2025-09-29, 13:32
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ante08
Jag bara läst genom tråden lite snabbt!
Är det klarlagt var någonstans i Sverige familjen kommer ifrån?

Jämtland
Citera
2025-09-29, 13:33
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ante08
Jag bara läst genom tråden lite snabbt!
Är det klarlagt var någonstans i Sverige familjen kommer ifrån?

Den omkomna flickan var hemmahörande i Östersund.
Citera
2025-09-29, 13:35
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Samtidigt gör ju även kompetenta människor misstag. Det behöver inte betyda att man är inkompetent.

Jepp så är det vilket jag skrev där i meningen efter. Alla kan ta felbeslut. Men vi vet för lite om detta just nu för att uttala oss. En del här i tråden har ju bara sågat guiden...
Citera
2025-09-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Jepp så är det vilket jag skrev där i meningen efter. Alla kan ta felbeslut. Men vi vet för lite om detta just nu för att uttala oss. En del här i tråden har ju bara sågat guiden...

Guiden är ju den enda som gjort som man ska. Han dök ner och hämtade en unge.
Citera
2025-09-29, 13:38
Medlem
barkeepers avatar
Citat:

Absolu, håller med helt. Klassiskt FB…

En sak som talar emot ditt förslag på teori om vatten i båten är just guidens erfarenhet och utbildning. Han borde ha märkt om båten gick djupt och betedde sig ”fel” i vattnet. Kanske inte tillräckligt snabbt för att kunna stoppa olyckan, men om det låg till på det sättet borde det varit det första han sa när han kom iland. Inte bara ”det kom två sjöar och sen gick det snabbt”.
Citera
2025-09-29, 13:39
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komediklubben
Guiden är ju den enda som gjort som man ska. Han dök ner och hämtade en unge.

”Men inte två!” Som en del på FB nu kommer att gapa. Dom som sett för mycket film
Citera
2025-09-29, 13:41
Medlem
Citat:
”Men inte två!” Som en del på FB nu kommer att gapa. Dom som sett för mycket film

Ja det är ju vrickat. Däremot stod ju 6 pers på skrovet och viste att flickan var kvar där inne.
Citera
2025-09-29, 13:43
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:

3: Under bärgningen av den kantrade båten? Det är min teori. När man bogserar en båt som ligger upp och ner blir en hytt som en plog i vattnet, och den utsätts för väldigt stora krafter. Det borde även manskapet på båten som bogserade ”känt”, att det plötsligt gick lättare, om inte den bogserande båten var många många gånger tyngre. Och det tror jag inte den var. Större och tyngre ja, men inte så mycket att det inte märktes om/när hytten lossnade.

Jag tror att det gått till såhär under själva bogseringen och söket:

Första gången man ser offret inne i hytten kommer man inte åt henne, och eventuellt ser man redan då att allt hopp är ute. Då tar man inte lika stora risker. Sen söker man och hittar henne inte i hytten, och påbörjar bärgningen, varpå hytten lossnar. När man sen hittar hytten visar det sig att jo, offret var i hytten i alla fall.

Låter väl väldigt märkligt att man börjar bogsera båten innan man ens kollat inne i hytten om den nu satt kvar på båten? Känns ju som att det vore prio ett om det dessutom saknas en 11-årig flicka.
Citera
2025-09-29, 13:47
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Låter väl väldigt märkligt att man börjar bogsera båten innan man ens kollat inne i hytten om den nu satt kvar på båten? Känns ju som att det vore prio ett om det dessutom saknas en 11-årig flicka.

Som jag förstod det (och jag kan både ha förstått fel, eller läst artikel skrivet av någon som förstått fel) hittade man inte flickan när man tittade i hytten andra gången. Eller så var det så att man inte hittade hytten, om den lossnade i skede 2.
Citera
2025-09-29, 13:48
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komediklubben
Ja det är ju vrickat. Däremot stod ju 6 pers på skrovet och viste att flickan var kvar där inne.

Stod dom på skrovet, eller var dom skadade och behövde akut hjälp dom med? Öppen fråga, inte menat som att säga emot.
Citera
2025-09-29, 13:51
Medlem
Citat:
Mycket teorier om båtens konstruktion och båtförarens kompetens nu...

Gällande det sistnämnda vet vi att det är en erfaren guide som har både D5L och Fartygsbefäll VIII. Så att guiden saknar kompetens bör vi kunna utesluta. Men självklart kan alla ta ödestigra beslut.

Gällande fel på konstruktion vet vi mindre. Arronet har levererar båtar till NSA sedan 2007. Båtarna har byts ut löpande och konstruktionerna modifierats efter praktiska erfarenheter. Det bör borga för en säker båt.

Gällande väder/sjö sett till aktuell båt så ska inte en 33 fot lång båt som väger 3 ton + fullt utrustad ha några problem i det vädret som rådde oavsett strömsjö eller ej. Båten framfördes ej heller för snabbt. Fartloggen (AIS) visar på 10-12 knop.

Men något har gått fel. Förhoppningsvis visar sig detta i utredningen. Det är förmodligen flera faktorer som samverkat för att detta ska kunna ske.

En faktor som inte diskuterats är ifall det varit vatten i skrovet. Det finns en artikel där ögonvittnen säger att båten låg djupt i vattnet. Sanningshalten i detta vet vi inte. Kan ju vara BS. Men om det varit mycket vatten i skrovet så kan detta påverkat stabiliteten. Vid en gir eller strömsjö lite från sidan kan allt vatten rusat över på en sida i skrovet och allvarligt rubbat båtens läge. Påföljande våg som då slår över relingen på en redan lutande båt kan ha fått den att gå runt. Vatten i skrovet har orsakat flertalet förlisningar tidigare genom åren och om vattnet sipprat in under längre tid märker man kanske inte det förrän det är för sent när båten blir instabil.

Vad gjorde de, fiskade?
Finns det någon gräns hur många en enda crew får ansvara för?
Citera
2025-09-29, 13:51
Medlem
kanske redan citerats

Citat:
Bästa kunder till NSA,
Idag kom dagen man aldrig hoppades skulle hända....
Detta är 21:a säsongen för oss och trots att vi har flera tusen gäster om året och 45 båtar i verksamheten så har vi varit förskonade från allvarliga olyckor fram tills idag...
Idag skedde en allvarlig olycka, trots att vi hade en erfaren guide som framförde båten i förhållandevis bra förhållanden.
Många frågor återstår varför denna olycka kunde hända och jag hoppas innerligt att utredningen som sker framöver, kan påvisa vad som gått fel.
1 person saknas fortfarande från denna olycka vid Lofoten och jag kan inte hoppas på något annat än att vi finner denna person vid liv.
Övriga gäster och vår guide är omhändertagna.
Jag och mina medarbetare är i en stor sorg just nu, men det är inget mot de anhöriga till personen som är saknad och alla tankar går till dem...
Uppdatering 19:00
Vill inte gå in på specifika detaljer, men tyvärr har vi ännu mer tråkiga besked att förmedla....
Personen som saknas har fortfarande inte hittats, men vi har också fått det oerhört tråkiga beskedet att den första dykaren på plats från räddningssällskapet skadade sig så allvarligt att han inte klarade sig...
Våra tankar går nu även till denna persons anhöriga och kollegor på räddningssällskapet i Norge...
https://www.facebook.com/nordicseaangling/posts/pfbid02mW49MGrzw7BPVEyP38FVjgUEPqUQkxSZ8FQdqX4FsvN TgVZvckTCNshCsC73jyCzl

Citat:
Så oerhört tragiskt! Jag som varit och fiskat och kommer att fiska under NSA’s regi kan inte nog säga hur noggranna de är med säkerheten. Ingen åker ut utan den rigorösa genomgången av säkerheten på havet och i båtarna. Jag tänker på alla drabbade av denna tragedi. ❤️😢 Ta väl hand om er.

Citat:
Rätt svårt att ta in detta. Bästa fiskecampsbåten i hela Norge, med erfaren guide och i bra väder, krossas av en jättevåg som rullar in från havet. Funderar på hur det kunde hända. Backade man mot vinden, som vi alla gör när man vill få ner pilken/jiggen på djupet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in