2025-09-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Så teoretiskt sett, så skulle jag då kunna åka ditt för misshandel om jag bytte ut den lagliga pepparsprayen mot en vattenflaska och sprayade oxå?

Nej, att spraya eller hälla vatten på någon är inte misshandel men det är ofredande
Citera
2025-09-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Kan du citerade det felaktiga ur ditt AI svar du fick? Vad får dig att tveka på att lagen är kristallklar (förutom för dig)

Det var inte jag som skrev det, det var någon annan i tråden.
Citera
2025-09-29, 18:11
Medlem
Epimaness avatar
Lämna bilen?

Du får förstås inte parkera bilen på motorvägen.
Citera
2025-09-29, 18:12
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Det var inte jag som skrev det, det var någon annan i tråden.
Ja men du säger ju att det svar han skrev skulle motsätta dig svaren du får i tråden. Läste du ens och förstod vad för AI svar han gav dig? Vill du citera det felaktiga du svarade på?
Citera
2025-09-29, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Lämna bilen?

Du får förstås inte parkera bilen på motorvägen.

Vad händer om jag kliver ur bilen men glömmer att lägga i handbromsen? 😀
Citera
2025-09-29, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Ja men du säger ju att det svar han skrev skulle motsätta dig svaren du får i tråden. Läste du ens och förstod vad för AI svar han gav dig? Vill du citera det felaktiga du svarade på?

Jag vet inte ens vem inlägg du hänvisar till.

Det är enklare om du klipper in det.
Citera
2025-09-29, 18:20
Medlem
Onanikrems avatar
Räcker du vänder bilen, backar och gasar ut ett svart moln dieselrök i ansiktet på dem för det skall räknas som misshandel. Var väl någon EPA förare som gjorde för några år sedan.

Undrar vad rubriceringen blir om du häller en hink iskallt vatten över dem?
Senast redigerad av Onanikrem 2025-09-29 kl. 18:22.
Citera
2025-09-29, 18:26
Medlem
Citat:
Vad händer om jag kliver ur bilen men glömmer att lägga i handbromsen? 😀

Ganska solklart fall av vårdslöshet i trafik och om någon blir skadad så är det också vållande till kroppsskada.

Om du nu nödvändigtvis känner att du måste göra någon form av handling för att avlägsna miljöaktivister som sitter i vägen för dig så skulle jag tippa på att hälla någon form av illaluktande substans, i närheten av men inte på aktivisterna, inte utgör någon olaglig handling.
Att sitta i lukten av smörsyra eller rävpiss skulle nog vara ganska obehagligt
Citera
2025-09-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Ganska solklart fall av vårdslöshet i trafik och om någon blir skadad så är det också vållande till kroppsskada.

Om du nu nödvändigtvis känner att du måste göra någon form av handling för att avlägsna miljöaktivister som sitter i vägen för dig så skulle jag tippa på att hälla någon form av illaluktande substans, i närheten av men inte på aktivisterna, inte utgör någon olaglig handling.
Att sitta i lukten av smörsyra eller rävpiss skulle nog vara ganska obehagligt

Nja, det ska väl finnas ett uppsåt för att jag ska kunna bli dömd?

De har ju dessutom all tid i världen på sig att resa sig upp och flytta sig från vägen om bilen kommer rullandes?
Citera
2025-09-29, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Räcker du vänder bilen, backar och gasar ut ett svart moln dieselrök i ansiktet på dem för det skall räknas som misshandel. Var väl någon EPA förare som gjorde för några år sedan.

Undrar vad rubriceringen blir om du häller en hink iskallt vatten över dem?

Har nån åkt dit för misshandel på det sättet? Det låter helt sinnesjukt.
Citera
2025-09-29, 18:38
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Jag vet inte ens vem inlägg du hänvisar till.

Det är enklare om du klipper in det.

Citat:
Så här säger Google AI om detta.

Man får använda licensfri försvarsspray endast i en nödvärnssituation, det vill säga när man är hotad eller angripen och behöver försvara sig själv eller någon annan. Du har rätt att använda det som en del av nödvärn för att avvärja en omedelbar, olaglig attack. Pepparspray (OC-spray), som är den typ av spray som innehåller kapsaicin (extrakt från chili), är däremot en vapenlagsklassad produkt som kräver tillstånd för innehav.
När man får använda försvarsspray:
I en nödsituation: Användningen är enbart tillåten när du eller någon annan befinner sig i omedelbar fara.
Som självförsvar (nödvärn): Detta gäller när någon attackerar dig eller hotar med våld, och det finns en överhängande risk att hotet kan förverkligas.
För att avvärja ett angrepp: Du kan använda sprayen för att neutralisera ett hot, till exempel om någon bryter sig in i ditt hem.
När man inte får använda försvarsspray:
Inte som en attack eller trakasseri: Om du använder sprayen mot någon som inte utgör ett hot, gör du dig skyldig till misshandel och kan bli anmäld.
Inte utan tillstånd (pepparspray): Pepparspray med kapsaicin likställs med skjutvapen i Sverige och kräver tillstånd, vilket är mycket restriktivt för privatpersoner.
Citat:
Frågan är om det då stämmer vad som skrivs i tråden, att du inte får göra ett jävlaste skit ifall någon hindrar dig på motorvägen?
Var i texten läser du att det skulle vara lagligt att flytta, attackera eller spraya ner en aktivist med pepparspray?
Citera
2025-09-29, 18:41
Medlem
Citat:
Nja, det ska väl finnas ett uppsåt för att jag ska kunna bli dömd?

De har ju dessutom all tid i världen på sig att resa sig upp och flytta sig från vägen om bilen kommer rullandes?

Nej, för vårdslöshet och vållande krävs inte uppsåt utan bara att man är just vårdslös
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in