2025-09-28, 10:12
Medlem
Klokhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Tack för svar!
Det är en Toshiba inköpt 2021-06,

Menar Du att min nuvarande Win10 kommer att uppgraderas utan att jag gör något?
Har inte mycket på min dator som jag vill spara, använder mest till att kolla mail, betala räkningar (har mobilt bank-ID så det borde inte drabbas).

Tillägg: När jag loggar in mig på datorn så trycker jag bara på Google-"snurran"... när det blir nytt kommer det någon fråga om lösenord då helt plötsligt (med tanke på inlägget ovan mitt)?
Som alla förstår, jag är idiot vad gäller datorer... dessutom dålig på engelska.

Nej, du måste klicka på "uppgradera" för att uppgraderingen skall starta. Vad som händer efter 14:e oktober är att om du inte uppgraderat (eller abonnerat på Win10 support) sakta men säkert att bli osäkrare, då MS inte längre gör några buggfixar. Men du kan fortsätta använda det som du gör idag.

.
Citera
2025-09-28, 10:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack för svar!
Det är en Toshiba inköpt 2021-06,

Menar Du att min nuvarande Win10 kommer att uppgraderas utan att jag gör något?
Har inte mycket på min dator som jag vill spara, använder mest till att kolla mail, betala räkningar (har mobilt bank-ID så det borde inte drabbas).

Tillägg: När jag loggar in mig på datorn så trycker jag bara på Google-"snurran"... när det blir nytt kommer det någon fråga om lösenord då helt plötsligt (med tanke på inlägget ovan mitt)?
Som alla förstår, jag är idiot vad gäller datorer... dessutom dålig på engelska.

Det kommer att komma som ett erbjudande att acceptera, om det inte redan gjort, i W.update. Gå till W.update och läs infon som finns där i dess närhet.

Tillägget behöver du utveckla lite mer noggrant och i detalj då jag inte riktigt förstår vad och hur du menar.
Citera
2025-09-28, 12:07
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Har inloggningskravet dykt upp nyligen eller har du haft det så hela tiden?
nej alltså jag köpte datorn nyss och skapade då anv med lösen men nu vill jag att den ska starta utan att jag behöver logga in så jag kan köra datorn som en spelkonsol med emulationstation och då blir det jobbigt att behöva sitta med mus och tangentbord och logga in varje gång
Citera
2025-09-28, 12:15
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
nej alltså jag köpte datorn nyss och skapade då anv med lösen men nu vill jag att den ska starta utan att jag behöver logga in så jag kan köra datorn som en spelkonsol med emulationstation och då blir det jobbigt att behöva sitta med mus och tangentbord och logga in varje gång

Ok.

Det som står i följande artikel är de kontroller jag skulle utföra: https://helpdeskgeek.com/how-to-repair-a-corrupted-user-profile-in-windows-11/
Citera
2025-09-28, 15:46
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ok.

Det som står i följande artikel är de kontroller jag skulle utföra: https://helpdeskgeek.com/how-to-repair-a-corrupted-user-profile-in-windows-11/
perfekt! tackar
Citera
2025-09-29, 01:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Någon som känner till ett program för att kunna välja vilket OS man vill boota från?
Man kan ställa in en default eller välja ett annat vid själva bootningen.
Har använt det tidigare men glömt vad det hette.

Edit:
Har någon använt EasyBCD?
https://en.wikipedia.org/wiki/EasyBCD

Löste det själv.
Jag har en dator med en SDD med ren installation av win11.
Jag har även en HDD med Win10.
Jag har ibland behov av att kunna boota från en USB-sticka.

Jag började att växla disk genom att helt enkelt koppla om SATA-sladden.
Gick ju bra eftersom jag inte satt på locket på datorn ännu.

Blev lite bekvämare genom att jag ändrade bootordningen i UEFI till:

USB-sticka
SDD Win11
HDD Win10

Om ingen USB-sticka finns startar Win11 som då blir default.
Vill jag någon gång köra Win10 byter jag ordning på SSD/HDD och kan ha båda diskarna inkopplade..

Vad jag inte räknade med var att datorn växlade snabbt från Win10 till win11 utan att först behöva stänga av Win10 och boota om. Den växlade på stubinen.
Citera
2025-09-29, 01:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
perfekt! tackar

Fungerade det? Jag hade samma problem och följde denna video. Man byter helt enkelt lösenord till ett blankt.

Hur tar man bort lösenord vid inloggning i Windows 11?
https://www.youtube.com/watch?v=zvVPmy58BrE
Senast redigerad av PeterNoster 2025-09-29 kl. 01:20.
Citera
2025-09-29, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokhet
Nej, du måste klicka på "uppgradera" för att uppgraderingen skall starta. Vad som händer efter 14:e oktober är att om du inte uppgraderat (eller abonnerat på Win10 support) sakta men säkert att bli osäkrare, då MS inte längre gör några buggfixar. Men du kan fortsätta använda det som du gör idag.

.

Tack för svar, känner mig lite lugnare nu.
Fortsätter som vanligt tills det börjar bli strul/konstigheter, då får vi ringa till vår affär och köpa en ny laptop som de får komma hit och installera allt som behövs (+om något från denna behöver överföras).
Citera
2025-09-29, 06:49
Medlem
Citat:
Det kommer att komma som ett erbjudande att acceptera, om det inte redan gjort, i W.update. Gå till W.update och läs infon som finns där i dess närhet.

Tillägget behöver du utveckla lite mer noggrant och i detalj då jag inte riktigt förstår vad och hur du menar.

Problemet som jag ser det så brukar det bli en dj.a massa följdfrågor när man accepterar något (som dessutom brukar vara på engelska).

Tillägget menade jag att i nuläget har jag inget lösenord för att ta mig ut på nätet, undrade vid en uppgradering om jag ev behöver något som går per automatik nu... nåväl strunt i det, blir ny dator när den tiden är inne.
Citera
2025-09-29, 07:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Problemet som jag ser det så brukar det bli en dj.a massa följdfrågor när man accepterar något (som dessutom brukar vara på engelska).

Tillägget menade jag att i nuläget har jag inget lösenord för att ta mig ut på nätet, undrade vid en uppgradering om jag ev behöver något som går per automatik nu... nåväl strunt i det, blir ny dator när den tiden är inne.

Det finns guider på nätet som du kan läsa på när det blir dags som löser all ovan undran. Har du en Engelsk-kunnig bekant?
Citera
2025-09-29, 07:53
Medlem
Citat:
Det finns guider på nätet som du kan läsa på när det blir dags som löser all ovan undran. Har du en Engelsk-kunnig bekant?

Jodå, har barn/barnbarn som är bra på engelska, får väl ta hjälp av dessa om det blir akut.

Ps Senast igår blev min dåliga engelska sig påmind, skulle gå in på Flightradar och kolla när ett av mina barn var på väg utomrikes. Lite spännande att följa men nu hade Flightradar ändrat så jag var tvingad att ha ett lösenord för att komma in för att följa likt tidigare (verkade vara gratis i 7 dagar, tidigare hade jag 30 min där det gick att följa närbild från Arl, start, höjd/hastighet, utan något lösenord). Till slut så hittade jag flp i luften men efter mycket letande för att hitta deras flyg. Ds
Citera
2025-09-29, 12:00
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jodå, har barn/barnbarn som är bra på engelska, får väl ta hjälp av dessa om det blir akut.

Ps Senast igår blev min dåliga engelska sig påmind, skulle gå in på Flightradar och kolla när ett av mina barn var på väg utomrikes. Lite spännande att följa men nu hade Flightradar ändrat så jag var tvingad att ha ett lösenord för att komma in för att följa likt tidigare (verkade vara gratis i 7 dagar, tidigare hade jag 30 min där det gick att följa närbild från Arl, start, höjd/hastighet, utan något lösenord). Till slut så hittade jag flp i luften men efter mycket letande för att hitta deras flyg. Ds

Det är den typen av lösenord som kan vara bra att ha en extern kopia av innan uppgraderingen. Samt bokmärken och annat du har lagrat på datorn och inte vill förlora. Foton, musik, och - ja du fattar.

Ett usb kanske räcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in