Citat:
Ursprungligen postat av
Pommes3
Ja hela välfärden håller på att vattnas ur. Det finns andra lösningar än att dra ner välfärden, du har nämnt några själv. Men som sagt eliten är inte ute efter det. Nästan alla länder i Europa har bidrag och ett välfärdssystem och har tagit in invandrare. Har haft socialbidrag för ca 20 år sedan och jag kan tala om för dig att som ensamstående klarar du dig knappt på det, 3100kr var det då ca plus hyra och el och ev sjukvård. Det har ju för fan inte höjts alls nästan. Jag har för mig att till och med uffe har erkänt någon gång att det inte är mycket.
Soctanterna resonerar som så att ensamstående får klara sig i princip själva. Men föräldrar är garanterade höga bidrag eftersom det annars drabbar ungarna.
T.ex. menar sossarna att barn blir mobbade om de inte har lika fina kläder som sina klasskamrater. Därför ska de som går på barnbidrag även få pengar så de kan köpa fina märkeskläder, som precis vem som helst.
Då vet ju invandrarna som fem ungar eller mer (för det är nästan uteslutande invandrare) att de alltid sitter säkert så länge de får barn. Och ju fler barn, desto mer pengar.
Och varför skulle de jobba när det är bekvämare att sitta hemma om dagarna?
Det är ett direkt utnyttjande av systemet, och de svenskar som arbetar är totalt utnyttjade. Men egentligen kan jag inte klandra invandrarna. De får gratis pengar, eftersom "vi" är så dumma i huvudet att ge de det, och vi jobbar för att andra familjer ska kunna ha det bra. De får det ju lika bra som medelsvensson.
Men i Sverige, och enligt sossarna, så är man en dålig människa om man tycker att det är orättvist. Om man inte vill slava för de som vill utnyttja oss, så skulle man vara hemsk.
Sanningen är att svenskar är naiva fånar som inte har koll på sin egen eller statens ekonomi. De bara betalar en av de högsta skatterna utan att undra vart det tar vägen. Man kan skylla på politikerna men man får de politiker som man förtjänar.
Andra länder har också bidrag, men svenska bidrag är nog, och har länge varit, världens generösaste. Du måste fråga dig varför just Sverige?
Vi har ett ruggigt klimat här och ligger längst bort i Europa sett till deras hemländer. Jo, det är antagligen för att de får mest här. Inte att de tycker att Sverige i sig skulle vara något fantastiskt land. Många kände nog inte ens till Sverige innan de hörde om bidragen. Tänk dig själv, hur skulle en analfabet från Somalia kunna veta något om Sverige? De har knappast suttit och läst om det i uppslagsböcker.
Angående antalet invånare, kan du säga mig ett land i Europa som senaste åren tagit emot fler invandrare än Sverige, i relation till antalet invånare?
Ta bara flyktingvågen 2015-16. Europa tog emot 2,4 miljoner. Av de tog Sverige emot 353.000
(
https://cms.ratio.se/app/uploads/201...ermany_307.pdf)
Det motsvarar 14.7% av alla invandrare de åren.
Men vår befolkning var ca 10 miljoner och EU har 450 miljoner människor.
Svenska befolkningen motsvarar endast ca 2% av EU:s befolkning.
Så vi tog emot 7 gånger mer än vi borde ha gjort, om vi tog emot lika många.
Tyskland tog också emot många, men Sverige tog emot nästan dubbelt så många sett till vår befolkning.
Sverige har faktiskt den högsta andelen invandrare i hela EU sett till befolkning, så det stämmer inte att alla skulle ha tagit emot i lika hög utsträckning.
Det är därför du ser problem nu i Sverige som du inte ser i andra länder. T.ex. att vår ekonomi per capita (ppp) inte har växt överhuvudtaget sedan 2011. Tvärtom så har vi blivit fattigare, medans nästan alla andra länder har sett en tillväxt.
Danmark är nu 30% rikare än oss per person. Island mycket mer än så.
Så tänk efter nu, vad har vi egentligen gjort när vi har tagit hit bidragstagare i massor. Det har varit ett experiment och det har gått åt helvete.
När jag tänker på det här, hur vi skulle bräcka varenda land i världen när det gäller att ta hit invandrare som inte kan anpassas, att svenskarna får skylla sig själva.
Där gick ert land, landets ekonomi, men även er privatekonomi.
Man kan inte leva i en bubbla för alltid. Svenskarna ville satsa på det här. De kände att det var rätt att ta hit unga män, analfabeter, potentiella våldtäktsmän osv. Nu får ni också betala priset för er "godhet".