Citat:
Ursprungligen postat av
Resu
Första gången jag åker på P-bot idag. Nära en lågenhetslänga. Så noggrann jag alltid är med skyltar, denna 2 timmar skylt på ena sidan. Ställer mig där trottoaren är rak (den som något rundad nära en intill korsning).
Blev paff få P-bot, av skylt dömma har ej stått fel, men det var för jag var närmare än 10 meter en annan väg, även om jag ställde mig stort sett utanför en bostadsport, till synes förhindrar jag knappast trafik där men, boten ändå korrekt då jag var 6 meter från en T korsning, tycker det udda för övrigt vid den gatan är trångt som sjutton men de får stå på ena sidan massa bilar.
Känns riktigt som det området är skapat som en lite fälla om man inte tänker på 10 meter regeln
Du fick en parkeringsanmärkning för att ditt fordon stod för nära korsningen, den skymmer sikten för dom som ska passera korsningen, alltså lagstiftaren vill förebygga trafikolyckor. I Sverige om ett fordon står uppställd inom 10 meter från korsningen står den felparkerad, men i en del länder utanför Sverige är det 5 meter. En korsning bryter en parkeringsbestämmelse, därför dyker det upp en ny skylt efter korsningen om stannade eller parkering som gäller tills något bryter den bestämmelsen, exempelvis ett slutmärke, vägmärke E19 med en pil som pekar ner mot marken som anger att parkeringsbestämmelsen slutar där, Och sitter det även en pil som pekar uppåt, då säger den tilläggstavlan att parkeringsbestämmelsen fortsätter även efter skylten. Det finns nog en sådan på motsattsida där dom fick parkera enligt dig.
Trafikförordningens 3kap 53§ föreskriver att om ett fordon står uppställt inom 10 meter från korsande körbanas närmaste ytterkant står felparkerad;
Trafikförordningen 3kap
53 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
2. i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1998-1276/#K3
Här har du en tydlig skiss hos Helsingborgskommun som visar med gröna bilar var man får stå, och med röda bilar var man inte får stå angående T-korsningar, och korsande körbanors närmaste ytterkant som utgör imaginära mätlinjer på platsen för parkeringsvakten;
https://helsingborg.se/trafik-och-st...er-i-korsning/
Ett bestridande kommer in till polismyndigheten efter att parkören betalat felparkeringsavgiften till Transportstyrelsen, varpå polismyndigheten vänder sig tillparkeringsbolaget, och begär att parkeringsvakten ska inkomma med svarsinlaga, och redogöra för ärendet. En Parkör kanske invänder mot att det är en korsning det gäller, (en del Parkörer förstår inte att en T-korsning är en korsning det också), och det kan se ut ungefär som följande, vilket utgör ett autentiskt fall jag hade för några veckor sedan;
Citat:
Aktuell plats bör anses utgöra korsning, eftersom fordonet stod uppställd på väg inom 10 meter från korsande körbanas närmaste ytterkant, vilket utgör en överträdelse av Trafikförordningens 3kap 53§. Fordonet stod uppställd på 6,4 meter från korsande körbanas närmaste ytterkant, avståndet mellan fordonet och ytterkanten mättes upp med lasermätare. Jag inkommer så som polismyndigheten begärt, med foton och en skissad karta där vägkorsningen är markerad med alla mätlinjer, med fordonets placering, och var jag stod när jag mätte upp avståndet.
Jag skriver ut ungefär 2500 parkeringsanmärkningar om året,
Jag brukar få cirka 3–4 bestridanden per år, Bestridanden ska göras hos polismyndigheten här;
https://polisen.se/lagar-och-regler/...ngsanmarkning/
Om du bestrider, och får avslag hos polismyndigheten, då kan du överklaga till tingsrätten, men då kommer Polismyndigheten var din motpart i Tingsrätten, och parkeringsvakten kan kallas som vittne!