2025-09-28, 18:10
Medlem
JackBlacks avatar
Flytväst ska man ha men kan bli ett problem om man är instängd eftersom den drar en uppåt och kan hindra en från att ta sig ut ur en öppning som är under vattennivån.

En de rekommenderar inte att man använder automatiskt utlösande uppblåsbara flytvästar i slutna utrymmen.
Citera
2025-09-28, 18:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vampireslayer87
Jag förstår inte varför inte en av föräldrarna gick ned tillsammans med guiden för att hämta sin dotter?

Nu ska vi inte spekulera. Men om ena det hade varit två döda. Jag hade dött försökt rädda henne.
Citera
2025-09-28, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Flickan hittad död

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/forsvunna-flickan-i-lofoten-hittad-dod/?utm_medium=Social&utm_campaign=EchoboxExpressen&u tm_source=Facebook&fbclid=Iwb21leANGPXdleHRuA2FlbQ IxMQABHp4lpZWznpvGknpIiy6bdh_LmQs-RaY-iFLSeC0AoHJpply3ku1urvG8mDHe_ae m_lGE7jxUmT93DmO37QMzRJw#Echobox=1759075574
Citera
2025-09-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Antagligen har dom inte sett henne p.g.a massa bröte.

Har nån tid , försök få produkblad om cabinen o se om det funnit golventil för länsing eller så - det kan vara så illa så person haft en luftficka i många timmar i fick följa med ned

25 m ner? Då spricker väl rutorna av vattentrycket om de inte är specialanpassade? Hon har ju varit död ett tag dessvärre. Det var också därför man blåste av räddningsinsatsen och ändrade det till en bärgningsinsats, man bedömde att hoppet var ute.
Citera
2025-09-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleForLife
Vad får dig att tro det?
För jag vet det
Citera
2025-09-28, 18:18
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nu ska vi inte spekulera. Men om ena det hade varit två döda. Jag hade dött försökt rädda henne.

Nu var du ju dock inte där i den aktuella situationen.

Och två personer är onekligen döda.
Citera
2025-09-28, 18:22
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
25 m ner? Då spricker väl rutorna av vattentrycket om de inte är specialanpassade? Hon har ju varit död ett tag dessvärre. Det var också därför man blåste av räddningsinsatsen och ändrade det till en bärgningsinsats, man bedömde att hoppet var ute.

Skulle tippa att hytten inte var 100% vattentät, så det behöver inte bli tillräckligt med tryck för att rutorna ska spricka.
Citera
2025-09-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Jag spekulerar inte men jag undrar bara. Och jag med.
Citera
2025-09-28, 18:28
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245

Hyttem har blivit vattenfylld långsamt via ventilation men om man inte haft bottenventiler i golvet kan hon haft en luftficka o dött först när skiten föll till botten för att dom missa henne ,men som sagt försök hitta en produkt pdf , är kö på siten.

Det har hänt att extremt tunga båtar som sjunkit fort inte hunnit vattemfylla hytten som bogserbåtar.
Då poppade rutan på 30m o gubbla for upp som en kork med.sin frigolitoffshore väst
Citera
2025-09-28, 18:32
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vampireslayer87
Jag spekulerar inte men jag undrar bara. Och jag med.

Det måste ju vara en jättebra känsla av att kunna lyckas med det som en räddningsdykare inte lyckades med.
Eller föräldrar på plats. Wow. Ni måste vara superföräldrar.
Citera
2025-09-28, 18:34
Medlem
Styrhytt som lossnar ? Den typen av båtar ska ju klara hög sjö i fart. Hur kan en så viktigt konstruktion brytas loss.
Citera
2025-09-28, 18:37
Medlem
Kollar man via AIS på vart KV Jarl hade för position vid ca 11:45 tiden och sedan var sista positionen för Arronet 33CC så är det ca 600-700m ifrån.
Dvs den har drivit på en bra bit om den lossade direkt vid olyckan.

Men frågan är ju fortfarande väldigt oklar om hytten släppte direkt men då är de ju konstigt att sjöräddningen påstår att hytten va tom men barnet återfanns i den?

Har själv åkt i den mindre 28CC och det är både skjutbar taklucka samt skjutbara dörrar men för en fullvuxen är det nog inte några större svårigheter att öppna dessa även när vattnet trycker på.. men ett barn på 10-11 år.. det är dessvärre nog kört direkt tyvärr.. hoppas bara hon inte fick någon smärtsam död.

Vila i frid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in