa på att handla en hund som ska ha försäkring, mat och lite annat lullull.

På detta så kör man Netflix, Disney, Prime, Spotify och allt annat "man inte kan leva utan". Lite MAX och pizza några gång för mycket i månaden - som en sann wt och svennebanan.

Även barnen måste få sitt. Så de ska ha ett par kostsamma aktiviteter med nya avgifter inför varje ny termin. 2 barn och 2 aktiviteter var.

Just ja, även vi vuxna har ju ett par aktiviteter som kostar varje månad. Gym t.ex.

Vad mer då, JO, Putin invaderar Ukraina och sätter snurr på det mesta. Räntorna skenar, maten blir 20% dyrare och det mesta åt helvete.

Ungefär sådär har du ett bra recept för att få pengarna att ta slut varje månad.
Citera
2025-09-29, 18:58
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Jag får inte heller nåt socialbidrag. Och det är en helt annan sak att få pengarna att räcka till vuxna, än till växande barn. Så är det bara. Har inte heller sagt att vi inte klarar oss. Bara att det är tajt ibland 🤷‍♀️
Det är absurt att ha 3000 efter räkningar om man jobbar heltid.
Helt sinnessjukt.
Hur allt kostar nu liksom.
Citera
2025-09-29, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vore väl klädsamt om du själv först redovisade hur mycket du sparar och har i buffert...

Var för ska jag göra det i detalj. Låt säga så här jag kan vänta i åratal på lönen om det ger dig någon tröst.
Citera
2025-09-29, 19:03
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Då är det lönehelg. Många är glada och äntligen har de pengar igen. Ungefär var fjärde svensk saknar sparande värt namnet och är i princip beroende av nästa lön kommer in. https://via.tt.se/pressmeddelande/34...236046&lang=sv

Hur tänker ni? Hur hamnade ni där? Vad tänker ni göra för att förbättra situationen? Vad lägger du pengarna på? Har du överhuvudtaget koll så du prioriterar rätt?

Jag tycker 25 procent är extremt högt och det innebär att många är lönearbetare och inte bara de som har det tufft att klara sig på bidrag.

Så ni med heltidsjobb vad gör att ni saknar buffert? Varför har in inte att så kallat ”dra åt helvete konto”?
Vet inte vad ”vaka” lönen innebär. (Kan nån förklara ”vaka” för mig, tack).

Det var samma sak för mig i slutet av 80-talet/början på 90-talet. Och i mitten av 90-talet pluggade jag på universitetet. När jag började mitt första jobb frågade jag när de skulle ut på lunch om det var för att det inte var inslutet på månaden. Nån svarade torrt att ”vi är inte beroende av ny månadslön för att äta lunch”.

Så snåla med lunchmat har man varit med om. I många år. Lönehelger var återkommande: då är det fest.

Du är väldigt politisk i ditt inlägg. Inte så mycket just din erfarenhet utan går på ”ungefär var fjärde svensk” propaganda.

Det är inte valår i år. Brukar SSU aktiveras så här tidigt eller är du en av de oregerliga politiska sleepers som aktiverades av sig själv.
Citera
2025-09-29, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Det är absurt att ha 3000 efter räkningar om man jobbar heltid.
Helt sinnessjukt.
Hur allt kostar nu liksom.

Ja det är helt galet. Lönerna är alldeles för låga. I alla fall för dom lågavlönade. Det har inte hängt med i utvecklingen.
Citera
2025-09-29, 19:11
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Varför skulle du få socialbidrag? Är du kvalificerad för det?

Dvs du har ingen a-kassa. Du är inte sjukskriven. Du är dock allmänt oduglig att kunna sköta dig och ett jobb. Lat kanske?

Varför får ”du inget socialbidrag”?

Är du bara lat och kommunen säger nej? Bra där av kommunen.
Citera
2025-09-29, 19:14
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Jag vill inte vara rikast på kyrkogården...
Citera
2025-09-29, 19:16
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Var för ska jag göra det i detalj. Låt säga så här jag kan vänta i åratal på lönen om det ger dig någon tröst.
”Vänta i åratal på lönen”

Varför har du inte gått vidare på ”åratal” istället för att sitta och vänta?

Ta tag i dig själv, lyft dig i kragen och gör något och bli duglig istället för att kverulera, slipa och tycka synd om dig själv.

Upp och hoppa. Pigg och nyter. Ny dag, nya möjligheter. Attityden är 90% av lycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in