• 1
  • 2
2025-09-28, 14:35
Medlem
Har en laptop (Lenovo t490s) som ligger oanvänd på jobbet (fått en ny). Tänkte jag skulle ominstallera den och använda den som "labb-dator" inne i labbet.

Laptopen var tidigare ansluten till företagets domän för att komma åt servrar osv, man måste altså logga in med sitt användarnamn och lösenord.
Laddade ner Windows Media Creation Tool och installerade om Windows men likt förbannat så verkar man vara tvungen att logga in på företagets domän. Vill inte ha den ansluten mot företagets domän efterom IT-nissarna är skitjobbiga och inte vill att man installerar program osv.

Har tittat i Bios och kan inte se något konstigt där och Bios är alltså inte låst.
Inga problem att boota från en USB-sticka heller men inloggningssidan mot företagets domän kommer fortfarande upp även om jag inte är ansluten till nätverket.

Har provat att byta hårddisk men det kommer fortfarande upp att jag måste logga in på företagets domän för att komma vidare, misstänker att det är något som körs från bios.

Nån som har koll och kan tipsa om vad man ska titta efter?
Citera
2025-09-28, 15:13
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson.mats
Har en laptop (Lenovo t490s) som ligger oanvänd på jobbet (fått en ny). Tänkte jag skulle ominstallera den och använda den som "labb-dator" inne i labbet.

Laptopen var tidigare ansluten till företagets domän för att komma åt servrar osv, man måste altså logga in med sitt användarnamn och lösenord.
Laddade ner Windows Media Creation Tool och installerade om Windows men likt förbannat så verkar man vara tvungen att logga in på företagets domän. Vill inte ha den ansluten mot företagets domän efterom IT-nissarna är skitjobbiga och inte vill att man installerar program osv.

Har tittat i Bios och kan inte se något konstigt där och Bios är alltså inte låst.
Inga problem att boota från en USB-sticka heller men inloggningssidan mot företagets domän kommer fortfarande upp även om jag inte är ansluten till nätverket.

Har provat att byta hårddisk men det kommer fortfarande upp att jag måste logga in på företagets domän för att komma vidare, misstänker att det är något som körs från bios.

Nån som har koll och kan tipsa om vad man ska titta efter?

Stäng av netboot eller vad det kan heta i dit bios/Uefi Installere sedan nytt OS med Rufus eller Etcher
Citera
2025-09-28, 15:13
Medlem
Du kan alltså inte skapa ett nytt lokalt konto?
"During the setup, if asked to sign in with a work or school account, select the option to set up for personal use. You may also need to press fn + shift + f10 and type oobe\\bypassnro if you encounter the company login screen after the setup. "
Citera
2025-09-28, 15:44
Medlem
Prata med IT-avdelningen att dom plockar bort datorn ur Intune/Autopilot så löser det sig ska du se.
Citera
2025-09-28, 15:45
Medlem
ScorchPipes avatar
Detta är väldigt vanligt och görs ofta av tillverkaren vid bulkköp. Antar att ni har nåt MDM eller nåt? Gå till IT eller din chef och säg att du behöver en labdator istället.
Citera
2025-09-28, 18:12
Medlem
Min firma använder bitlocker som bootar innan OS, kan det vara något sånt?
Citera
2025-09-28, 19:10
Släng ut windows
Citera
2025-09-28, 19:42
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Släng ut windows

Absolut, in med Linux istället så fungerar ingenting som det ska i labbet!
Citera
2025-09-28, 19:59
Medlem
Detta händer för att datorns Hardware Hash/serienummer finns i företagets Autopilot.

Installera ett OS som inte har stöd för Autopilot. Tex Home Edition, äldre än windows 10 eller linux.

Eller tryck skift + f10 och kör "oobe\bypassnro" som tipsats om redan.
Borde fungera även att du blir tvingad att logga in med företagskontot egentligen och inte har valen att logga in med privat konto.
Citera
2025-09-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Min första tanke med!
Annars kan man ju be IT fixa den till en labbdator....

Nja, det hjälper inte. Kan få den installerad av IT som labbdator men jag får fortfarande inte installera program som jag vill eller ens sätta statisk ip på nätverkskortet för att komunicera med mätinstrument osv.
Citera
2025-09-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Absolut, in med Linux istället så fungerar ingenting som det ska i labbet!

Linux är nog bra .kanske kör Win live
Citera
2025-10-03, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gonzo.prepper
Linux är nog bra .kanske kör Win live
Man kan ha en virtuell disk i linuxklienten och på den kan du installera valfri windows operativ till din klient det fungerar ju suveränt .
Cashing
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in