Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Även om du blir kvarhållen mot din vilja?

Vi säger att just den här våtmarks-aktivisterna är lite hårdare än alla andra och sitter kvar i 24timmar.

Vart går gränsen för när du snällt ska vänta tills de flyttat sig, och när du får göra något åt saken?
Du blir inte kvarhållen. De hindrar din framfart med bil. Inget hindrar dig att hoppa ur bilen och gå vart du vill.
Citera
2025-09-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Nej jag får lov att flytta på dig så jag kommer ut.
Men står du framför mig på motorvägen och jag sprutar pepparspray på dig för att du ska flytta dig så är det misshandel.

Så kan ju regelverket inte se ut väl?

Du kan försöka hur mkt du vill, men förr eller senare så finns ju en gräns där mellan att ”flytta på mig” och ”misshandel” eftersom att jag inte flyttar mig självmant?
Citera
2025-09-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du blir inte kvarhållen. De hindrar din framfart med bil. Inget hindrar dig att hoppa ur bilen och gå vart du vill.

Jag tror inte att det är tillåtet att bara kliva ur bilen och gå iväg på motorvägen.
Citera
2025-09-29, 14:48
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Så kan ju regelverket inte se ut väl?

Du kan försöka hur mkt du vill, men förr eller senare så finns ju en gräns där mellan att ”flytta på mig” och ”misshandel” eftersom att jag inte flyttar mig självmant?
Regelverket ser sån ut. Du som privatperson får inte gå ut och flytta på dessa aktivister. Om du flyttar på dom och det uppstår skador blir du fälld för misshandel, även om dom utgör en brottslig handling.
Du får ringa polisen och vänta. Inte använda pepparspray och handgranat
Citera
2025-09-29, 14:48
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det är tillåtet att bara kliva ur bilen och gå iväg på motorvägen.
Så du tror det finns en lag som säger att du måste sitta kvar i bilen om det är stopp på motorvägen? Ja, om du har rätt (vilket du inte har) så skulle ju i så fall den lagen även hindra dig från att gå ut och spraya folk.
Citera
2025-09-29, 14:50
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Om det är stopp på motorvägen så finns ingen lag som hindrar dig från att lämna ditt fordon. Det kommer givetvis bärgas om du inte flyttar det när trafiken är igång
Citera
2025-09-29, 14:51
Medlem
Citat:
Så du tror det finns en lag som säger att du måste sitta kvar i bilen om det är stopp på motorvägen? Ja, om du har rätt (vilket du inte har) så skulle ju i så fall den lagen även hindra dig från att gå ut och spraya folk.

Jag gissar att du får gå ur bilen och lämna bilen vid nån slags nödsituation, typ masskrock, snöstorm osv eller annan nödsituation.
Citera
2025-09-29, 14:53
Medlem
Citat:
Jag gissar att du får gå ur bilen och lämna bilen vid nån slags nödsituation, typ masskrock, snöstorm osv eller annan nödsituation.
Gissa på du.
Citera
2025-09-29, 14:55
Medlem
Citat:
Gissa på du.

Så jag kan stå utanför din dörr hela dagen och hindra dig från att få ut, men du får inte flytta mig med våld.

Det låter inte helt lagligt i mina ögon.
Citera
2025-09-29, 14:56
Avstängd
Citat:
Det kan inte bli olovligt kvarhållande eller något liknande om jag sprutar pepparspray på dig.
Jag menade att den som blir olovligt kvarhållen av aktivistkräket borde få försvara sig på ett eller annat sätt.
Citera
2025-09-29, 14:56
Medlem
Citat:
Så jag kan stå utanför din dörr hela dagen och hindra dig från att få ut, men du får inte flytta mig med våld.

Det låter inte helt lagligt i mina ögon.
Nej, det är en annan sak.
Citera
2025-09-29, 14:57
Medlem
Citat:
Regelverket ser sån ut. Du som privatperson får inte gå ut och flytta på dessa aktivister. Om du flyttar på dom och det uppstår skador blir du fälld för misshandel, även om dom utgör en brottslig handling.
Du får ringa polisen och vänta. Inte använda pepparspray och handgranat

Är du helt säker på att det är så regelverket ser ut?

Det låter ju ganska sjukt att någon frivilligt kan hindra mig från att komma fram, men jag får inte hindra personen från att släppa fram mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in