Citat:
Nu ska inte jag heller utge mig för att vara någon expert men jag kan bara hålla med. Det måste vara s.k "flashbangs" polisen övat med.
För ca. 20 år sen roade jag mig med att utforska öde byggnader, nedlagda fabriker och liknande.
De användes ofta av polisen och försvarsmakten och det var ganska lätt att se vilka av dem som övat på platsen, beroende på vad som låg utstrött på golvet.
Om försvarsmakten hade övat så låg det gevärshylsor, länkar och övningshandgranater överallt.
Om polisen hade övat så låg det pistolhylsor, och flashbangs överallt.
Med största sannolikhet så övade de med "bara bang", alltså "flashbang utan flash".
Av alla hundratals (kanske tusentals) förbrukade flashbangs jag sett polisen lämna efter sig, så har ingen haft ytterhöljet med flash-komponenten.
Alla tycks ha kastats med enbart krutladdningen.
För ca. 20 år sen roade jag mig med att utforska öde byggnader, nedlagda fabriker och liknande.
De användes ofta av polisen och försvarsmakten och det var ganska lätt att se vilka av dem som övat på platsen, beroende på vad som låg utstrött på golvet.
Om försvarsmakten hade övat så låg det gevärshylsor, länkar och övningshandgranater överallt.
Om polisen hade övat så låg det pistolhylsor, och flashbangs överallt.
Med största sannolikhet så övade de med "bara bang", alltså "flashbang utan flash".
Av alla hundratals (kanske tusentals) förbrukade flashbangs jag sett polisen lämna efter sig, så har ingen haft ytterhöljet med flash-komponenten.
Alla tycks ha kastats med enbart krutladdningen.
Fast en övningshandgranat är en blå kopia på en spränghandgranat 56.
Den väger lika mycket och den har samma "grepe" som den skarpa.
Det den har som smäller är en övningständare.
Den tändaren används till en andra effekter inom försvarsmakten.
Den smäller ungefär som en "mini-kina" från 80-talet.
Risken med dessa är splitter, så man kan som figurerant sitta bredvid en som går av, bara man har skyddsutrustning.
Vilket är glasögon, comtacs, handskar och "balaklava".
Däremot så ska dessa "blåbär" samlas in efter övning.
Att ringarna till säkringen och grepen ligger kvar, Ja det må vara hänt.
Det skall städas bort men det ligger säkert kvar om husen ska rivas inom kort.
Jag misstänker att polisen är lika slarvig om vi pratar rivningsobjekt.
I hemvärnet måste man ha hylsfångaren på.