2025-09-29, 14:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Beror väl på situationen. Det kan ju vara livshotande att dom blockerar trafiken, du kan t.ex. ha nån i bilen som behöver akut vård och vara på väg till sjukhuset. Tror inte man blir dömd om man använder laglig "pepparspray" i en sån situation. Om man t.ex. räddar nån ur vattnet som håller på att drunkna så är det lagligt att lappa till personen ifall den är i panik och försvårar räddningsarbetet.
Citera
2025-09-29, 14:59
Medlem
Graavargs avatar
Det finns en grundläggande missuppfattning om att ifall någon annan gör fel och bryter mot lagen så får man själv göra fel och bryta mot lagen utan påföljd.

Så är det inte.

I vissa enskilda fall ÄR det tillåtet, men i övrigt är det helt enkelt bara ett eget separat brott mot lagen.
Citera
2025-09-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Beror väl på situationen. Det kan ju vara livshotande för dig att komma fram, du kan t.ex. ha nån i bilen som behöver akut vård och vara på väg till sjukhuset. Tror inte man blir dömd om man använder laglig "pepparspray" i en sån situation. Om man t.ex. räddar nån ur vattnet som håller på att drunkna så är det lagligt att lappa till personen ifall den är i panik och försvårar räddningsarbetet.

Det är nog snarare hit jag ville komma med diskussionen.

En vanlig laglig spray ger väl inga komplikationer (vad jag vet), så jag har svårt att se att det ska räknas som misshandel när någon hindrar dig från att komma fram.
Citera
2025-09-29, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det finns en grundläggande missuppfattning om att ifall någon annan gör fel och bryter mot lagen så får man själv göra fel och bryta mot lagen utan påföljd.

Så är det inte.

I vissa enskilda fall ÄR det tillåtet, men i övrigt är det helt enkelt bara ett eget separat brott mot lagen.

Det var väl grundfrågan egentligen.

Någon hindrar dig från att komma fram, det kvittar väl eg om det är med bil eller gåendes.

Men du får inte göra något som att tex spraya personen i ögonen med laglig spray, för att denne ska flytta sig?

Det sjuka i situationen är ju att jag (och ev övriga som blir ståendes) bara ska finna oss i situationen tills en polis kommer, för annars bryter jag själv mot lagen?
Citera
2025-09-29, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är nog snarare hit jag ville komma med diskussionen.

En vanlig laglig spray ger väl inga komplikationer (vad jag vet), så jag har svårt att se att det ska räknas som misshandel när någon hindrar dig från att komma fram.
För att du ska få begå annars olagliga handlingar krävs att det är frågan om nöd eller nödvärn. Nöd är exempelvis att du har någon i bilen som måste till sjukhus snabbt. För nödvärn krävs ett överhängande brottsligt angrepp.

Ingen av dem är tillämpliga.
Citera
2025-09-29, 15:19
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Regelverket ser sån ut. Du som privatperson får inte gå ut och flytta på dessa aktivister. Om du flyttar på dom och det uppstår skador blir du fälld för misshandel, även om dom utgör en brottslig handling.
Du får ringa polisen och vänta. Inte använda pepparspray och handgranat
Helt otroligt att TS måste få det förklarat för sig..

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Så du tror det finns en lag som säger att du måste sitta kvar i bilen om det är stopp på motorvägen? Ja, om du har rätt (vilket du inte har) så skulle ju i så fall den lagen även hindra dig från att gå ut och spraya folk.
Exakt….

Citat:
Jag tror inte att det är tillåtet att bara kliva ur bilen och gå iväg på motorvägen.

..men tillåtet att misshandla andra med spray. ”Ok.”

Undrar om lagen tilllåter att även idioter får körkort.
Senast redigerad av Xedome 2025-09-29 kl. 15:21.
Citera
2025-09-29, 15:19
Medlem
Citat:
Så jag kan stå utanför din dörr hela dagen och hindra dig från att få ut, men du får inte flytta mig med våld.

Det låter inte helt lagligt i mina ögon.
För att ta en jämförelse åt andra hållet. Du går på stan och på ett ställe på gågatan är det en cirkel med folk som tittar på någon som utövar någon form av konst, kanske spelar musik eller så. Du vill inte gå runt cirkeln, för du har tänkt att titta på en intressant gatsten som råkar befinna sig just där, men folk flyttar sig inte. Tror du att du får spraya folk i den här situationen?
Citera
2025-09-29, 15:23
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Såg precis bild på polis som använder pepparspray mot aktister som sätter sig på motorvägen och hindrar mig.

Vad säger lagen om att jag som bilist, blir hindrad från att köra och då använder laglig självförsvarspray för att få dem att flytta sig?

Är det någon som kan lagen?

Det känns som att det borde vara tillåtet med tanke på att de ju hindrar mig, och jag använder inte våld?

Bättre dra aktivisten i benet eller håret. Då yppas höga läten ifrån miljöterroristerna.
Citera
2025-09-29, 15:27
Medlem
JoeDoughs avatar
Att hindra någon annan att röra sig fritt kan skulle kunna utgöra brottet ofredande.
Om man ska vara lite kreativ skulle man som medborgare kunna göra ett envarsgripande för att överlämna till polisen. Den nu gripne vänsteraktivisten kommer troligen inte att finna sig i situationen utan börja göra motstånd. Och det är här du har din chans att tvåla till den jäveln med de medel som behövs för att säkerställa gripandet. Allt är en skrivteknisk fråga. Lycka till!
Citera
2025-09-29, 15:34
Medlem
Jordgubbes avatar
Hur är det med stinkbomb då? Sen i praktiken behöver det inte synas ens, borde kunna peta dit den och trampa sönder den med skon, fast det är vid sidan om det juridiska och ser i svenska översättningen att "... har även använts militärt och av polis mot bland annat kravaller" så effektivt borde det vara.
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-09-29 kl. 15:37.
Citera
2025-09-29, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
För att ta en jämförelse åt andra hållet. Du går på stan och på ett ställe på gågatan är det en cirkel med folk som tittar på någon som utövar någon form av konst, kanske spelar musik eller så. Du vill inte gå runt cirkeln, för du har tänkt att titta på en intressant gatsten som råkar befinna sig just där, men folk flyttar sig inte. Tror du att du får spraya folk i den här situationen?

Jämförelsen ska ju såklart vara att du blir hindrad att fortsätt gå, åt alla håll, så du är alltså fast och får nu stå still och vänta på att en polis kommer och flyttar personerna.

Det är gågatans-motsvarigheten.
Citera
2025-09-29, 15:37
Medlem
Citat:
Jämförelsen ska ju såklart vara att du blir hindrad att fortsätt gå, åt alla håll, så du är alltså fast och får nu stå still och vänta på att en polis kommer och flyttar personerna.

Det är gågatans-motsvarigheten.
Och i motorvägsfallet är du inte hindrad att gå överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in