2025-09-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Det enda du har kompetens till är att gissa. Jag är van vid att vara till sjöss, och norrmän gillar att fiska i långsamma öppna båtar på 14 fot till stora träbåtar på över 50 fot. Så kommer proffssvenskarna med båtar som har vansinnigt kraftfulla maskiner och går i 30-40 knop. Vad tycker du är säkrast?

Och ja, att den förlista båten är felaktigt konstruerad råder det ingen tvekan om. Tja, kanske inte om det är meningen att den ska disintegrera om den går rundt? Tror du att det var meningen?

Du har ju bevisligen ingen koll alls, inte ens på vad som är lämpligt fartyg i Nappestrauemen när tidvattenströmmarna är som starkast.

Vad du heller inte tycks förstå är att i ett fall som detta är det inte fartygstypen i sig som är avgörande för säkerheten.

Nu var det ju inte så att den aktuella båten tappade hytten när den slog runt, enligt vad som framkommit. Inte ens det har du koll på.
Citera
2025-09-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komediklubben
Stod i tidningen att den lossnat vid bogsering under gårkvällen.

Ja ok men det måste ju vara fel. Aldrig att de har missat att säkra den och sedan ta ut flickan innan båten bärgades.
Citera
2025-09-28, 21:40
Medlem
Citat:
Det står i ett inlägg här att han är svensk. Nu borde jag ha lärt mig att allt på FB inte är sant, men min poäng är att det kanske borde ha funnits en båtförare utöver guiden. Det kanske inte är lätt att kombinera båda funktionerna i svåra vatten. Om du står på däck och plötsligt blir medveten om en stor våg tar det några kritiska sekunder att komma bakom spakarna och få båten att röra sig, även om du har 500 hk till ditt förfogande.
Jo det stod i Expressen att han var svensk såg jag nu, men bosatt i Norge. Han verkar vara utflyttad!
Ja att både vara guide och kapten på samma gång, kanske var lite för mkt, de borde ha varit 2st. En kapten som fokuserade enbart på båten och en fiskeguide som fokuserade på gästerna och fisket.
Citera
2025-09-28, 21:41
Medlem
Tror det är svårt säga pappan skulle dykt ner han och övriga fick nog chock när båten välte

detta är en stor stabil yrkesbåt gjorda för nordatlanten dessa välter inte om inte kaptenen/guiden gjort något/ra fatala misstag som:
1. fel lastbalansering av personerna ombord.
2. kört för snabbt in i en vågdal.
3. helt enkelt kört för snabbt och lekt.

företaget och guiden bör bli åtalade för vållande till annans död. Att han räddade en person och blir utsedd av sitt företag som någon form av hjälte är ett hån mot de 2 personerna som miste sitt liv och deras anhöriga.
Citera
2025-09-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Tror det är svårt säga pappan skulle dykt ner han och övriga fick nog chock när båten välte

detta är en stor stabil yrkesbåt gjorda för nordatlanten dessa välter inte om inte kaptenen/guiden gjort något/ra fatala misstag som:

företaget och guiden bör bli åtalade för vållande till annans död. Att han räddade en person och blir utsedd av sitt företag som någon form av hjälte är ett hån mot de 2 personerna som miste sitt liv och deras anhöriga.
Men det var ju guiden själv som dog!
Citera
2025-09-28, 21:44
Medlem
Citat:
Tror du att dykarens försök att rädda flickan fick kabinen att lossna?

Det här blir fan bara värre och värre.

Nej inte direkt men jag tror att hans skador har något att göra med att hytten lossnade. Det förstår du väl att något ganska oväntat och dramatiskt måste ha hänt för att han skulle få skador som han dog av från ett dyk på 2 m. Huvudskada, blodförlust eller att han fastnat på något sätt och blivit av med syretillförseln är ju typ de enda alternativen.

Om den bara hängde i några kablar och slangar från reglagesystemet, uppochner under båten, så kan den väl visst ha lossnat eller flyttats av att någon drar i dörrar och försöker ta sig in.
Citera
2025-09-28, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan

Nej en sjöräddare och tioåriga dottern i familjen som var ute med en guide.
Citera
2025-09-28, 21:48
Medlem
Citat:

Nej, det var ett barn som var passagerare och en räddningsdykare som anlände senare. Alla andra verkar ha klarat sig fysiskt oskadda, inkl guiden/kaptenen. De hamnade i vattnet när båten välte, satte sig på den uppochnervända båten och kördes sen i land. Guiden bör ha befunnit sig i hytten om han körde båten, så har väl fått ut både sig själv och det ena barnet därifrån.
Citera
2025-09-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.A.N.
Nej en sjöräddare och tioåriga dottern i familjen som var ute med en guide.
Är du säker på det ? Så har jag inte uppfattat det!
Citera
2025-09-28, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii

Jag anser att det är helt fel av dig att spekulera i detta på det sätt som du gör nu, att gå så långt som att skylla på en enda person. Jag tycker att vi ska låta de som utreder fallet bestämma vem som ska åtalas när det är dags. Om utredningen kommer fram till vad jag tycker, att det borde ha funnits både en guide och en kapten, så kan inte guiden klandras ensam. Då finns det ett systemfel.
Citera
2025-09-28, 21:56
Medlem
Citat:
Är du säker på det ? Så har jag inte uppfattat det!

Du kan fan inte vara seriös
Citera
2025-09-28, 21:56
Medlem
Citat:

Nej det var dykaren Adrian från norska Sjöräddningssällskapet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto