2025-09-28, 18:39
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Styrhytt som lossnar ? Den typen av båtar ska ju klara hög sjö i fart. Hur kan en så viktigt konstruktion brytas loss.

När den slog runt lär det blivit en enorm massa kraft på hytten, som säkert är en modul på gummikuddar. Håller säkert bra med inte hur bra som helst
Citera
2025-09-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nu ska vi inte spekulera. Men om ena det hade varit två döda. Jag hade dött försökt rädda henne.
Ja - 25 meters djup ? Visst kan en tränad dyka detta , men utan rekomenderade utrustningar kommer man själv förlora sin flytförmåga. Man blir som ett tyngdlöst papper som inte flyter och inte sjunker.
Hålla andan går ca 2- 2,5 minuter sedan är andningsreflexen ett faktum.

Ska man ändå ge sig på ett sådant dyk - bör man ha simfenor. Dock får man kämpa vilt.. olyckan inträffar extremt lätt oavsett.
Citera
2025-09-28, 18:47
Medlem
barkeepers avatar
Sitter ju livflotte på taket på båten, vad hände med dom? Ska väl lösa ut när dom blir dränkta?

Även EPIRB:en borde väl lösa ut av sig själv? Så varför har guiden ”kastat nödsändare ur hytten”? Och hur kastar man nödsändare ur en hytt på en båt som ligger med kölen upp i vattnet?
Citera
2025-09-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vampireslayer87
Jag förstår inte varför inte en av föräldrarna gick ned tillsammans med guiden för att hämta sin dotter?

Den funderingen har jag också. Hade inte klarat leva med mig själv om jag inte hade försökt. Men man vet ju inte om föräldrarna satt i rullstol eller annat.
Citera
2025-09-28, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vampireslayer87
Jag förstår inte varför inte en av föräldrarna gick ned tillsammans med guiden för att hämta sin dotter?

Hamnade inte alla i vattnet?
Citera
2025-09-28, 19:04
Medlem
Jultrollets avatar
Rubriken nu uppdaterad då flickan hittats död.
Tidigare rubrik: Svensk familj i allvarlig båtolycka i Norge – barn saknas (2025-09-26)

/Moderator
Citera
2025-09-28, 19:08
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Från SVT:

Enligt ett pressmededelande från polisen ska den omkomna flickan ha påträffats i båtens styrhytt som hittats på 25 meters djup.

Så det kan omöjligt ha funnits en tom styrhytt under båten när den skulle bogseras in, det måste ha blivit ett missförstånd i rapporteringen där. Hytten har sjunkit med henne i. Himla skräp som lossnade. Båt med en likkista monterad ovanpå och Titanic mentalitet vår båt är osänkbar osv osv. Det är en farlig kultur, olyckor kan alltid hända.
Det syns ju på bilderna i media. Att när dom drar upp båten så har den inte har någon hytt.

Bild:
https://gfx.nrk.no/r37m5ZvrRgeT_LWe8ihvHA6ST4VYfDEMKCj1EeL1t9Ag
https://www.nrk.no/nordland/redningsmann-og-barn-omkom-etter-batulykken-i-lofoten-1.17589320

Bild och video:
https://www.vg.no/nyheter/i/Jbk25P/politiet-har-funnet-den-savnede-jenta-11
Citera
2025-09-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Det syns ju på bilderna i media. Att när dom drar upp båten så har den inte har någon hytt.

Bild:
https://gfx.nrk.no/r37m5ZvrRgeT_LWe8ihvHA6ST4VYfDEMKCj1EeL1t9Ag
https://www.nrk.no/nordland/redningsmann-og-barn-omkom-etter-batulykken-i-lofoten-1.17589320

Bild och video:
https://www.vg.no/nyheter/i/Jbk25P/politiet-har-funnet-den-savnede-jenta-11

Hytten lossnade när man bogserade in båten.
Citera
2025-09-28, 19:11
Medlem
Jag hoppas att inte tillverkaren av båten har använt gummiupphängningar till hytten som saknar skydd mot att separeras om gummidelen släpper.

Om upphängningarna dock hade det där skyddet har någon nog räknat rätt fel vid dimensioneringen av konstruktionen.

Fast vi lär väl få höra att någon hytt aldrig har lossnat förut...
Citera
2025-09-28, 19:51
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Sitter ju livflotte på taket på båten, vad hände med dom? Ska väl lösa ut när dom blir dränkta?

Även EPIRB:en borde väl lösa ut av sig själv? Så varför har guiden ”kastat nödsändare ur hytten”? Och hur kastar man nödsändare ur en hytt på en båt som ligger med kölen upp i vattnet?

Han kan haft en CosparSarsat minboj o tjingat ut,större båtar har en på utsidan som själv lossnar o aktiveras

Eller så hade han en Ocean Signal rescueME MOB1 i västen - som ciggpaket.

Den flyter också så han kan ha kastat ut en sån efter han aktiverat den
Citera
2025-09-28, 19:54
Medlem
För att vara en ny båt anser jag att botten ser väl sliten ut på bilderna där den bärgats. Båten ser ut att ha varit med om både en och två grundstötningar (vilket man visserligen bör tycka att den typen av båt bör klara).

Min gissning är fortfarande att skrovet på något vis varit vattenfyllt. Båten har därför gått långsammare och legat tungt i vattnet och inte klarat en högre våg.

Har varit med om motsvarande i kajak med vattenfylld botten. Slår runt vid vågor som den normalt sett skulle klara.
Citera
2025-09-28, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Alltså förlåt för jag har egentligen ingen aning, men en stor hytt av metall måste ju sitta fast!? Annars skulle den ju glida omkring eller kunna lossna vid hård sjö eller om båten lutar. Det är ändå en båt, den rör sig i tre dimensioner. Och de här båtarna var specifikt framtagna för att klara hårt väder dessutom.

Jag håller med dig.

Icke desto mindre, Arronets båtar har hytten monterad med gummibussningar. Jag tvivlar inte på att en sådan lösning kan vara god nog. Men i detta fallet är det tydligt att gummibussningarna inte klarat av att hålla kvar hytten. Exakt när hytten lossnade vet vi inte, det sägs/spekuleras i att det kan ha varit under bärgningen. Om så är fallet så är det, IMO, extremt inkompetent agerat av bärgningspersonalen. Att förlora en stor vital del av båten under bärgningen är ju bara så superklantigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in