2025-09-29, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luddfilter
Nej, det räcker med sannolika skäl för att sitta häktad en längre tid. Något annat behövs inte såvida de misstänks för brott med mer än 2 års fängelse i straffskalan (”obligatoriskt häktning”). Två av de tre brotten som nämnts vid anhållandet har detta.
Vi lär få veta inom närmsta dagarna vem som fick rätt. Jag hoppas det är du!!!

Jag är tyvärr! övertygad att det är jag.

Alla dräpare, oavsett medel för dråpet bör sitta inne. Även fram till rättegång. Men båda dessa lär gå fria i väntan på rättegång (Tror jag).

Det största ansvaret ligger på föraren av bilen som gick över den räfflade mittlinjen, och inte styrde tillbaka då bilen började studsa, och låta högt i bilen!
Att inte hålla korrekt avstånd för gärningsbil 2, om det nu var så. Är också en dygd, som bör straffas extremt hårt i detta fall. Och kablas ut över hela Sverige, att man kan dömas hårt om man ligger för nära fordonet framför vid en olycka.

Eller hålla alldeles för hög hastighet vid dålig sikt, om det var det som var problemet. Det bör bestraffas som dråp det med. Om det visar sig att bil 2, kom något senare och körde in i olyckan framför i närmare noll sikt.

Fattar fortfarande inte varför det knappt är några straff (i förhållande till brottet), om man kör ihjäl folk. Eller ens skadar folk svårt, om det är i trafiken. Motsvarande domar i tid i fängelse gällande narkotika? Som naturligtvis inte bör bli kortare.

Förmodligen för att det är HD som via en enskild dom sätter praxis. Och då deras ledamöter förmodligen kör på fyllan i bland, och vet att dom är allmänt kassa bilförare. Vill dessa inte ha hårdare praxis än lägsta tänkbara, gissar jag.
Senast redigerad av busbosse 2025-09-29 kl. 01:10.
Citera
2025-09-29, 02:20
Medlem
Avaratias avatar
Inga namn på de andra inblandade?
Citera
2025-09-29, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
En sammanfattning helt baserad på mina förutfattade meningar:
En cheva parkerad på vägrenen med tjej a bakom ratten och tjej b bredvid. Dimma, påkörda bakifrån. Grabbarna antagligen gått och pissat vid sidan av vägen och klarat sig.

En Dodge ram körande i för hög hastighet, möjlighetsvis under omkörning samt en golf med dålig uppmärksamhet.detta är då bara en teori.

Enligt DN blev samtliga inblandade i olyckan skadade:

”Två kvinnor dog av sina skador. Dödsoffren var i 20- respektive 25-årsåldern. De färdades båda i samma bil, tillsammans med ytterligare fyra personer som alla har förts till sjukhus.”

”De anhållna har förts till sjukhus med skador.”

https://www.dn.se/sverige/allvarlig-...-till-sjukhus/
Senast redigerad av dalia83 2025-09-29 kl. 02:40.
Citera
2025-09-29, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Enligt uppgifter i media var det bara en av de två förarna som skadats.

Det beror på var man läser. Enligt DN blev samtliga skadade, inklusive de anhållna förarna:

En man i 30-årsåldern och en kvinna i 20-årsåldern har anhållits misstänkta för grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till kroppsskada och grovt vållande till annans död. De anhållna färdades ensamma i varsin bil.”

”De anhållna har förts till sjukhus med skador. Ingen av dem misstänks för rattfylleri.
– Bara för att de är misstänkta är det inte hugget i sten att det är så. Nu får utredningen visa vad som skett.”

https://www.dn.se/sverige/allvarlig-...-till-sjukhus/
Citera
2025-09-29, 06:05
Medlem
Något nytt? Ingen som sitter på någon info eller?
Citera
2025-09-29, 07:01
Medlem
Snömoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hera2018
Något nytt? Ingen som sitter på någon info eller?
Namnen på de 2 häktade du jagar? Ska som jag förstått det vara en C*ss*ndr* som av någon anledning hamnat på fel sida vägen och därför frontalkrockat med Impalan. Sen har Cr*lle J*nss*n ( Ja * är 2 olika bokstäver) smackat in i dem bakifrån.

Dessa 2 är som sagt nu häktade en stund.
Citera
2025-09-29, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snömos
Namnen på de 2 häktade du jagar? Ska som jag förstått det vara en C*ss*ndr* som av någon anledning hamnat på fel sida vägen och därför frontalkrockat med Impalan. Sen har Cr*lle J*nss*n ( Ja * är 2 olika bokstäver) smackat in i dem bakifrån.

C*ss*ndr* Rus*nen
* =a

Cr*lle Jo*sso*
* = i,n
Citera
2025-09-29, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snömos

Ironiskt att hon jobbar på intensiven… sorgligt för henne dock, antar att de inte alls var med flit oavsett situationen, ung tjej säkert inte mycket körvana..
Citera
2025-09-29, 07:28
Medlem
Så vart kommer dom två oskadade männen som skulle ha färdats i impalan in i bilden? Är detta bekräftade uppgifter?

Det finns bara 2 möjliga scenarior:

1. Dom satt i baksätet och lyckades ta sig ur efter den första frontalkollisionen.

2. Bilen stod stilla intill vägrenen och dom stod utanför. Om det nu var så att golfen frontade impalan innan på körningen bakifrån så förstår jag inte hur golfen lyckades komma över så långt i motsatt körbana.

Nu var det längesen jag åkte just den här vägen men ingen med överlevnadsinstinkt hade parkat i mörkret mitt på vägen.

Kanske fick dom fel på bilen?
Citera
2025-09-29, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killmekatzy
Så vart kommer dom två oskadade männen som skulle ha färdats i impalan in i bilden? Är detta bekräftade uppgifter?

1. Dom satt i baksätet och lyckades ta sig ur efter den första frontalkollisionen.

2. Bilen stod stilla intill vägrenen och dom stod utanför. Om det nu var så att golfen frontade impalan innan på körningen bakifrån så förstår jag inte hur golfen lyckades komma över så långt i motsatt körbana.

Nu var det längesen jag åkte just den här vägen men ingen med överlevnadsinstinkt hade parkat i mörkret mitt på vägen.

Det var 2kvinnor och 4män som färdades i impalan. Vad jag hört lyckades några ta sig ur innan krocken bakifrån skedde
Citera
2025-09-29, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killmekatzy

Ungefär 50 tidningar har skrivit att de frontalkrockat med en av de andra bilarna. Så ja, de fick nog fel på bilen
Citera
2025-09-29, 09:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Om det är något som ska förbjudas, så är det folk som gör omkörningar utan fri sikt.

Så du tror inte att det är förbjudet redan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in