2025-09-29, 15:44
Medlem
bara 1500 kr ,fan finns kärringar som blivit av med miljonbelopp
Citera
2025-09-29, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
bara 1500 kr ,fan finns kärringar som blivit av med miljonbelopp
Jo, men grejen med artikeln är inte att Susanne har blivit av med femtonhundra, utan att bluffen förekommer på Metas sidor trots att flertalet har påpekat bluffen.

Susanne är bara ett exempel de tar upp för att visa på hur bluffen fungerar. Susanne förklarar hur det hela går till.

Om du läser hela artikeln så kanske du kan koppla.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-09-29 kl. 15:54.
Citera
2025-09-29, 16:36
Står även att hon fick tillbaka sina 1500kr. Så varför viker man då ut sig?
Citera
2025-09-29, 16:42
Medlem
Imnshos avatar
Hon spelar säkert bort lika mycket på triss! Vissa människor är enormt lättlurade och kommer på ett eller annat sätt att skiljas från sina pengar. Shopping, betting, krypto, allt möjligt skit.
Citera
2025-09-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Förstår du verkligen inte vad artikeln handlade om? Känns som att du kan bli nästa offer för bedragarna.
Citera
2025-09-29, 17:31
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
1500 kr?? det skall inte mycket till för att få artikel i Aftonhoran numera.

Att folk med begränsad förmåga att hantera den hårda verkligheten får extra utrymme har det funnits populär tråd om sedan 2007 f ö.

(FB) Ny trend: Idioter får utrymme i kvällspressen.

Undrar om Sussane kommer få många erbjudanden om att få hjälp att få tillbaka pengar närmsta veckorna?
1500? Det vaskar man bara med en halvbultelj varje lördag. Det är ju inget.

Den större frågan är dumheten som finns. Hade det varit dumhet där man inser att man är dum hade hon inte kontaktat Aftonbladet. Nä, hon är den dumma sorten som tror hon är hyfsat klipsk. Vad göra åt sådana? Det går inte. De kommer bli lurade gång på gång.
Citera
2025-09-29, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Aftonbladet borde rikta sin ilska mot Susanne istället som gick på detta.

Snacka om korkad kvinna!

Varför skulle de vara det? Vad har hon gjort någon annan för ont i sammanhanget egentligen?

Du borde nog ta och kalibrera om din moraliska kompass ifall du har någon. Den som verkligen gjort någon illa här är ju den som lurat tanten på pengar, han har också gjort Aftonbladet illa genom att det fläckar ner deras rykte.

Sen FB, ja enligt uppgift är de lite slapphänta med att sätta stop för lurendrejare som nyttjar deras platform för lurendrejeri. Antagligen genererar det lönsam trafik för FB så de har ju ganska litet incitament för att sätta stopp för detta. I vilken mån FB är att betrakta som medhjälpare i bedrägeriet kan ju vara lite si och så med, men det finns iaf en möjlighet att misstänka dem.
Citera
2025-09-29, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
HUR fick hon tillbaka dem, är min fråga?!
Citera
2025-09-29, 19:35
Medlem
Det här är ju bara en i raden av alla 60-70-åringar som man läst om på senaste som blivit lurade med kryptoscams och jag känner mig fan lite tudelad. Ja det är väl tråkigt om folk blir lurade men vart fan har vanligt jävla sunt förnuft tagit vägen? "Jag såg en annons på facebook" men för i helvete kärring, är du seriös? Och varför tror man att Aftonbladet skulle syssla med att annonsera krypto? Helt orelaterat till vad man tycker om tidningen, varför skulle NÅGON mediekanal säga att du ska sätta in pengar nånstans?

Vi pratar ju ändå inte om senildementa 95-åringar, det här är människor som är i en ålder då många inte ens gått i pension. Är det för mycket begärt att folk ska använda en halv hjärncell innan de sätter in pengar på nåt random konto och tror att man ska bli miljonär??

Det finns ju absolut "rimliga" bedrägerier att falla för, typ AI-samtal, att nån låtsas vara banken etc, sånt fattar man ju ändå på sätt och vis hur det kan hända, men det här?? Borde vara skäl till att förses med god man omedelbart.
Citera
2025-09-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Nu var det ju inte AB som varken skapat eller visade annonsen...
OK, jag slarvläste, det står ju faktiskt inte var "artikeln" visades så jag drog en förhastad slutsats. Då skyller jag mindre på dem men desto mer på Facebook.

Facebook skulle garanterat kunna stoppa dessa bedrägerier om de bara ville, men de har väl optimerat för att ligga exakt på den nivån som ger dem mest vinst, skitsamma om en och annan tant luras på sina besparingar.
Citera
2025-09-29, 19:53
Medlem
Matadhamsters avatar
Det med få platser, att åka ut eller "få möjlighet att komma in" samt att det alltid ska vara tidspress- är om något sådant som ser ut som scam omedelbart om det inte vore tillräckligt med löftet om att göra mycket pengar av att "bara" ligga ute med sina egna pengar först.
Citera
2025-09-29, 19:53
Medlem
Merwinnas avatar
Hur kan folk fortfarande gå på de där bedrägerierna? Har man Facebook så får man dem ju HELA tiden. Och det är väldigt lätt att se att Aftonbladetsidan är falsk - det går inte att klicka på någon av länkarna. Att hon inte ens har testat DET innan hon betalade något första gången! Dessutom har ju olika kändisar som använts i det här bedrägeriet varit ute i media om det massor av gånger, och varnat!

...och att hon sedan säger att hon inte vill läsa Aftonbladet mer! Jag är själv ingen vän av Aftonbladet, men JUST DETTA är ju inte deras fel! De är också ett brottsoffer, precis som hon själv och kändisen som utnyttjats.

Ska man beskylla någon förutom bedragarna själva, så är det Facebook. Jag fattar inte att det inte går att ge Facebook några sanktioner för att de fortsätter att tillåta de här bedrägerierna - som är så lättupptäckta - på sin sajt? Det hjälper inte att man anmäler heller. Antingen händer inget alls, eller så tar det flera veckor innan sidan försvinner. Och under tiden har kontakten med de lurade personerna flyttats någon annanstans, så de märker inte att bedragarnas Facebooksida är borttagen.

Samma gäller för övrigt romansbedrägerier, falska kändissidor o.s.v.. Jag har anmält och anmält, men bara fått det där automatiska meddelandet tillbaka att "sidan togs inte ner, för att vi har tagit en titt och konstaterat att den inte bryter mot våra användarvillkor". Hur kan det INTE bryta mot användarvillkoren, att starta en Facebooksida där man påstår sig vara t.ex. en känd skådespelare, och sedan lura av kärlekskranka kvinnor deras (deras mäns...) livsbesparingar med hjälp av den kontakten?

Jag har nästan slutat hänga på Facebook p.g.a. det här, det känns så nonchalant och empatistört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in