2025-09-29, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komediklubben
Yep, därför man ska blåsa upp flytvästen först efter en nödlandning på vatten då du fastnar om vattnet forsar in och har luft i den. Står i flygsäkerhetsföreskrifterna.

Ute på öppet hav har 9 av 10 på sej automatiska flytvästar. Hamnar man i vattnet så
aktiveras västen. Dom äkte på en båt, inte med ett flygplan.
Citera
2025-09-29, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Ute på öppet hav har 9 av 10 på sej automatiska flytvästar. Hamnar man i vattnet så
aktiveras västen. Dom äkte på en båt, inte med ett flygplan.

Jag vet, men hon fastnade om den var aktiverad inomhus & vatten fyller hytten. Enkel förskolefysik
Citera
2025-09-29, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limetree
Varför spekuleras det så mycket när det står klart och tydligt i nyheterna online vad som hänt?

Det var medelblåsigt på havet, absolut inte för farligt för att åka ut med en sådan stor båt.

Barnen frös och stod inne i styrhytten och en var lite åksjuk så de var påväg tillbaka till land.

Då träffades båten av en strömsjö som är när en kraftig underström möter storm och vind. Båten träffades bakifrån, och båten girade och kantrade. Den for uppochner och styrhytten lossnade från båten. Den väldigt erfarne Guiden/föraren var inne med barnen inne i styrhytten och 4 vuxna stod ute på däck. De vuxna klarade sig och guiden lyckades rädda ett utav barnen. Alla hade flytvästar på sig.

Styrhytten hittades med flickan fortfarande i den på 25 meters djup, så tyvärr tog hon sig aldrig ut. Ni måste komma ihåg att det är starka undersströmmar, styrhytten sjönk med flickan i. Jag vet inte varför människor här spekulerar i att andra vuxna inte gjorde tillräckligt. För det första befann de sig inte på samma plats för det andra var det chock och panik för det tredje starka vågor och strömmar för det fjärde väldigt kallt vatten för det femte har ni prövat få av er en flytväst snabbt när den är uppfälld i vattnet och ni har en stor overall på er? Kan många av er dyka med en bra flytväst på er? Vart är det sunda förnuftet.

Dykaren som anlände 6 minuter senare och avled var deras mest erfarne dykare står det. Det är ej uträtt men han skadade sig under dykningen och avled sen det är allt vi hört.

Tack för att det finns i alla fall en balanserad och icke spekulativ insats i detta forum.
Väl skrivet.
Citera
2025-09-29, 12:56
Medlem
"Ombord på båten fanns sju personer: sex svenska turister och en guide."
Låter snålt att guiden både ska guida och styra båten

Läste att räddaren hoppade i utan utrustning, undra om han klarat sig bara han hade en kniv att skära sig loss med

Och tänk att det viktigaste med en flytväst kan vara att veta hur man knäpper loss den i nödfall
Vila i frid
Citera
2025-09-29, 12:56
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det kanske helt enkelt är så att dom var ute i hårdare sjö längre ut, och så slappnade han av för mycket när han kom in, och trodde det blivit lugnare än det var.

Stod ju att det ska ha slagit in en våg över aktern. Men en sån båt ska klara av det och hela hytten bör ju inte lossna på en båt som levererades i våras. Låter som Arronet slarvat lite vid bygget.
Citera
2025-09-29, 13:07
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Stod ju att det ska ha slagit in en våg över aktern. Men en sån båt ska klara av det och hela hytten bör ju inte lossna på en båt som levererades i våras. Låter som Arronet slarvat lite vid bygget.

Våg över aktern i kombination med en våg snett framifrån om jag fattat rätt.

Sen är det frågetecken på det med hytten.
Vi vet inte när den lossnade.

1: Av att en våg slog över båten? Det tror inte jag, för om jag fattat det rätt dök guiden ner och fick ut ett av barnen efter att båten låg med kölen upp, låter då som om hytten fortfarande satt fast. I alla fall delvis.

2: Efter att båten hamnat upp och ned? Mer troligt. Dessutom hade väl ett av dödsoffren setts inne i hytten, då bör den rimligtvis inte ha lossnat direkt.

3: Under bärgningen av den kantrade båten? Det är min teori. När man bogserar en båt som ligger upp och ner blir en hytt som en plog i vattnet, och den utsätts för väldigt stora krafter. Det borde även manskapet på båten som bogserade ”känt”, att det plötsligt gick lättare, om inte den bogserande båten var många många gånger tyngre. Och det tror jag inte den var. Större och tyngre ja, men inte så mycket att det inte märktes om/när hytten lossnade.

Jag tror att det gått till såhär under själva bogseringen och söket:

Första gången man ser offret inne i hytten kommer man inte åt henne, och eventuellt ser man redan då att allt hopp är ute. Då tar man inte lika stora risker. Sen söker man och hittar henne inte i hytten, och påbörjar bärgningen, varpå hytten lossnar. När man sen hittar hytten visar det sig att jo, offret var i hytten i alla fall.
Citera
2025-09-29, 13:10
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ

Läste att räddaren hoppade i utan utrustning, undra om han klarat sig bara han hade en kniv att skära sig loss med

Tror inte det finns belägg för att han hoppat i utan utrustning
Citera
2025-09-29, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Eftersom jag varit på en båt så vet jag vad jag pratar om, till skillnad från dig din landkrabba.

Produktguiden för Buster är fortfarande relevant. Exakt vad skulle Buster ändrat på så att båten plötsligt blir säkrare än CE klass C?

Varför är produktguiden för Buster relevant när den drabbade båten är en Arronet?
Skitsak samma om vad en Buster har för klassning i detta fall eller?
Citera
2025-09-29, 13:22
Medlem
Forevermores avatar
Mycket teorier om båtens konstruktion och båtförarens kompetens nu...

Gällande det sistnämnda vet vi att det är en erfaren guide som har både D5L och Fartygsbefäll VIII. Så att guiden saknar kompetens bör vi kunna utesluta. Men självklart kan alla ta ödestigra beslut.

Gällande fel på konstruktion vet vi mindre. Arronet har levererar båtar till NSA sedan 2007. Båtarna har byts ut löpande och konstruktionerna modifierats efter praktiska erfarenheter. Det bör borga för en säker båt.

Gällande väder/sjö sett till aktuell båt så ska inte en 33 fot lång båt som väger 3 ton + fullt utrustad ha några problem i det vädret som rådde oavsett strömsjö eller ej. Båten framfördes ej heller för snabbt. Fartloggen (AIS) visar på 10-12 knop.

Men något har gått fel. Förhoppningsvis visar sig detta i utredningen. Det är förmodligen flera faktorer som samverkat för att detta ska kunna ske.

En faktor som inte diskuterats är ifall det varit vatten i skrovet. Det finns en artikel där ögonvittnen säger att båten låg djupt i vattnet. Sanningshalten i detta vet vi inte. Kan ju vara BS. Men om det varit mycket vatten i skrovet så kan detta påverkat stabiliteten. Vid en gir eller strömsjö lite från sidan kan allt vatten rusat över på en sida i skrovet och allvarligt rubbat båtens läge. Påföljande våg som då slår över relingen på en redan lutande båt kan ha fått den att gå runt. Vatten i skrovet har orsakat flertalet förlisningar tidigare genom åren och om vattnet sipprat in under längre tid märker man kanske inte det förrän det är för sent när båten blir instabil.
Citera
2025-09-29, 13:25
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Våg över aktern i kombination med en våg snett framifrån om jag fattat rätt.

Sen är det frågetecken på det med hytten.
Vi vet inte när den lossnade.

1: Av att en våg slog över båten? Det tror inte jag, för om jag fattat det rätt dök guiden ner och fick ut ett av barnen efter att båten låg med kölen upp, låter då som om hytten fortfarande satt fast. I alla fall delvis.

2: Efter att båten hamnat upp och ned? Mer troligt. Dessutom hade väl ett av dödsoffren setts inne i hytten, då bör den rimligtvis inte ha lossnat direkt.

3: Under bärgningen av den kantrade båten? Det är min teori. När man bogserar en båt som ligger upp och ner blir en hytt som en plog i vattnet, och den utsätts för väldigt stora krafter. Det borde även manskapet på båten som bogserade ”känt”, att det plötsligt gick lättare, om inte den bogserande båten var många många gånger tyngre. Och det tror jag inte den var. Större och tyngre ja, men inte så mycket att det inte märktes om/när hytten lossnade.

Jag tror att det gått till såhär under själva bogseringen och söket:

Första gången man ser offret inne i hytten kommer man inte åt henne, och eventuellt ser man redan då att allt hopp är ute. Då tar man inte lika stora risker. Sen söker man och hittar henne inte i hytten, och påbörjar bärgningen, varpå hytten lossnar. När man sen hittar hytten visar det sig att jo, offret var i hytten i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore

Gällande det sistnämnda vet vi att det är en erfaren guide som har både D5L och Fartygsbefäll VIII. Så att guiden saknar kompetens bör vi kunna utesluta. Men självklart kan alla ta ödestigra beslut.

Gällande fel på konstruktion vet vi mindre. Arronet har levererar båtar till NSA sedan 2007. Båtarna har byts ut löpande och konstruktionerna modifierats efter praktiska erfarenheter. Det bör borga för en säker båt.

Gällande väder/sjö sett till aktuell båt så ska inte en 33 fot lång båt som väger 3 ton + fullt utrustad ha några problem i det vädret som rådde oavsett strömsjö eller ej. Båten framfördes ej heller för snabbt. Fartloggen (AIS) visar på 10-12 knop.

Men något har gått fel. Förhoppningsvis visar sig detta i utredningen. Det är förmodligen flera faktorer som samverkat för att detta ska kunna ske.

En faktor som inte diskuterats är ifall det varit vatten i skrovet. Det finns en artikel där ögonvittnen säger att båten låg djupt i vattnet. Sanningshalten i detta vet vi inte. Kan ju vara BS. Men om det varit mycket vatten i skrovet så kan detta påverkat stabiliteten. Vid en gir eller strömsjö lite från sidan kan allt vatten rusat över på en sida i skrovet och allvarligt rubbat båtens läge. Påföljande våg som då slår över relingen på en redan lutande båt kan ha fått den att gå runt. Vatten i skrovet har orsakat flertalet förlisningar tidigare genom åren och om vattnet sipprat in under längre tid märker man kanske inte det förrän det är för sent när båten blir instabil.

Denna incident i Hanöbukten med våg bakifrån kan ge ledtrådar.

Här var dock styrman aspackad som fan vilket är uteslutet i norgecaset

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.ida.liu.se/~769A22/Projekt/Exempel2_proj_rapport_2017.pdf&ved=2ahUKEwiHq_K76v iPAxXYUlUIHUHgOxYQFnoECCMQAQ&usg=AOvVaw0UZvQii7O-IaivSWCMGdhm
Citera
2025-09-29, 13:27
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore

Samtidigt gör ju även kompetenta människor misstag. Det behöver inte betyda att man är inkompetent.

Och alla dom certifikaten till trots, är ju inte alla med samma certifikat lika bra, det finns variationer.

Costa concordias kapten hade också certifikat…
Citera
2025-09-29, 13:30
Medlem
Jag bara läst genom tråden lite snabbt!
Är det klarlagt var någonstans i Sverige familjen kommer ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in