2025-09-29, 12:44
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Vi fortsätter på samma tema. Rubriker som bryter mot admins snäva tolkning av regel 0.01 men som har en snöbolls chans i helvetet att ändras eftersom eftersom moderatorerna håller med:

Bästa rubrik: Principdiskussion: Är somalier hatade i Sverige?
Eventuell kortare variant: Är somalier hatade i Sverige?

(FB) Varför är den tyska skitbilen BMW populärt bland invandrare?

Bästa rubrik (av de prövade):
"Varför är BMW populärt bland invandrare?"

Alternativ formuleringar (fyra former enligt metod):
a) Påståenderubrik: "BMW är populärt bland invandrare"
b) Frågerubrik: "Varför är BMW populärt bland invandrare?"
c) Citat-/attribueringsrubrik: "TS: BMW är populärt bland invandrare"
d) Kontext-/ämnesrubrik: "BMW och invandrare"

(FB) Skamlösa arabiska pensionärer kräver högre pension

Bästa rubrik (av de prövade och bearbetade):
Pensionärer kräver högre pension

Alternativ om man vill ange kontext (utan värdeord):
Alkompis: Pensionärer kritiserar låga pensioner
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-29 kl. 13:16.
Citera
2025-09-29, 12:48
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Mod har rätt, din rubrik var inte neutral och saklig.

Och då kan jag tillägga att jag också "råkat ut" för Briascca, men bemötandet har varit sakligt och korrekt.

Dessutom måste det vara ett av de värre frivilliga uppdragen att moderera FB, så min åsikt är dels att moderatorerna behöver allt stöd de kan få och dels att det är rent vansinne att eftersträva nåt slags millimetersrättvisa. Dvs. också när det emellanåt rensas och ändras med hård hand så är det för allas bästa, också om det i praktiken skulle råka ligga nån millimeter fel.

Det hör till sakens natur att vi vrider till både rubriker och text och att egna åsikter/insikter ligger till grund för nya trådar. Men det är ingen omöjlighet att hålla trådrubriken och själva inledningen någorlunda neutral (hur roligt det än är att vrida till det).
Citera
2025-09-29, 12:56
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat

Citat:
Varför hatar alla somalier

Den var rolig. Är det alla somalier som hatar nåt, eller är det "alla" som hatar somalier?

Borde förstås falla på flera grunder, inte minst otydligheten och det generaliserade påståendet ("alla").

Kanske man t.o.m. kunde införa ett "anti alla"-filter, eftersom det är en så vanligt förekommande idioti: "alla kvinnor", alla män", "alla muslimer", "alla vänster/högermuppar", "alla dittan och dattan" etc. etc.

Det är trots allt en grundläggande korkskallig formulering, och dessutom har den ett starkt samband med "trollbait".
Citera
2025-09-29, 13:02
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Alternativ trådtitel: Vad fan håller Briascca på med?

Briascca ändrar mängder med trådrubriker i (FB) Politik: Mellanöstern. Ingen har tidigare haft synpunkter på rubrikerna men Briascca tycker tydligen att många strider mot regel 0.01. Moderatorsmeddelande postar hen inte när hen byter rubriker, men hen lägger till ett datum på slutet (ÅÅÅÅ-MM-DD) så det syns att det rör sig om många trådar. Varningar delas dock inte ut, åtminstone har jag inte fått några för rubrikerna jag satt.

Att resonera med Briascca är som att tala med en vägg (se PM-konversationen). Inga argument bemöts utan hen "konstaterar" bara att hen har rätt och du har fel, oavsett vad. Detta beteende är inte jag den ende som noterat: (FB) Klagomål ang Briascca

"Lögnerna om Hamas påstådda brutalitet och våldtäkter under 7 oktober-attacken" -> (FB) Hamas brutalitet och våldtäkter under 7 oktober-attacken: Vad är belagt/obelagt? (2025-05-18)

Briascca tycker att ordet "lögn" inte får användas eftersom saken inte "provats juridiskt"?!? Israel påstod att Hamas halshögg bebisar. Men Israels egen lista på dödsoffer innehåller noll halshuggna bebisar... Vad ska man kalla det om inte lögn?

"Hundratusentals israeler skrattar åt palestinsk gore och olycka på Telegram" -> (FB) Israeler skrattar åt palestinsk gore och olycka på Telegram (2024-11-03)

Briascca tog bort ordet "hundratusentals" Fast poängen är ju att detta är en massrörelse. Hundratusentals israeler som gottar sig i palestinsk gore är en helt annan sak än att ett fåtal psykfall gör det. Den hebreiskspråkiga kanalen hade när jag postade tråden 600 000 följare så, ja, det rör sig om "hundratusentals" israeler.

Också intressant att titta på trådar vars rubriker Briascca inte ändrat:

Jag tycker mig skönja ett visst mönster... Kan ni inte omplacera Briascca? Uppenbarligen påverkar starka personliga åsikter dennes modererande.

Jag tycker Briascca gör ett bra jobb.
Saklig och trevlig och högt tålamod för att slänga ur sig varningar och dylikt.

Känner nog att du får bäst svar av Briascca även om du uppenbart redan försökt och fått svar.

Det är viktigt att information framförs korrekt och att den kan anses sanningsenlig om vi prövar orden den framför.

Jag tror vi på många vis står på samma sida i Israel och Palestina frågan och det finns inga framlagda bevis för halshuggna bebisar men det finns inte heller bevis att det var lögner, än.
Citera
2025-09-29, 13:09
Medlem
Mr.RedHats avatar
(FB) Beror SD:s nuvarande medvind i opinionen på tvångsblandningsutspelen? (sep 2025)

(FB) Hamasdemonstration blockerade väg i Helsingborg och sparkade på bilar som passerade

(FB) Sossarna offrar Sveriges säkerhet för MP som regeringspartner. S vill köra över Försvarsmakten

Resultat:
"S vill bygga vindkraft i Östersjön trots Försvarsmaktens avrådan"

Eventuellt alternativ om man vill lägga in mer kontext men hålla neutraliteten:
"S vill överpröva nej till vindkraft i Östersjön – trots Försvarsmaktens avrådan"
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-29 kl. 13:12.
Citera
2025-09-29, 13:12
Medlem
Mr.RedHats avatar
Och så den sista

(FB) Hyresgästföreningen: Sveriges rikaste villaområden ska tvångsblandas först

Resultat:
Hyresgästföreningen vill förtäta Sveriges rikaste villaområden

Eventuella alternativ:
Påstående: Hyresgästföreningen föreslår flerbostadshus i Sveriges rikaste villaområden
Fråga: Kommer Hyresgästföreningen förändra Sveriges rikaste villaområden?
Citat/attribuering: TS: Hyresgästföreningen vill tvångsblanda Sveriges rikaste villaområden
Kontext/ämne: Förtätning och blandning i Sveriges rikaste villaområden

(FB) Hamasdemonstration blockerade väg i Helsingborg och sparkade på bilar som passerade
Bästa rubrik: Palestinademonstration blockerade väg i Helsingborg

Ev. alternativ: Bilist uppger att Palestinademonstration blockerade väg i Helsingborg (om man vill markera partsuppgift).

(FB) Beror SD:s nuvarande medvind i opinionen på tvångsblandningsutspelen? (sep 2025)
Bästa rubrik:
"Varför har SD medvind i opinionen?"

Eventuellt alternativ, mer kontextuellt men ändå neutralt:
"Har utspel om bostadsbyggande i villaområden bidragit till SD:s medvind?"
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-29 kl. 13:15.
Citera
2025-09-29, 14:18
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Den var rolig. Är det alla somalier som hatar nåt, eller är det "alla" som hatar somalier?

Borde förstås falla på flera grunder, inte minst otydligheten och det generaliserade påståendet ("alla").

Kanske man t.o.m. kunde införa ett "anti alla"-filter, eftersom det är en så vanligt förekommande idioti: "alla kvinnor", alla män", "alla muslimer", "alla vänster/högermuppar", "alla dittan och dattan" etc. etc.

Det är trots allt en grundläggande korkskallig formulering, och dessutom har den ett starkt samband med "trollbait".
Jag testade köra den utan att lägga till alternativrubriker och fick ett litet annat svar

Ska påpekas att den är väldigt känslig för indata. Kör man rubriken ensam så kommer den med egna förslag. Ställer man alternativ mot varandra så tar den det minst sämsta av de båda. Oavsett vid förslag på förändringar så försöker den bevara den bästa rubriken så mycket som möjligt i alternativen som föreslås. Såvida inte det är värdeladdat. Då kan den föreslå en mjukare formulering som "Varför ogillas somalier i Sverige?".

Kan även vara värt att påpeka att den ser det som neutralt om det framgår i trådrubriken att det är TS som påstår det som står i rubriken genom citationstecken. Vilket är fullständigt logiskt
Exempel:
EttTillKonto2(TS) hävdar: "Lögnerna om Hamas påstådda brutalitet och våldtäkter under 7 oktober-attacken"
EttTillKonto2(TS) påstår: "Hundratusentals israeler skrattar åt palestinsk gore och olycka på Telegram"

Så blir ju nästan en filosofisk fråga kring vad som menas med "neutralt".

Oavsett: Såhär blir det när man drar regelverket till sin logiska spets. Vilket kanske är bra. Vad vet jag.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-29 kl. 15:02.
Citera
2025-09-29, 14:46
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Förutom att Biden aldrig påstod att det var 40st. Utan att han hade sett decapiterade barn.
Jag har sett filmklipp där de obducerar en alien också. Tar man det för givet som sanning då?

Påstår man sig vara världens största stormakt med de bästa leksakerna så borde Biden och hans admin kännt till detta.
Det gjorde ivf, väldigt många vanliga människor som uppmärksammade problematiken i all rapportering kring 7okt, men deras röst nåddes inte fram tack vare bruset. Även tidigt här på flashback.
Det blev en masspsykos hos journalister m,m runt om. Aldrig tidigare har en pluttstat haft sådan kontroll över medieutbudet.
Har de någon heder övht, så borde de gå tillbaks och se över hur felaktig information tog sådan löpeld .

Hamas är en motståndsrörelse och rebeller likt Star Wars Andor. Men tydligen räckte det inte med att stämpla dem som terrorister utan man ville få till hela odjursbegreppet, smeta över det på hela befolkningen, anklaga dem för att använda våldtäkter systematiskt i krigs syfte. Vilket är obevisbart.

Tack vare undfallenheten så har då över 60000 människor mördats, av den en stor del barn.
Allt pga, en lögn. Undrar vilka känslokalla delaktiga i detta narrativ, som journalister och de som delar sådant vidare ,som är de egentliga odjuren.

There is no proof Palestinian fighters ‘beheaded’ babies. The only source is a radical settler.

Citat:
U.S. and international media outlets are repeating unsubstantiated claims that Palestinian fighters "beheaded" babies. These unverified assertions aren't just sloppy journalism — they are being used to justify a massacre.
https://mondoweiss.net/2023/10/there...dical-settler/

Israel still can’t find any 7 October rape victims, prosecutor admits

Citat:
There are still zero complainants in alleged cases of rapes committed by Palestinians on 7 October 2023

This corroborates the experience of The New York Times which extensively canvassed Israeli hospitals, rape crisis centers, sexual assault hotlines and other specialized facilities, and could not find a single victim of a 7 October sexual attack.
..............
“No one had met a victim of sexual assault,” Anat Schwartz, (judinna) the reporter who did the research for the Times
..........
Two separate UN reports could not verify any of Israel’s 7 October rape claims, finding in the extensive materials they reviewed, including thousands of photographs and videos, that there were “no tangible indications of rape” as well as an “absence of forensic evidence of sexual crimes.”

Direkt källor finns i denna artikel.
https://electronicintifada.net/blogs...secutor-admits

IDFs internetbrigad trollade hela världen ett tag.
Även Flashback verkar det som.
Men att fortfarande stå bakom det, blir tokigt
"Halshuggna barn' ? Kanske, kanske inte, belägg för eller emot.. Det är larvigt och förespråkas inte annars i andra forumsammanhang.

Antingen ska rubrikändringar gälla alla trådar eller ingen, om det inte bryter uppenbart mot regler
Senast redigerad av Giant Squid 2025-09-29 kl. 14:57.
Citera
2025-09-29, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag har sett filmklipp där de obducerar en alien också. Tar man det för givet som sanning då?

Påstår man sig vara världens största stormakt med de bästa leksakerna så borde Biden och hans admin kännt till detta.
Det gjorde ivf, väldigt många vanliga människor som uppmärksammade problematiken i all rapportering kring 7okt, men deras röst nåddes inte fram tack vare bruset. Även tidigt här på flashback.
Det blev en masspsykos hos journalister m,m runt om. Aldrig tidigare har en pluttstat haft sådan kontroll över medieutbudet.
Har de någon heder övht, så borde de gå tillbaks och se över hur felaktig information tog sådan löpeld .

Hamas är en motståndsrörelse och rebeller likt Star Wars Andor. Men tydligen räckte det inte med att stämpla dem som terrorister utan man ville få till hela odjursbegreppet, smeta över det på hela befolkningen, anklaga dem för att använda våldtäkter systematiskt i krigs syfte. Vilket är obevisbart.

Tack vare undfallenheten så har då över 60000 människor mördats, av den en stor del barn.
Allt pga, en lögn. Undrar vilka känslokalla delaktiga i detta narrativ, som journalister och de som delar sådant vidare ,som är de egentliga odjuren.

There is no proof Palestinian fighters ‘beheaded’ babies. The only source is a radical settler.

https://mondoweiss.net/2023/10/there...dical-settler/

Israel still can’t find any 7 October rape victims, prosecutor admits

Direkt källor finns i denna artikel.
https://electronicintifada.net/blogs...secutor-admits

Jag litar mer på Biden än på random Hamaskramare på Flashback.
Jag litar mer på ögonvittnen som sett våldtäkter än på journalister med en agenda.

Men jag gillar din stil, du vägrar tro på det här men tror på vartenda ord som Hamas säger om antalet döda, som inte går att bekräfta.
Citera
2025-09-29, 14:59
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag litar mer på Biden än på random Hamaskramare på Flashback.
Jag litar mer på ögonvittnen som sett våldtäkter än på journalister med en agenda.

Men jag gillar din stil, du vägrar tro på det här men tror på vartenda ord som Hamas säger om antalet döda, som inte går att bekräfta.
Men det handlar ju inte om Hamas uppgifter om antalet döda, jag aldrig befunnit mig i en sådan diskussion.
Utan det handlar om Israels lögner om vad som skedde 7 okt

Men starta gärna en tråd om Hamas lögner om döda, tänk på rubriken bara.
Citera
2025-09-29, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Men det handlar ju inte om Hamas uppgifter om antalet döda, jag aldrig befunnit mig i en sådan diskussion.
Utan det handlar om Israels lögner om vad som skedde 7 okt

Men starta gärna en tråd om Hamas lögner om döda, tänk på rubriken bara.

Det handlar om vad du tror på och inte tror på. Det här är en klagomålstråd, inte tråden du klagar på.
Citera
2025-09-29, 17:07
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det handlar om vad du tror på och inte tror på. Det här är en klagomålstråd, inte tråden du klagar på.
De hajar jag väl.
Det här handlar om problematiken med att hur man beskriver en rubrik.
Men om man ska hårddra allt så är väl PUmö en del där taket är lägre för att sprida påhitt.
Men om vi ska ifrågasätta saker som inte har några bevis övht, då kan man ju slå ihop det med konspirationsforumet

Rubrik " Biden halshögg bäbisar, vilka belägg finns för eller emot?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in