• 1
  • 2
2025-09-28, 16:04
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1407674

Man läser notiser om att Trump börjar tulla specifika varor som möbler och läkemedel. Avtalet med EU är lika mycket värt som skithuspapper, det vet vi.

När kommer en kraftig motreaktion från eu? Vi blir ju rövkörda i vilket fall som helst, varför inte bara rövköra tillbaka?
Citera
2025-09-28, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GtfoFfs

Man läser notiser om att Trump börjar tulla specifika varor som möbler och läkemedel. Avtalet med EU är lika mycket värt som skithuspapper, det vet vi.

När kommer en kraftig motreaktion från eu? Vi blir ju rövkörda i vilket fall som helst, varför inte bara rövköra tillbaka?

Min sambo använder appar som varnar för varor som är amerikanska (och även ryska, men de är inte så många), och försöker bojkotta dem.

Sverige är mesigt men flera EU-länder har tagit initiativ för att minska mängden datalagring på amerikanska servrar och användningen av amerikanska proprietära programvaror. Frankrike och Tyskland har utvecklat egna plattformar för molntjänster, sociala medier och AI-tjänster. Även EU centralt har inititiativ för öppen källkod.

Jag hoppas att Sverige på allvar börjar använda de tyska och franska IT-plattformarna, och mer öppen källkod, inom stat och kommun snart. Om regeringen ger uppdrag till myndigheterna kommer de att lyda, och de svenska IT-konsulter som myndigheterna anlitar kan då börja bidra till utvecklingen av europeisk programvara. Men vilken svensk regering bryr sig?
Senast redigerad av guru1966 2025-09-28 kl. 16:28.
Citera
2025-09-28, 16:38
Medlem
Glostrups avatar
Antingen så stoppar SCOTUS de tullar som Trump inför på ett okonstitutionellt sätt, eller så visar domarna hur korrumperade de är och ger Trump fria händer. Jag skulle säga att oddsen är aningen större på en korrumperad HögstA Domstol och om Trump ges carte blanche att styra landet med dekret, som han försöker göra, så kan vad som helst hända i tullväg (och i övrigt).

Men om Trump vill spela tullspelet, så kommer det att slå hårt både mot USA och resten av världen. EU kommer att besvara punkttullarna med egna fokuserade tullar, och så är handelskriget igång igen. Vill länder slå riktigt hårt mot USAs ekonomi så inför de skatter (pågår redan) eller strafftullar på amerikanska tjänstebolag, eftersom USAs allra största exportberoende ligger där. Om EU hårdbeskattar att handla på amazon, åka Uber och använda amerikanska molntjänster så uppstår snabbt inhemska alternativ - skalfördelarna blir kanske aningen sämre, men många amerikanska delningstjänster är väldigt lätta att kopiera (återigen, se Kina).

Kortsiktigt kommer Trumps bristande pålitlighet troligen att göra det mycket svårare för USA att sälja bourbon, jordbruksprodukter, vapensystem, flygplan och mycket annat, och världen kommer att börja ställa om till inhemska (inomregionala) alternativ för att slippa vara beroende av Trumps nycker. Dollarn blir ersatt av ett annat system för global handel, vilket får konsekvenser för den amerikanska statsskulden (som Trump nog ändå försöker hitta vägar att vägra betala på).

Långsiktigt så kommer alltfler länder att helt skifta sina handelsvägar och -vanor, som exempelvis Kina nu har gjort med sojabönor - och logistiken byggs upp för att runda USA. Amerikanska tjänster har snart ersatts av regionala, och världen har kraftigt minskat hela sitt beroende av amerikansk teknik. Konsekvenserna för USAs arbetarklass och medelklass kommer troligen vara katastrofala, och hela världen (utom topp 1-2%) kommer att bli fattigare i processen.

Att Trump är skadlig för världen är det få vettiga människor som tvivlar på, men sannolikt kommer det på lång sikt att bli allra värst för amerikanerna om han får hållas. Trump kanske tycker att han vinner, men de få ljuspunkter han kanske tycker att han ser är förmodligen rena pyrrhussegrar.
Citera
2025-09-28, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Min sambo använder appar som varnar för varor som är amerikanska (och även ryska, men de är inte så många), och försöker bojkotta dem.

Tror du snackar strunt att du inte använder varor som ger vinsten till amerikanska företag.

Eller handlar du aldrig på eller varor från subway,burger-king,mc-donalds,marabou,tropicana,kelloggs,seven eleven,pressbyrån,coca cola,pepsi,tropicana,costco,starbucks,uber,kentuck y fried chicken,pringles,heins och många fler.

+ att du självklart inte betalar med betalkort där du ger% på varje köp i butik och online till amerikanerna utan du tar självklart ut riktiga pengar från bankomaten och betalar varje köp kontant.

Gör du detta eller snackar du skit?
Citera
2025-09-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GtfoFfs

Eu har ju haft tullar mot usa sen länge.
nu görs samma sak från amerikanskt håll.
Inget konstigt med det.
Citera
2025-09-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Tror du snackar strunt att du inte använder varor som ger vinsten till amerikanska företag.

Eller handlar du aldrig på eller varor från subway,burger-king,mc-donalds,marabou,tropicana,kelloggs,seven eleven,pressbyrån,coca cola,pepsi,tropicana,costco,starbucks,uber,kentuck y fried chicken,pringles,heins och många fler.

+ att du självklart inte betalar med betalkort där du ger% på varje köp i butik och online till amerikanerna utan du tar självklart ut riktiga pengar från bankomaten och betalar varje köp kontant.

Gör du detta eller snackar du skit?

Som sagt, min sambo använder apparna och väljer alternativa varor i butikerna när det finns. Jag däremot handlar många av dessa varor som du räknar upp utan att reflektera.

Jag har kolleger som försöker använda öppen källkod och europeiska molnplattformar så mycket som möjligt i jobbet. Vi har en viss frihet att välja. Jag däremot orkar sällan använda annat än det som IT-avdelningen supporterar som standard.

Själv då?
Senast redigerad av guru1966 2025-09-28 kl. 19:43.
Citera
2025-09-28, 20:26
Medlem
oarligs avatar
Citat:
Jag har kolleger som försöker använda öppen källkod och europeiska molnplattformar så mycket som möjligt i jobbet. Vi har en viss frihet att välja. Jag däremot orkar sällan använda annat än det som IT-avdelningen supporterar som standard.

Själv då?

Tullar är hämnd mot EU av amerikanerna och maffian bortom Väst.

USA och maffian har någonting emot nazism och fascism.

EU är egentligen nazism och fascism exempelvis under andra världskriget.
Citera
2025-09-28, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Jag undviker amerikanska varor och många företag av helt andra orsaker sen länge.
såsom att de alltid är fullproppade med gifter som azo-färger eller att de förgiftar svenska folket med sina företag som subway och seven eleven,pressbyrån,circle-k,okq8 osv som säljer supergiftig gmo brownies,kärleksmums och annat gmo skit och säljer baguetter med gmo soja och gmo majs och annat gift.

Och blir av med sin amerikanska giftfanta,dr pepper och annat skräp till outbildade fjortisar genom skräpbutiker som normal och vissa ica butiker (innehåller azofärger som skapar adhd symptom och gmo majssirap som skapar fetma och cancer)

Vi får betala läkemedlen och cancerbehandlingen efteråt genom mer skatt och mer lidande för vanligt folk och deras nära och kära när folk får massa onödiga sjukdomar och fetma (gmo majssirapen stannar sm fett i kroppen och har orsakat enorm fetmaepidemi i mexiko och usa där de proppar i giftet i varenda vara från godis och läsk till matprodukter.

Självklart använder man alltid bankomat och stödjer dessutom svenska jobb.
Bankmaffian och globalistföretag utomlands ska inte ta % på varje köp du gör och göra svensken arbetslös som vi får betala genom mer arbetslöshet,kriminalitet och mer skatt.

Förut klagade svensken när amerikanerna och bankmaffian tog % på vartenda köp med kort när många butiker som hemköp och mc donalds var ärliga och tog kortköpsavgiften direkt vid köp av den som orsakade avgiften.

När bankmaffian sen med hjäp av mutade politiker gömde kortköpsavgiften iform av högre arbetslöshet och högre priser så slutade folk klaga.

Plötsligt var det okej att betala % till amerikanerna och bankmaffian på vartenda köp man gör med kort.

Jag är imponerad av er idealister även om jag själv är slö, slapp och likgiltig. Försiktighetsprincien är klok även om evidens för hälsorisker inte finns för alla produkter du nämner. Lite fariseiskt dock att döma folk som inte lever som du.

Har du även börjat bojkotta andra amerikanska produkter? Livsmedel är ju en väldigt liten del av USA:s export tilll Sverige. Metallvaror, kemiska produkter, medicin, kosmetika / hygienprodukter, kläder / textilier är större områden. Jag borde...

Jag tror att tyvärr har man inte rätt att kräva icke-amerikanska mediciner på apoteket.

Även om du undviker betalkort, kanske du swishar?
Senast redigerad av guru1966 2025-09-28 kl. 21:19.
Citera
2025-09-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oarlig
Tullar är hämnd mot EU av amerikanerna och maffian bortom Väst.

USA och maffian har någonting emot nazism och fascism.

EU är egentligen nazism och fascism exempelvis under andra världskriget.

Ni ryssvänner resonerar obegripligt. Men jag är ändå nyfiken på vilka ni är och era bevekelsegrunder. Brukar du läsa Fria Tider, Samhällsnytt, någon ryssvänlig kanal på sociala medier, Russia Today, Sputnik, Pravda-nätverket? Läser du både på engelska och svenska? Eller ryska? Vissa ryssvänner, dock inte du, misstänker jag använder egna AI-bottar som är skickliga på språk, men opersonliga.
Citera
2025-09-28, 23:56
Medlem
oarligs avatar
Citat:
Ni ryssvänner resonerar obegripligt. Men jag är ändå nyfiken på vilka ni är och era bevekelsegrunder.

Passet är svenskt.

Citat:
Brukar du läsa Fria Tider, Samhällsnytt, någon ryssvänlig kanal på sociala medier, Russia Today, Sputnik, Pravda-nätverket?

Nej. Läser bara inom nätverket. Tittar lite sport i tv:n och sportpalats.

Citat:
Läser du både på engelska och svenska? Eller ryska? Vissa ryssvänner, dock inte du, misstänker jag använder egna AI-bottar som är skickliga på språk, men opersonliga.

Läser bara engelska och svenska.
Citera
2025-09-29, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oarlig
Passet är svenskt.

Nej. Läser bara inom nätverket. Tittar lite sport i tv:n och sportpalats.

Läser bara engelska och svenska.

Tack. Du är den första ryssvän som svarar mig ärligt! Vill du säga något om vad som fick dig att börja läsa pravda-nätverket? Vill du säga något om din egen politiska ideologi? Har du ryska släktingar eller vänner? (Själv är jag Nato-kritisk. Jag varit pacifist, åtminstone innan ukraina-kriget, och är vänsterkristen helsvensk.)
Citera
2025-09-29, 00:47
Medlem
oarligs avatar
Citat:
Tack. Du är den första ryssvän som svarar mig ärligt! Vill du säga något om vad som fick dig att börja läsa pravda-nätverket?

Inte bara ryssvän. Även brittiskvän, svennevän, danskvän, norskvän och finnevän vi vill bilda union i Norden.

Glädje om nätverket jag menar vanliga nätverket internet.

Citat:
Vill du säga något om din egen politiska ideologi?

Hemligstämplat så antis inte slåss.

Citat:
Har du ryska släktingar eller vänner?

Ryska vänner långt ifrån ryssar? Nej. Eller du menar invandrare?

Citat:
(Själv är jag Nato-kritisk. Jag varit pacifist, åtminstone innan ukraina-kriget, och är vänsterkristen helsvensk.)

NATO förstärker Sverige i konfliktdrabbning vill jag ju. Annars vill jag Ryssland gör invasion i baltländerna efter pågående invasion. EU splittrades till 12-21 länder vill jag ju.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in