Citat:

Ursprungligen postat av 
luddfilter

Nej, det räcker med sannolika skäl för att sitta häktad en längre tid. Något annat behövs inte såvida de misstänks för brott med mer än 2 års fängelse i straffskalan (”obligatoriskt häktning”). Två av de tre brotten som nämnts vid anhållandet har detta.

Vi lär få veta inom närmsta dagarna vem som fick rätt. Jag hoppas det är du!!! 
Jag är tyvärr! övertygad att det är jag. 
Alla dräpare, oavsett medel för dråpet bör sitta inne. Även fram till rättegång. Men båda dessa lär gå fria i väntan på rättegång (Tror jag). 
Det största ansvaret ligger på föraren av bilen som gick över den räfflade mittlinjen, och inte styrde tillbaka då bilen började studsa, och låta högt i bilen! 
Att inte hålla korrekt avstånd för gärningsbil 2, om det nu var så. Är också en dygd, som bör straffas extremt hårt i detta fall. Och kablas ut över hela Sverige, att man kan dömas hårt om man ligger för nära fordonet framför vid en olycka.
Eller hålla alldeles för hög hastighet vid dålig sikt, om det var det som var problemet. Det bör bestraffas som dråp det med. Om det visar sig att bil 2, kom något senare och körde in i olyckan framför i närmare noll sikt. 
Fattar fortfarande inte varför det knappt är några straff (i förhållande till brottet), om man kör ihjäl folk. Eller ens skadar folk svårt, om det är i trafiken. Motsvarande domar i tid i fängelse gällande narkotika? Som naturligtvis inte bör bli kortare.
Förmodligen för att det är HD som via en enskild dom sätter praxis. Och då deras ledamöter förmodligen kör på fyllan i bland, och vet att dom är allmänt kassa bilförare. Vill dessa inte ha hårdare praxis än lägsta tänkbara, gissar jag.