2025-09-28, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag uppmanar dig precis som tidigare:
(FB) Ska vi bara sitta still och ta skiten – eller är det dags att organisera oss?

- läs igen.
(FB) Ska vi bara sitta still och ta skiten – eller är det dags att organisera oss?
Tror det handlar om huruvida man tycker att det är ett problem att vuxna människor brukar cannabis eller inte.

Men vänta, det gör de ju idag med dagens lagstiftning. Plus att det inte finns åldersgräns. Plus att staten går miste om skatteintäkter och gängvåldet fortgår.
Citera
2025-09-28, 16:58
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tror det handlar om huruvida man tycker att det är ett problem att vuxna människor brukar cannabis eller inte.

Men vänta, det gör de ju idag med dagens lagstiftning. Plus att det inte finns åldersgräns. Plus att staten går miste om skatteintäkter och gängvåldet fortgår.

I en av NPCs undersökningar så framgick det att "jag är inte intresserad" är största anledningen varför ungdomar inte testar cannabis.
Citera
2025-09-28, 17:13
Medlem
Problemet är att det är kriminellt och att organisera sig skulle bli ett misstänkliggörande. Man vill inte riskera jobbet och inkomsten. Jag har ett helt vanligt knegarjobb med ansvarsfulla vuxna kollegor som alltid kommer i tid och sköter sig, men det är ingen av dem som skulle stå för att de vill röka en fet ibland. För då skulle de ses som pundare. Men jag VET att de gärna hade rökt då och då om de kunde, och många gör det antagligen
Citera
2025-09-28, 17:18
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Tror det handlar om huruvida man tycker att det är ett problem att vuxna människor brukar cannabis eller inte. Men vänta, det gör de ju idag med dagens lagstiftning. Plus att det inte finns åldersgräns. Plus att staten går miste om skatteintäkter och gängvåldet fortgår.

Uruguay, Nederländerna, Luxemburg, Spanien, Tyskland, Malta, Thailand, Marocko är exempel på länder där juridisk lättnad inte lyckats. Inget land har heller visat robust minskning av bruk, beroende eller dödlighet efter legalisering/avkriminalisering. Kriminalitet och svart marknad fortsätter, det enda som händer är att staten blir ytterligare en konkurrensskapande langare på arenan vid legalisering och avkriminalisering - ja och så klart att ökningen av brukande och beroende inte leder till juridisk påföljd, och det är väl just det alla brukare och beroende vill åt - få knarka i fred.

Kanada är väl enda landet som lyckats flytta större delen av köpen till lagliga kanaler.

Kort sagt, om målet är ökad och förbättrad folkhälsa dvs mindre konsumtion/beroende/död så fungerar inte legalisering och avkriminalitet. Om målet är rättsskador, marknadsordning mer skatteintäkter åt staten så kan man ana kortsiktiga svagt tveksamma vinster, iaf för Kanada.
Citera
2025-09-28, 22:09
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Haha, prata om motsägelsefullt - knarkare som skall organisera sig. Folk som knappt kan knyta sin skor, själva. Nu skall dessa alltså propagera för legalisering? Lycka till att få Haschtomtarna att engagera sig - det är ju inte så att dessa är kända för sitt enorma driv...
Citera
2025-09-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Haha, prata om motsägelsefullt - knarkare som skall organisera sig. Folk som knappt kan knyta sin skor, själva. Nu skall dessa alltså propagera för legalisering? Lycka till att få Haschtomtarna att engagera sig - det är ju inte så att dessa är kända för sitt enorma driv...
Du har "knarkare" i din omgivning dagligdags och märker det inte ens. De du märker är de som misslyckats med att bruka. För alla andra är priset för högt för att de ska kliva fram.
Citera
2025-09-29, 00:33
Avstängd
Citat:
Du har "knarkare" i din omgivning dagligdags och märker det inte ens. De du märker är de som misslyckats med att bruka. För alla andra är priset för högt för att de ska kliva fram.

Ja, och?
Citera
2025-09-29, 07:44
Medlem
Citat:
Ja, och?
Det finns alltså gott om brukare som kan knyta sina skor etc.
Citera
2025-09-29, 07:48
Avstängd
Citat:
Det finns alltså gott om brukare som kan knyta sina skor etc.

Jag jobbar inom missbruk- och psykiatri så jag har god koll på vilka som missbrukar. Det är väldigt många som inte ens kan knyta sina skor... Brukare kan det. Detta är dock off topic. Det handlar om att Haschtomtar aldrig skulle komma att organisera sig - vilken idioti av TS och andra...
Citera
2025-09-29, 08:40
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Jag jobbar inom missbruk- och psykiatri så jag har god koll på vilka som missbrukar. Det är väldigt många som inte ens kan knyta sina skor... Brukare kan det. Detta är dock off topic. Det handlar om att Haschtomtar aldrig skulle komma att organisera sig - vilken idioti av TS och andra...

Lite som att säga att man jobbar som brandman och vill förbjuda byggnader och fordon.
Citera
2025-09-29, 08:41
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Uruguay, Nederländerna, Luxemburg, Spanien, Tyskland, Malta, Thailand, Marocko är exempel på länder där juridisk lättnad inte lyckats. Inget land har heller visat robust minskning av bruk, beroende eller dödlighet efter legalisering/avkriminalisering. Kriminalitet och svart marknad fortsätter, det enda som händer är att staten blir ytterligare en konkurrensskapande langare på arenan vid legalisering och avkriminalisering - ja och så klart att ökningen av brukande och beroende inte leder till juridisk påföljd, och det är väl just det alla brukare och beroende vill åt - få knarka i fred.

Kanada är väl enda landet som lyckats flytta större delen av köpen till lagliga kanaler.

Kort sagt, om målet är ökad och förbättrad folkhälsa dvs mindre konsumtion/beroende/död så fungerar inte legalisering och avkriminalitet. Om målet är rättsskador, marknadsordning mer skatteintäkter åt staten så kan man ana kortsiktiga svagt tveksamma vinster, iaf för Kanada.
Bevisbördan bör ju kanske ligga på om inte varför det ska vara lagligt, utan snarare varför det ska vara olagligt. Normalfallet bör ju kanske vara att något inte är olagligt om det inte finns någon bra anledning till att vara olagligt? T.ex. inget brottsoffer och inga folkhälsomässiga fördelar? Att upprätthålla en lag som kostar en massa pengar och resurser utan någon anledning känns ju rätt korkat väl? Ringa narkotikabrott står för ca 1/4 av alla lagföringar - perfekt för att få upp statistiken, men för samhället förmodligen ett enormt slöseri.
Citera
2025-09-29, 08:44
Medlem
Citat:
Varför är brukare off topic? Det är väl ingen som tror att de som behöver missbruksvård ska organisera något?
Däremot kan ju deras vård bekostas av skatteintäkterna från en legalisering (cannabis).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in