• 1
  • 2
2025-09-29, 13:50
Medlem
Vid anstalten Fosie hade två manliga vakter och en kvinnlig vakt en trekant. Ärendet hamnade hos personalansvarsnämnden.

Hur lämpligt är det att denna typ av relationer förekommer på ett fängelse? Kan det inte skapa intriger som innebär en säkerhetsrisk?

https://www.kriminalvardsmagasinet.s...-hade-trekant/
Citera
2025-09-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Kan det inte skapa intriger som innebär en säkerhetsrisk?
Det var precis vad som hände. En av männen spred om trekanten, och han fick löneavdrag eller vad det nu var det resulterade i. Kvinnan anmälde honom för sexuella trakasserier.
Citera
2025-09-29, 13:59
Medlem
Riksreptilens avatar
Uppenbarligen blev det ryktesspridning efter ett tag:

" En kvinnlig kriminalvårdare vid anstalten Fosie anmälde en manlig kollega för sexuella trakasserier efter att han spridit uppgifter om en trekant de haft tillsammans med ytterligare en vakt."

Betalartikel så gick inte läsa längre men jag får intryck av att två av de inblandade varit ett" etablerat" par.
Citera
2025-09-29, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Vid anstalten Fosie hade två manliga vakter och en kvinnlig vakt en trekant. Ärendet hamnade hos personalansvarsnämnden.

Hur lämpligt är det att denna typ av relationer förekommer på ett fängelse? Kan det inte skapa intriger som innebär en säkerhetsrisk?

https://www.kriminalvardsmagasinet.s...-hade-trekant/

Trekanter tillhör väl inte vardagen, men det är väldigt väldigt vanligt med relationer i personalgrupperna. I och med 12-timmarspassen spenderar man större delen av sina dagar tillsammans och det är en del stress och frustration som ventileras i sänghalmen.
Citera
2025-09-29, 14:08
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Det var ju säkert på fritiden och hemma hos någon av dessa eller?
Citera
2025-09-29, 14:14
Medlem
Vad jag förstår så var inte problemet relationen eller trekanten i sig i det här fallet, utan att den ena mannen spred det hela och kvinnan tolkade det som sexuella trakasserier.

Edit:
Datum: 2024-11-20
Orsak: En kvinnlig kriminalvårdare har anmält den manliga kollegan för att han utsatt henne för sexuella trakasserier. Kvinnan, mannen och ytterligare en manlig kollega hade sex utanför arbetstid. Därefter har rykten om deras trekant spridits på arbetsplatsen. Enligt en utredning har mannen berättat om trekanten för kollegor. Han varnas för att ha åsidosatt sin skyldighet att bemöta kollegor hänsynsfullt och respektfullt.
Kön: Man
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-och-straffats (bakom betalvägg)
Senast redigerad av Stiffinger 2025-09-29 kl. 14:19.
Citera
2025-09-29, 14:46
Medlem
Ganonitos avatar
Sist jag kollade fanns det inget förbud mot att berätta om sexuella relationer man själv haft.
Citera
2025-09-29, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Sist jag kollade fanns det inget förbud mot att berätta om sexuella relationer man själv haft.
Något lagbrott är det knappast, men på en arbetsplats beter man sig schysst mot sina kollegor.
Citera
2025-09-29, 14:53
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Något lagbrott är det knappast, men på en arbetsplats beter man sig schysst mot sina kollegor.

Jag tycker inte det är oschysst om kollega x och kollega y har sex och x berättar detta sedan för kollega z. Såvida de inte har kommit överens i förväg om att hålla det hemligt.
Citera
2025-09-29, 14:59
Medlem
Citat:
Jag tycker inte det är oschysst om kollega x och kollega y har sex och x berättar detta sedan för kollega z. Såvida de inte har kommit överens i förväg om att hålla det hemligt.
Okej.

Själv skulle jag aldrig för mitt liv kunna tänka mig att berätta om något sådant för någon annan, allra minst för mina kollegor om ett par andra kollegor är inblandade. Och jag skulle tycka att det vore grymt oschysst om någon kollega skulle sprida vad jag och hen och så vidare varit med om för intimt bland andra kollegor.

Tydligen ansåg Kriminalvårdens personalansvarsnämnd, Pan, detsamma.

Man berättar väl för fan inte om man har knullat en kollega för övriga kollegor.
Citera
2025-09-29, 15:03
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej.

Själv skulle jag aldrig för mitt liv kunna tänka mig att berätta om något sådant för någon annan, allra minst för mina kollegor om ett par andra kollegor är inblandade. Och jag skulle tycka att det vore grymt oschysst om någon kollega skulle sprida vad jag och hen och så vidare varit med om för intimt bland andra kollegor.

Tydligen ansåg Kriminalvårdens personalansvarsnämnd, Pan, detsamma.

Man berättar väl för fan inte om man har knullat en kollega för övriga kollegor.

Jag tycker inte det är någon skillnad mellan det och att berätta att man knullat en kompis för övriga kompisar. Har man sex med någon annan person så finns risken att andra får reda på det.
Citera
2025-09-29, 15:10
Medlem
Citat:
Jag tycker inte det är någon skillnad mellan det och att berätta att man knullat en kompis för övriga kompisar. Har man sex med någon annan person så finns risken att andra får reda på det.
Jo, när man var sexton år, kanske.

Som vuxen ska man ha lite koll på vad för information man sprider gällande sina kollegor bland övriga kollegor. Man berättar självklart inte allt man vet, sånt kallas skvaller.

När du skvallrar så garvar den du skvallrar för, och klappar dig på axeln, samtidigt vet den att den aldrig ska berätta något i förtroende för dig.

Inser att du och jag har helt olika syn på hur man beter sig gällande vänner och kollegor.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-09-29 kl. 15:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in