Citat:
Ursprungligen postat av
BrorGertrud
Stod ju att det ska ha slagit in en våg över aktern. Men en sån båt ska klara av det och hela hytten bör ju inte lossna på en båt som levererades i våras. Låter som Arronet slarvat lite vid bygget.
Våg över aktern i kombination med en våg snett framifrån om jag fattat rätt.
Sen är det frågetecken på det med hytten.
Vi vet inte när den lossnade.
1: Av att en våg slog över båten? Det tror inte jag, för om jag fattat det rätt dök guiden ner och fick ut ett av barnen efter att båten låg med kölen upp, låter då som om hytten fortfarande satt fast. I alla fall delvis.
2: Efter att båten hamnat upp och ned? Mer troligt. Dessutom hade väl ett av dödsoffren setts inne i hytten, då bör den rimligtvis inte ha lossnat direkt.
3: Under bärgningen av den kantrade båten? Det är min teori. När man bogserar en båt som ligger upp och ner blir en hytt som en plog i vattnet, och den utsätts för väldigt stora krafter. Det borde även manskapet på båten som bogserade ”känt”, att det plötsligt gick lättare, om inte den bogserande båten var många många gånger tyngre. Och det tror jag inte den var. Större och tyngre ja, men inte så mycket att det inte märktes om/när hytten lossnade.
Jag tror att det gått till såhär under själva bogseringen och söket:
Första gången man ser offret inne i hytten kommer man inte åt henne, och eventuellt ser man redan då att allt hopp är ute. Då tar man inte lika stora risker. Sen söker man och hittar henne inte i hytten, och påbörjar bärgningen, varpå hytten lossnar. När man sen hittar hytten visar det sig att jo, offret var i hytten i alla fall.