2025-09-29, 06:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Nej, det var inte remmen den här gången (verkstaden har inte nämnt det); det har hänt tidigare (pga av den oförsiktige föraren).

Ja, det finns en symbol för oljelampa, en ”oljekanna”, men den har aldrig någonsin varnat för lågt tryck; antingen har skiftnyckelsymbolen tänts eller så har röd text pulserat med info om att KÖR HEM, PARKERA/ STANNA BILEN RING VERKSTAD, typ. Sist körde jag hem, parkerade. Dagen efter, jag slår på tändningen: ingen röd pulserande varningstext. Jag startar och kör till första bästa mack och slår av motorn (1 km) som inte har min olja; jag kör till nästa mack (500 m) som inte heller har min olja! Kl är 07:30. Den butik som kanske har öppnar 08:00. Jag kör hem (1, 5km). Jag kör till butiken 08:00 (1,5 km), köper 1 l olja och fyller på (jag borde ha köpt 2 liter). Jag kör hem och parkerar bilen efter 4,5 km stadskörning. Inga varningslampor/texter har tänts på morgonkvisten vid mina upprepade bilstarter (4-5 gånger). Dagen efter lånar anhörig bilen utan min kännedom > MOTORVÄG > PANG-MOTORHAVERI efter 20 km (inga varningslampor/texter hade tänts vid bilstarten enligt föraren).

Oljestickan i den där bilen, C3, men även Peugeot gissar jag, är obegripligt svår att läsa av: https://www.trodo.se/oljematsticka-m...BoCNWUQAvD_BwE

Bara en lampa alltså. En mätare är bättre för då kan man tidigare se om det börjar bli oljetrycksfall.
Hjälper ju inte dig nu direkt...
Citera
2025-09-29, 06:36
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bara en lampa alltså. En mätare är bättre för då kan man tidigare se om det börjar bli oljetrycksfall.
Hjälper ju inte dig nu direkt...
Menar du en extern mätare (jag köper hos leverantör) som jag kopplar till …?
Citera
2025-09-29, 07:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Nä, i min Peugeot finns en fast mätare på panelen inbyggt i varvräknaren. Du har väl varvräknare åtminstone? Nehej..

https://carsandbids.com/auctions/9Wd...eugeot-306-xsi
Citera
2025-09-29, 09:20
Medlem
448s avatar
Citat:

Ja oljetrycksmätare finns o eftermontera
Citera
2025-09-29, 12:53
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nä, i min Peugeot finns en fast mätare på panelen inbyggt i varvräknaren. Du har väl varvräknare åtminstone? Nehej..

https://carsandbids.com/auctions/9Wd...eugeot-306-xsi

I en äldre Peugeot jag har sitter en som mäter oljetemp(?), en oljekannesymbol med en temp.mätare (C) nedstucken i påfyllningshålet (men en sån eller en som mäter tryck [Bar?] har inte C3:an).
Citera
2025-09-30, 07:32
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad är det för bil, model, motor och årsmodell?

Citroën C3, HNZ 110hk, 2017

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/do.../Soka-bildelar … skriver att
artikelnumret/originalnumret/tillverkarkoden på en bildel finns inpräntat på ”en liten plåt” på den bildel som önskas byta ut (den bildhänvisning texten nämner hittar jag inte …).

Var kan den lilla plåten sitta fästad på bildelen ”MOTOR” i en Citroën C3 (2017)? Finns den informationen på webben?
Citera
2025-09-30, 08:05
Medlem
PANG, tvärdriftstopp?

Det låter som kamrem.

= motorbyte.

Bra isf. Då kanske dina tidigare problem löser sig med automatik.
Citera
2025-09-30, 08:39
Moderator
Citat:
Citroën C3, HNZ 110hk, 2017

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/do.../Soka-bildelar … skriver att
artikelnumret/originalnumret/tillverkarkoden på en bildel finns inpräntat på ”en liten plåt” på den bildel som önskas byta ut (den bildhänvisning texten nämner hittar jag inte …).

Var kan den lilla plåten sitta fästad på bildelen ”MOTOR” i en Citroën C3 (2017)? Finns den informationen på webben?

Du har en HNZ-motor, det räcker så, det är din motorkod, hittar du en annan som heter HNZ så passar den och har samma originalnummer. HNZ är tillverkarkoden.
Exv. https://www.bildelsbasen.se/sv-se/OE...2520959%252080
Där finns även originalnumret angett: 16 172 959 80 som en klickbar länk så att du kan se alla motorer med den angiven på Bildelsbasen, köp en av de motorerna så passar den rakt av din bil.
Citera
2025-09-30, 10:55
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du har en HNZ-motor, det räcker så, det är din motorkod, hittar du en annan som heter HNZ så passar den och har samma originalnummer. HNZ är tillverkarkoden.
Exv. https://www.bildelsbasen.se/sv-se/OE...2520959%252080
Där finns även originalnumret angett: 16 172 959 80 som en klickbar länk så att du kan se alla motorer med den angiven på Bildelsbasen, köp en av de motorerna så passar den rakt av din bil.

En säljare av en motor på den sidan från Norge skriver (på en fråga från mig om en HNZ-motor) ”Vi mener at denne motoren skal passe din bil. For å være 100% sikker kan du med fordel sjekke med citroen-forhandler.” (Men, då tillkommer även 25% i tullavgifter samt moms på 3-4% och priset blir c:a 30000:-; jag vill komma undan lite billigare).

En annan säljare på Bildelsbasen envisas med att hävda att just min bil behöver en ersättningsmotor med ”originalnummer 1617296180 eller 1617298080 för att passa”.

En verkstadsmekaniker (i kvarteret där jag bor) säger att ersättningsmotorn (HNZ) måste ha en ”orange oljesticka [handtag/mätare]”.

Vad ska man tro?
Citera
2025-09-30, 12:56
Medlem
Citat:
Nej, det var inte remmen den här gången (verkstaden har inte nämnt det); det har hänt tidigare (pga av den oförsiktige föraren).

Ja, det finns en symbol för oljelampa, en ”oljekanna”, men den har aldrig någonsin varnat för lågt tryck; antingen har skiftnyckelsymbolen tänts eller så har röd text pulserat med info om att KÖR HEM, PARKERA/ STANNA BILEN RING VERKSTAD, typ. Sist körde jag hem, parkerade. Dagen efter, jag slår på tändningen: ingen röd pulserande varningstext. Jag startar och kör till första bästa mack och slår av motorn (1 km) som inte har min olja; jag kör till nästa mack (500 m) som inte heller har min olja! Kl är 07:30. Den butik som kanske har öppnar 08:00. Jag kör hem (1, 5km). Jag kör till butiken 08:00 (1,5 km), köper 1 l olja och fyller på (jag borde ha köpt 2 liter). Jag kör hem och parkerar bilen efter 4,5 km stadskörning. Inga varningslampor/texter har tänts på morgonkvisten vid mina upprepade bilstarter (4-5 gånger). Dagen efter lånar anhörig bilen utan min kännedom > MOTORVÄG > PANG-MOTORHAVERI efter 20 km (inga varningslampor/texter hade tänts vid bilstarten enligt föraren).

Oljestickan i den där bilen, C3, men även Peugeot gissar jag, är obegripligt svår att läsa av: https://www.trodo.se/oljematsticka-m...BoCNWUQAvD_BwE
Vad menar du med: "som inte har min olja"?
Du ska veta att praktiskt taget alla motoroljor som säljs till konsument är blandbara.
Hellre "fel" olja än för lite eller ingen olja alls!
Citera
2025-09-30, 14:28
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vad menar du med: "som inte har min olja"?
Du ska veta att praktiskt taget alla motoroljor som säljs till konsument är blandbara.
Hellre "fel" olja än för lite eller ingen olja alls!

Först en SHELL-mack, sen en OKQ8-mack där bägge expediterna myndigt förklarar för mig (en novis bland motoroljor) efter skärmskrollande och hyll-letande säger att ”Vi HAR tyvärr INTE den OLJA din bil behöver ..”!

Men, visst borde jag tagit av mig skygglapparna (och tänkt till ordentligt och berättat om min bils utsatta läge - sent ska syndaren vakna!).

Tack för lektionen!
Citera
2025-09-30, 14:31
Medlem
448s avatar
Citat:
Först en SHELL-mack, sen en OKQ8-mack där bägge expediterna myndigt förklarar för mig (en novis bland motoroljor) efter skärmskrollande och hyll-letande säger att ”Vi HAR tyvärr INTE den OLJA din bil behöver ..”!

Men, visst borde jag tagit av mig skygglapparna (och tänkt till ordentligt och berättat om min bils utsatta läge - sent ska syndaren vakna!).

Tack för lektionen!

Du kan ju fan använda matolja om de kniper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in