2025-09-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Nu ska inte jag heller utge mig för att vara någon expert men jag kan bara hålla med. Det måste vara s.k "flashbangs" polisen övat med.

För ca. 20 år sen roade jag mig med att utforska öde byggnader, nedlagda fabriker och liknande.
De användes ofta av polisen och försvarsmakten och det var ganska lätt att se vilka av dem som övat på platsen, beroende på vad som låg utstrött på golvet.

Om försvarsmakten hade övat så låg det gevärshylsor, länkar och övningshandgranater överallt.
Om polisen hade övat så låg det pistolhylsor, och flashbangs överallt.

Med största sannolikhet så övade de med "bara bang", alltså "flashbang utan flash".

Av alla hundratals (kanske tusentals) förbrukade flashbangs jag sett polisen lämna efter sig, så har ingen haft ytterhöljet med flash-komponenten.

Alla tycks ha kastats med enbart krutladdningen.

Fast en övningshandgranat är en blå kopia på en spränghandgranat 56.
Den väger lika mycket och den har samma "grepe" som den skarpa.
Det den har som smäller är en övningständare.
Den tändaren används till en andra effekter inom försvarsmakten.
Den smäller ungefär som en "mini-kina" från 80-talet.
Risken med dessa är splitter, så man kan som figurerant sitta bredvid en som går av, bara man har skyddsutrustning.
Vilket är glasögon, comtacs, handskar och "balaklava".

Däremot så ska dessa "blåbär" samlas in efter övning.
Att ringarna till säkringen och grepen ligger kvar, Ja det må vara hänt.
Det skall städas bort men det ligger säkert kvar om husen ska rivas inom kort.

Jag misstänker att polisen är lika slarvig om vi pratar rivningsobjekt.
I hemvärnet måste man ha hylsfångaren på.
Citera
2025-09-28, 18:39
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
polisen region stockholm höll i övningen, det har startats utredning av speciella utredningar

Regionen kommer inte bli dömd för vållande till annans död, det finns givetvis en övningsledare som godkänt att kasta in granaten i ett rum med en statist. Alternativt så har en övad polis inte följt reglerna.
Citera
2025-09-28, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
B-styrka sa vi förr men det kanske har ändrats med dataspel och NATO-medlemskap.

Jag har iofs svårt att tro att figuranter skulle tilldelas distraktionssgranater att kasta på polisen.

Om med ett stort OM olyckan har skett i ett slutet utrymme, är min uppfattning att figuranten har burit på effekten själv och att det var han som skulle ha utlöst den, för att markera något form av moment.
Det är ju egentligen ett knallskott med granat-grepe och ringsäkring.

Var han 55 och hade en bakgrund i hemvärnet, så var han förmodligen väl förtrogen med både knallskott och övningsområdet "spång".

Bara för att polisen har hyrt SPÅNG betyder ju inte det att P4 kvarn släpper kontrollen helt.

Min killgissning är att han jobbade som någon form av funktionärer eller instruktör inom försvarsmakten och hanterade effekter på order av övningsledningen.
Citera
2025-09-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Om med ett stort OM olyckan har skett i ett slutet utrymme, är min uppfattning att figuranten har burit på effekten själv och att det var han som skulle ha utlöst den, för att markera något form av moment.
Det är ju egentligen ett knallskott med granat-grepe och ringsäkring.

Var han 55 och hade en bakgrund i hemvärnet, så var han förmodligen väl förtrogen med både knallskott och övningsområdet "spång".

Bara för att polisen har hyrt SPÅNG betyder ju inte det att P4 kvarn släpper kontrollen helt.

Min killgissning är att han jobbade som någon form av funktionärer eller instruktör inom försvarsmakten och hanterade effekter på order av övningsledningen.
P4 har ingenting med spång att göra. Det är markstridsskolan som ansvarar för den. Och personalen vid spång kommer från MSS och SAAB. Ingen hemvärnare som kutar runt och styr pyroteknik och annat där nej.

P4 Kvarn har Gren. Komp som numer är 2a brig span. Eller ja MSS hör väl till P4 organisation kanske kom jag på. Vette fan.
Senast redigerad av IngenBom 2025-09-28 kl. 21:53.
Citera
2025-09-28, 22:20
Medlem
Frivillig från hemvärnet - hur var det här med försäkringar??????????
Citera
2025-09-29, 06:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Frivillig från hemvärnet - hur var det här med försäkringar??????????

Han var där som privatperson, inte som hemvärnare.

Så frågan är i vilken mån försäkringen personen har under hemvärnsövningar även gäller fritid?
Citera
2025-09-29, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Han var där som privatperson, inte som hemvärnare.

Så frågan är i vilken mån försäkringen personen har under hemvärnsövningar även gäller fritid?
Det här är ju lite mer komplext och mindre svart/vitt än man kan tro.
Det hör till hemvärnets natur att agera B-styrka i diverse sammanhang och man blir i regel tillfrågad på frivillig bas, dvs några stycken åker och inte sällan från olika kompanier och ibland bataljoner.. Här har media varit väldigt mån och påpeka att han var civil. Polisen gapa ju så det brann i arselet på dom om att han absolut inte var Polis, Sen framkom det att han var med i Hemvärnet och då börjar dom gapa i samma takt om att absolut inte var där på deras regi. Hans "yrkes status" på platsen verkade vara det viktigaste att framföra inledningsvis.

Frågan är ju om han var där på eget bevåg då, dvs själv kontaktat eller fått kontakt personligen om att få deltaga. Eller har det gått ut en fråga till förbandet. Här menar jag att det inte alls behöver vara så svartvitt. Även som anställd inom FM har det på vardaglig basis förekommit att det blivit oklarheter om vart man varit anställd och vem som skall betala ut lön och ersättningar. Det har hänt mig själv..
Vad gäller hemvärnet har jag inte så mycket koll, det var en kort sväng under 90talet efter värnplikten bara. Men det var samma sak då.

Ett exempel kan vara när man blev utlånad för skarp skyddsvaktstjänst och fick lön från FMlog, men använde HV förbandets utrustning (dvs vapen). Kan HV verkligen ta ett steg tillbaka och säga "han var där på eget bevåg" om han tillåts använda förbandets prylar? Hade han vapen under övningen kan man ju nästan anta att han faktiskt hade sin AK4. Om han hade det... Enligt tidigare i tråden skall han ju agerat skurk vid en skjutning så.

Kanske otydligt vad jag vill ha sagt, men var han där civil utan hemvärnsutrustning? Eller var han där som frivillig från hemvärnet? Känslan jag får är ju att folk verkar vilja sparka ifrån sig något sorts ansvar.
Citera
2025-09-29, 15:29
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Det här är ju lite mer komplext och mindre svart/vitt än man kan tro.
Det hör till hemvärnets natur att agera B-styrka i diverse sammanhang och man blir i regel tillfrågad på frivillig bas, dvs några stycken åker och inte sällan från olika kompanier och ibland bataljoner.. Här har media varit väldigt mån och påpeka att han var civil. Polisen gapa ju så det brann i arselet på dom om att han absolut inte var Polis, Sen framkom det att han var med i Hemvärnet och då börjar dom gapa i samma takt om att absolut inte var där på deras regi. Hans "yrkes status" på platsen verkade vara det viktigaste att framföra inledningsvis.

...

Apropå hemvärn och polis så kom jag att tänka på händelsen 1979 där både hemvärn och polis bevakade vapenförråd för att det varit tidigare stölder.

Genom bristfälligt informationsutbyte och skjutglada hemvärnsmän slutade det med att två polismän skadades när hemvärnsmän öppnade eld i tron att poliserna i den civila bilen var tjuvar i farten.

HD-domen i NJA: https://lagen.nu/dom/nja/1981s1135

Jag tror man kan utesluta att polisen ruvat på hämnd i 45 år så jag lägger upp det mer som ett kuriosum.
Citera
2025-09-29, 15:34
Medlem
druttisels avatar
BO heter Axel Rinaldo. Se på hans Linkedin.
Citera
2025-09-29, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
P4 har ingenting med spång att göra. Det är markstridsskolan som ansvarar för den. Och personalen vid spång kommer från MSS och SAAB. Ingen hemvärnare som kutar runt och styr pyroteknik och annat där nej.

P4 Kvarn har Gren. Komp som numer är 2a brig span. Eller ja MSS hör väl till P4 organisation kanske kom jag på. Vette fan.

Det du kallar för Markstridsskolan är det samma som tidigare kallades InfSS
( Infanteriets stridsskola ) ?
Citera
2025-09-29, 17:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av druttisel
BO heter Axel Rinaldo. Se på hans Linkedin.

Frågan är vad en person från Bromma gör på en övning i Motala? Det är ju typ 25 mil emellan.
Citera
2025-09-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja det har jag och det är uppenbart att du inte har det, vad man än kastar kan det hamna fel.
Det har ju kommit fram mer fakta om vad som hände och det visade sig att det var en granat som hamnade galet så jag vet inte vad du vill ha sagt med din kommentar.

Jo jag har faktiskt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in